1 807 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fuktiga takstolar, hur illa är det?
Hej,
jag har precis flyttat in ett hus byggt -85. Eftersom att 3st på området lade om taket efter förra årets vinter fick jag rådet av en granne att passa på att gå upp på vinden och inspektera om taket lägger någonstans nu när snön smäter.
Det jag hittar är att takstolarna är fuktiga på några ställen. Det är ställen spikar har gått snett in i takstolen när läkten har spikats fast. Jag noterade att dessa spikar (det som stack ut) också var fuktiga. Än så länge har jag inte sett att det droppar från taket ner i isoleringen.
Min förhoppning är att fukten beror på kondens. Taket är konstruerat med styv armerad plastväv under betongpannor och läkt.
Hur allvarligt kan det här vara? Så länge det inte droppar tycker jag att det känns OK. Eftersom vinden är väl ventilerad borde det inte vara någon risk att tak stolarna förstörs.
Tänker jag fel?
/Magnus
jag har precis flyttat in ett hus byggt -85. Eftersom att 3st på området lade om taket efter förra årets vinter fick jag rådet av en granne att passa på att gå upp på vinden och inspektera om taket lägger någonstans nu när snön smäter.
Det jag hittar är att takstolarna är fuktiga på några ställen. Det är ställen spikar har gått snett in i takstolen när läkten har spikats fast. Jag noterade att dessa spikar (det som stack ut) också var fuktiga. Än så länge har jag inte sett att det droppar från taket ner i isoleringen.
Min förhoppning är att fukten beror på kondens. Taket är konstruerat med styv armerad plastväv under betongpannor och läkt.
Hur allvarligt kan det här vara? Så länge det inte droppar tycker jag att det känns OK. Eftersom vinden är väl ventilerad borde det inte vara någon risk att tak stolarna förstörs.
Tänker jag fel?
/Magnus
Jo, det måste väl göras. Till att börja med så blir det att traska upp på taket och inspektera takpannorna. Om de är hela och ligger rätt borde det väl vara OK att det finns eventuella små läckage i den underliggande plastduken. Eller bör jag se över plastduken också?Tyresö skrev:
/Magnus
Klicka här för att svara