Hej på er. Såg idag att jag fått ett hål i taket där skorsten går ut. Jag ser tyvärr inte hur stort det är men vad jag kan se så fattas det ca 2-5 takpannor som saknas.

Vad är det brukligt att göra? Ringa försäkringsbolaget först och låta dom skicka ut en inspektör eller försöka ta hit en takläggare som får inspektera skadan först?
 
Om pappen är hel kan du lägga dit nya pannor bara. Om du inte har reservpannor kan det bli lite knepigt. Försök då ta reda på vad det är för märke på dem du har, kan stå undertill på dem. Om du inte lyckas få tag på samma märke, så kan det bli lite dålig passning.
 
Täta en ev. läcka först, med nya pannor eller med nåt annat lämpligt.
 
Jag kommer att fixa hålet först. När jag inspekterade "hålet" från backen så verkar det endast vara som så att det är en takpanna som helt enkelt bara har glidit av.

Men vad är brukligt att göra när sådant händer?
 
Minglarn skrev:
Jag kommer att fixa hålet först. När jag inspekterade "hålet" från backen så verkar det endast vara som så att det är en takpanna som helt enkelt bara har glidit av.

Men vad är brukligt att göra när sådant händer?
Lägga tebax pannan.... :)
 
Minglarn skrev:
Hej på er. Såg idag att jag fått ett hål i taket där skorsten går ut. Jag ser tyvärr inte hur stort det är men vad jag kan se så fattas det ca 2-5 takpannor som saknas.

Vad är det brukligt att göra? Ringa försäkringsbolaget först och låta dom skicka ut en inspektör eller försöka ta hit en takläggare som får inspektera skadan först?
Varför skall du ringa försäkringsbolaget ? Hör till normalt underhåll att kontrollera och sköta sitt tak.
 
JPA666 skrev:
Lägga tebax pannan.... :)
:) lättare sagt än gjort. Får väll tanka mig "glad" med lite konjak för att bli av med svindeln ;)
 
verktygsgurun skrev:
Varför skall du ringa försäkringsbolaget ? Hör till normalt underhåll att kontrollera och sköta sitt tak.
Visst är det så. Antar att du inte fått någon snö på ditt tak iår?
 
Minglarn skrev:
:) lättare sagt än gjort. Får väll tanka mig "glad" med lite konjak för att bli av med svindeln ;)
Nja,lider du av svindel så hjälper nog inte konjak...iallafall inte i måttlig mängd...:)
Ta dit en hantverkare så kollar han om det har blivit nån skada samt lägger dit en ny panna!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.