4 410 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Nockband eller tätband.
Ska lägga ny nockplåt. Har en äldre modell som inte gick att få tag på för jag skulle bara komplettera med 1 meter nockplåt. Så nu när jag ska byta ut allt. Men så kom funderingar på vad som är bäst att ha, nockband eller tätband. Tätband blir det helt tätt vad jag kan förstå och med tätband så blir det ventilerat fast skyddar ändå mot snö/regn. Fast tätband verkar inte vara för plåttak.
Så vad är bäst att välja på. Det är en kallvind jag har.
Så vad är bäst att välja på. Det är en kallvind jag har.
Det är plåt, nästan som tp20. Är lite kompaktare, tätare profier eller hur jag ska förklara de. Den finns då inta längre att köpa som ny. Sen är det plankor under och sen gammalt tak spån, och inte nå problem med fukt på vinden. Så att sätta nå tätband det vågar jag nog inte, då förstörs en del av ventilationen och fuktproblem kanske kan uppstå, med mögel som följd.
Går det bra att ha nockband på plåttak eller ska jag hoppa över det och inte ha nå, som det är nu idag. ??
Jag skrev fel förut. Tätband blir det helt tätt vad jag kan förstå och med tätband så blir det ventilerat fast skyddar ändå mot snö/regn. Vad jag skulle skriva var. Tätband blir det helt tätt vad jag kan förstå och med nockband så blir det ventilerat fast skyddar ändå mot snö/regn.
Går det bra att ha nockband på plåttak eller ska jag hoppa över det och inte ha nå, som det är nu idag. ??
Jag skrev fel förut. Tätband blir det helt tätt vad jag kan förstå och med tätband så blir det ventilerat fast skyddar ändå mot snö/regn. Vad jag skulle skriva var. Tätband blir det helt tätt vad jag kan förstå och med nockband så blir det ventilerat fast skyddar ändå mot snö/regn.
OK , då går du till en plåtis och beställer nockplåt som går ner min 30 cm på båda sidorna, kostar inte många kronor mer än dom som är på varuhusen, samt att dom på varuhusen är alldeles för korta. Ditt tak liknar TP20 ,då är det dalar i den.
Ta en polygrip och böj upp alla dalar så det blir som ett veck uppåt, det förhindra att vatten kan blåsa in och över plåtkanten, skulle det bli lite fult och se skräpigt ut gör det inget, det ligger under nockplåten
PS Det blir många dalar att bocka upp
Ta en polygrip och böj upp alla dalar så det blir som ett veck uppåt, det förhindra att vatten kan blåsa in och över plåtkanten, skulle det bli lite fult och se skräpigt ut gör det inget, det ligger under nockplåten
PS Det blir många dalar att bocka upp
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden