Filip94
Filip94: [citat] Därför använder man sig av paslodes spikpistoler med gaspatroner. Väldigt smidigt!
26 svar · 18,9k läst
Oskerien
Oskerien: [citat] Som jag tolkar det är det helt beroende på hur övriga delen av taket är konstruerat. Typ al takstol, lutning osv.
36 svar · 7,4k läst
·
O
Oddbod: [citat] Snarare att det beror på mindre luftombyte då värmen från murstocken gjorde att luften flyttade på sig. Men iom att det är uppenbart att inga argument kan få dig att ifrågasätta dina idéer väljer jag att släppa den här tråden. Mitt förslag i all välmening är att trådskaparen talar med någon fackman i ämnet innan eventuell förändring.
16 svar · 4,2k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Ska du regla upp och sätta takgips? Eller vad är planen? Så länge det är plugg för betong spelar det ingen större roll, se bara till att det är rätt plugg i förhållande till borret och skruven. Det finns även expanderspik du som du slår in rätt i betongen, men är inte optimalt för detta ändamål. Jag hade hållt mig till skruv.
3 svar · 1,5k läst
·
T
Trrttsch: För den som var orolig för fuskbygge :) kan jag ge trygga besked och meddela att jag bytte ut spånskivan. Det var inte speciellt svårt men nu är halva huset fyllt med sågspånsisolering. :) [bild]
6 svar · 2,9k läst
·
S
sulfobus: För ca 6 år sedan gjorde vi ngt liknande, men vi behöll takpannorna då de var bra (men pappen och plåten var kass) och byggde en takkupa. Ett enkelt sadeltak med normal lutning, en skorsten och en (två) takkupor. Så här såg offerten ut (obs att det är utan fönster): Beräkning på tak och byggnadsplåtslageri arbete inkl material 1) Byggnation av ny takkupa mot gården enligt skiss
1 svar · 1,9k läst
Peter2400
Peter2400: Bauhaus har Marley plastrännor, lättare att klämma och känna lite där. Om det passar vet jag inte. https://www.bauhaus.se/hangranna-halvrund-vit-1000-125mm.html
4 svar · 1,2k läst
Riggvägen
Riggvägen: Har du en rätt stor "plåtburk" någonstans inkopplad på värmesystemet så är det gamla inte längre i drift.
5 svar · 714 läst
·
Rickard.
Rickard.: Höjden på nocken på förrådet mot fönstret, Hur ligger du till där? Hmm.. Svårt att förklara men det borde gå att förlänga förrådstaket ända mot fasaden och sedan förlänga burspråkstaket mot det. Då får du bara en vinkel och bör kunna nyttja delar av förrådet om du vill. Jag tycker att det är bäst om man slipper flera olika tak som sitter bredvid varandra.
13 svar · 2,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det MÅSTE monteras nya fotplåtar, och krönplåtarna i sig är inte ett krav men det måste göras ett litet uppvik runt ex en list som sen bör täckas med en plåt av estetiska skäl.
1 svar · 1,6k läst
Maria-67
Maria-67: [citat] Tack för all hjälp och all info du har gett mig ;0)
17 svar · 2,7k läst
·
H
hempularen: jag har svårt att tro att man skulle kunna byta ut dem utan att riva yttertaket. Men OM det går så slipper man iofs. en avsevärd kostnad för väderskydd. oavsett metod så får du nog anta att det mesta av ytskikt i huset kommer att ta stryk, så räkna med att byta golv och måla/tapetsera alla väggar. Köket kanske går att skydda.
3 svar · 19,2k läst
Y
Younaz: Hejsan.. nu var det ett tag sedan du uppdaterade. Har du löst problemen? Ett vanligt fel med de brutna sadeltaken är att man inte gjorde någon luftspalt alls den nedersta/brantaste delen. Speciellt illa är det om du har badrum med ett eventuellt läckande tätskikt då den fuktiga luften kondenseras direkt mot den kalla råsponten (ja det finns isolering i mellan men det kan vara allt från
6 svar · 7,8k läst
·
O
Olf Oggler: Jag bor i en en-och-en-halv-plansvilla från 70 talet. Vinden är oinredd och kommer nog knappast att inredas någon gång. Ibland när jag får klaustrofobi på grund av den låga takhöjden så leker jag med tanken på att höja innertaket genom att ta fram underramen på takstolarna och lägga innertaket ovanpå takstolens underram istället. Det skulle väl ge ca 250-300mm högre i takhöjd
0 svar · 2,6k läst
A
anders:.: Hej igen, dessa går att montera utifrån om du har möjlighet till det, såklart får du ta ner pannorna i sektioner etc, men du slipper du i alla fall öppna upp och skära i taket etc, känns som en enklare lösning. Jag har hittat en dansk version av instruktioner från Icopal, de går igenom lite mer i detalj vad man bör tänka på (det gör inte den svenska instruktionen).
9 svar · 10,3k läst
·
13th Marine
13th Marine: Antag att mäklaren inte har någon koll utan bara vill sälja. Vår kunde inte se skillnad på mexitegel och hålkälstegel, visste ej heller skillnaden mellan självdrag och mekanisk ventilation.
5 svar · 2,3k läst
·
A
Andreas Antonsson: Tack för alla svar! Rent spontant låter det som en dum idé att ta mig an detta själv. Får be om fler offerter från hantverkare och sedan gå på den bäst lämpade.
6 svar · 5,8k läst
Rabbithole
Rabbithole: Bygg in dom. Eventuell renslucka får du sätta en lucka framför så den går att komma åt.
2 svar · 1,9k läst
·
A
A.G: Misstänkte detta.
2 svar · 1,9k läst
E
Enolf: Jag har aldrig lagt ett papptak i hela mitt liv. Men om jag själv hade åstadkommit ett sådant fuskjobb hade jag omedelbart rivit bort det från grunden och börjat om helt från början utan att tveka en sekund. Bara att kasta bort. Med det sagt, inte skulle jag betalat en krona till en s.k. "professionell" hantverkare som skapat sådan smörja. Kan de skilja upp från ner?
32 svar · 10,2k läst
·
2
267np: Okej! Jag tackar för svaren! :)
4 svar · 1,2k läst
Ä
Älvstoft: [citat] Tack. Ett plus är om vi kan nyttja utrymmet på vinden. Typ extra rum... Då tänker jag att luftvärmepump skulle bli bättre. En följdfråga är om man kan låta dörren till vindstrappen stå öppen? Borde gå bra när man börjat värma upp där uppe iaf. Kanske inte ju innan vi skaffat värme dit...
16 svar · 4,2k läst
Bernieberg
Bernieberg: Jag har också riktat tak. Jag satte lasern typ en decimeter under målnivån och letade upp lägsta punkten. Sen fäste jag glesen i ändarna på rätt höjd (inget mellanlägg i lägsta punkten). Därefter stötte jag tunstocken i taket där jag ville skruva, läste av lasern och räknade enkelt ut hur mycket det behövde justeras. Hade en sats pallningsbrickor från Jula med typ 1-10 mm
39 svar · 55,2k läst
·
J
justusandersson: Ångspärrar ska sitta på konstruktionens varma sida för att förhindra att vattenånga som finns i inomhusluften ska kondensera i isoleringen. Har du ett ångtätt tätskikt under taktäckningen bör du ha någon form av luftning under detta tätskikt. Vid underlagstak som består av ett material som hänger ner mellan takstolarna brukar luftutrymmet uppstå av sig självt. Det måste bara
1 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Om det finns springor vid gavlarna så kan taket ventileras längs med spåntakets läkt. Är inte helt med på att taket blir smäckrare genom att lägga på fler lager? Däremot om pannorna rakt av byts mot plana takskivor (fibercement) i gammal klassisk Skånsk stil, så blir det aningens smäckrare. Är spåntaket i gott skick så duger det som undertak. Är det inte i tillräckligt gott
1 svar · 2,1k läst
Rickard.
Rickard.: Jag trodde det mörka var vatten såg inte att det var frost, dvs att taket hade en stor svacka på mitten. Mitt fel. Tycker inte ditt tak ser ovanligt dåligt utan rätt normalt för tak av denna konstruktion.
14 svar · 9,9k läst
·
Ö
öringen: Det där är inget att oroa sig för och missfärgningarna på stickorna skulle jag inte vilja kalla för mögel direkt. Iaf inget som kondensen från plåttaket har vållat utan troligen innan plåten fanns där. Så där ser nästa alltid gamla sticketak ut på undersidan. Jag tycker det ser ut som du har en fin och frisk vind. Luftig och inte massa dukar o papp som gör det svårare för ev
4 svar · 8,0k läst
·
S
Saintus: Ok, tack. Då vet jag.
2 svar · 1,9k läst
P
Peter_K: I Stockholm var det inte ens storm enligt SMHI. 21-22 m/s
31 svar · 11,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.