Hej!

Pratade med några bekanta igår varpå vi kom in på snöskottning på villataken. Jag sade att man nog kan lita på att takstolrana håller, varpå min bekant berättade att reglerna för dimensioneringen för takstolar ändrats till det klenare pga allt oftare mildare vintrar. Detta ska ha skett för ca 10 år sedan.

Detta skulle då betyda att tak på nyare hus inte är lika hållbara som äldre.

Vet någon om detta stämmer, samt när dessa regler började gälla?

Mvh
Fredrik

Mikael_L
Hej!

Ja då låter det ju som om det var det omvända snarare.

Tackar!

Mvh
Fredrik

B
om man har något omdöme när man ritar och räknar på tak stol. så tar man iallafall ett steg värre snözon. plus att man lägger på extra.
tyvärr är det så att har isolerat bra och har bra snörasskydd. så stannar ju snön där.

Mikael_L
byggare henke skrev:
om man har något omdöme när man ritar och räknar på tak stol. så tar man iallafall ett steg värre snözon. plus att man lägger på extra.
tyvärr är det så att har isolerat bra och har bra snörasskydd. så stannar ju snön där.
Hmmm, varför då?

Jag trodde att snözoner var smarta just för att lämpliga säkerhetsmarginaler var medräknade?
Att dom baseras på t.ex. 100-års-nederbörd eller nåt sådant.

Och ärligt talat hur troligt är det med 1,5 meter snönederbörd (snözon 1,5) på ett skånskt tak, eller 2 meter snö på stockholmstaken eller 3,5 meter snö på ett tak i Ö-vik?

B
man vill ha säkerhet. inte vill jag att en takstol går sönder bara för man räknar för lite
sen är ju det medelvärde. vill man chansa?

Man vill inte chansa och man vill inte att taket skall rasa in. Dock undrar jag om någon känner till ett fall där ett villatak rasat in av snölasten. Jag har hört talas om bodar, altantak och industrilokaler, men aldrig ett villatak. Av detta drar jag slutsatsen att tak oftast är väl tilltagna.

Erik

Mikael_L
Om någon konstruktör läser detta kan du väl reda ut detta åt oss.

Jag håller för att snözonen anger maxlasten, dvs kanske den kraftigaste förväntade snömängden under 100 år, dvs 100 vintrar.
Och att man sen tar (snözon*100kg/kvm) samt takmaterial, vindlast och egenvikt som indata.
Sen gör man en vanlig statisk beräkning på detta samt ev en dynamisk lastberäkning med.

Har för mig att jag en gång hört att man sänkte kraven / rekomendationerna för x antal årsen, men senare, kanske då 2006 som någon sa, tog sitt förnuft till fånga och höjde värdena igen.

B
mikael_l tror du inte att man vill ha extra säkerhet?
en konstruktör har den intelligensen att hon eller han räknar så takstolen håller
varken snickare,ingenjör eller konstruktör vill att huset rasar.
okej då jag vill ha en värre snözon.
medans konstruktören plusar på så att takstolen håller

byggare henke skrev:
mikael_l tror du inte att man vill ha extra säkerhet?
en konstruktör har den intelligensen att hon eller han räknar så takstolen håller
varken snickare,ingenjör eller konstruktör vill att huset rasar.
okej då jag vill ha en värre snözon.
medans konstruktören plusar på så att takstolen håller
Fast idag med alla anbud där billigaste pris vinner kanske det finns de som räknar exakt på min. kraven.

B
konstruktören har redan räknat på takstolen. snickarn kan bara räkna på givet matriall.

räknar på takstolen ska inte snickaren göra. tänker då hus

Äh, vilket löjligt resonemang. Det klart att det är som Mikael_L säger! För den som inte kan räkna är det givetvis bäst att ta i ordentligt men en takstolskonstruktör räknar efter de förhållanden som gäller.

B
så man får inte ha extra säkerhet då?
jag ska hälsa min konstruktör dettta och hänvisa till er under nästa bygge.
härligt att det finns dom som kan

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Vilken säkerhetsfaktor slår en konstruktör på då?

Om jag har snözon två, dvs max snölast = 200 kg/kvm.
Då ska jag multiplicera detta med 1,23 och räkna på 246 kg/kvm ...?
(som ett exempel)

Vore det inte smartare att då helt enkelt göra om snözonkartorna så dom direkt anger ett lämpligt värde att räkna med istället.

Självklart får man ha extra säkerhet.
Kanske man faktiskt räknar regelmässigt med lite extra, men det är ju inte vad jag tror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.