1 404 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Enkelt papptak
Ska lägga tak på ett enkelt vedskjul, som inte förtjänar några större insatser vare sig kostnads- eller arbetsmässigt o har därför två frågor:
Vad händer, om jag "skippar",
1. underlagspappen,
2. vindskivan o istället viker pappen runt kanten?
Taket lutar bara åt ena hållet o tämligen svagt. Har inte mätt, men det kan röra sig om storleksordningen 10-15 grader. Ytan är 4,5 kvadratmeter (1,5x3,0).
Vad händer, om jag "skippar",
1. underlagspappen,
2. vindskivan o istället viker pappen runt kanten?
Taket lutar bara åt ena hållet o tämligen svagt. Har inte mätt, men det kan röra sig om storleksordningen 10-15 grader. Ytan är 4,5 kvadratmeter (1,5x3,0).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 431 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 431 inlägg
1. En yam 2000 kostar 100kr på byggmax, inte mycket att spara in på tycker jag.
2. Vatten kommer att rinna över kanten åt fel håll och öka belatsningen på ev. trä det kan hamna på, bygger du så att vattnet som åker ner på fel sida inte hamnar på vindskivor/fasaden så kommer det funka. Sätt bara fast det ordentligt så det inte blåser upp.
Eller förstod jag detta fel och du bara menade att skippa plåten, läs då bara sista meningen.
2. Vatten kommer att rinna över kanten åt fel håll och öka belatsningen på ev. trä det kan hamna på, bygger du så att vattnet som åker ner på fel sida inte hamnar på vindskivor/fasaden så kommer det funka. Sätt bara fast det ordentligt så det inte blåser upp.
Eller förstod jag detta fel och du bara menade att skippa plåten, läs då bara sista meningen.
Redigerat:
Tack för ditt svar, men jag tror att du missförstod lite grand. Taket lutar, som sagt bara åt ett håll, från ena långsidan till den andra. o vid båda dessa sidor hade jag bara tänkt vika pappen runt kanten, väl medveten om att vatten vid den höga kanten kan följa pappen ner på undersidan, men då får det väl göra det. Antar att det är det du menar med att det kommer att rinna över kanten, men det var alltså inte fråga om att göra något perfekt arbete. Min fråga gällde främst gavlarna, där jag tänkte göra likadant, väl medveten om riskerna, men som sagt, jag har inga höga krav. Alternativet där, om man vill anstränga sig lite mer, är ju att sätta en vindskiva, vika upp pappen mot denna o sen lägga en vattbräda överst, som skyddar pappens anslutning mot vindskivan, men i mitt fall betraktar jag detta som lite "overkill". Någon plåt blir det inte fråga om.
Klicka här för att svara