Var uppe på vinden och kolla vårt tak efter läckage nu när snön smälter. Och tycker att det ser väldigt konstigt ut. Det sitter plywood skivor på takstolarna (som numera av fukt är helt bågnade. Kollar men imellan dom ser man takpannorna och rakt ut mellan dessa.
Så ska det väl ändå inte se ut, även om det är på ett vanligt 1-plans hus.

Nu är detta bostadsrätt så inget jag behöver göra iordning själv, men vore kul att veta om det är riktigt gjort ändå.

Dessutom en fundering om garagetaket. Är en typiskt garagelänga i trä med vanliga takstolar, men reglarna som ligger längs med längan på takstolarna behöver ju skarvas på en lång länga. Men är det normalt att lägga alla skarvarna på precis samma ställe mellan två takstolar. Syns att vissa skarvar har gått isär lite.

Skulle vara intressant att veta vad ni tror om detta.
Tacksam för svar.
 
Det är inget ovanligt med plywoodskivor eller board som undertak. Hade du förväntat dig råspont och papp?
 
Boarden ska vara "bågnad", det bildar en ränna för eventuellt vatten att komma ner under läkten och ut...

Däremot kanske det är dags att lägga om pannorna/rätta till om det är väldigt fuktigt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.