Hej alla, behöver lite råd och funderingar om mina tankegångar. Har som så många andra med falsat plåttak fått problem med is och nu även inrinnande vatten. Väntar just nu på några "takkillar" som skall komma och hjälpa mig att knacka bort isen.

När vi köpte vårt sekelskifteshus för ca 5 år sedan så var det även då en rejäl vinter men vi kommer inte ihåg att det var speciellt mycket snö och is på taket. Hade i alla fall inga problem med vatten som kom in från "fel håll". Brukade skoja och säga att vi hade traktens renaste plåttak.

Det som hänt sedan dess är att jag släpat upp mera spån på vinden, var ca 7-8 cm torv som enda isolering när vi flyttade upp. Nu är ca 2/3 av vinden belagt med ungefär 35-40 cm spån och då är frågan: Hur tänkte de som byggde hus förr? Skulle det inte vara så mycket isolering utan taket SKULLE bli rent av sig själv? Man gjorde ju inget förr utan att det fanns en tanke bakom... Känns som jag är i ett mittemellan läge nu, för varmt så att blåis bildas eller för kallt så att inte taket blir rent.
Hjälp mig tänka....
/ Croft

Måste vara något fel... Ett tak skall klara av snö och is utan att det ska läcka in.

När du inte hade någon isolering så smälte all snö och rann bort vilket gjorde att ditt läckande tak inte hade något att läcka in.

Jo så långt är nog jag med också men tanken jag hade var: kan man isolera för mycket så man förstör någon av de usprungliga funktionerna som man så fiffigt tänkt ut när man byggde huset 1905? Stoppar gärna in några extra pinnar med ved bara jag slipper läckande tak varje rejäl vinter, besparingen för att isolera käkas ju upp av att det skall knackas is, fixas vattenskador, och massa annat bök...

Jag kan inte riktigt hjälpa dig i din fråga om våra förfäders tänk, men jag har tydligt märkt effekten av att släppa upp mer värme på vinden de senaste dagarna. Jag har monterat in en ny vindsstege vilket innebar att det under ganska många timmar var ett stor hål upp till vinden. Sedan har jag varit där uppe och donat och då har luckan stått öppen såklart. Och i helgen rasade snön av taket i en jäkla fart. Taket avsnöade sig helt. Nu har jag tegel, kan tänka mig att plåt är ännu "känsligare" för värmeläckaget.

För de som undrar hur de ska få ner snön kan lösningen vara att ställa upp vindsluckan någon dag, eller ställa dit en värmefläkt några timmar. :)

Själv ska jag precis som du komplettera med mer isolering under året pö om pö.

Jag har glaserade takpannor....smäller man i ytterdörren bör man stå kvar på trappen några sekunder innan man tar steget ut nerför trappan. Snön kommer som laviner och det skakar i hela huset när det lossnar. :-)

_chrille_ skrev:
Måste vara något fel... Ett tak skall klara av snö och is utan att det ska läcka in.
Inte om det är falsat tak och vatten blir stående mot en slask/isvall. Det blir vattentryck och inte ens det dubbelfalsade plåttaket är vattentätt. Det krävs helsvetsat (rostfritt) tak för detta. Försäkringsbolagen brukar kräva detta om taklutningen är under 4°.

Annars var det väl så förr att man eldade mer och därmed smälte isen och rasade ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.