M
Mwelander: [citat] Det var det jag också trodde ..
15 svar · 4,2k läst
·
V
Vante: Lägg en vinkelplåt i ytterhörnet så får du ett snyggt och stadigt hörn.
1 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: 15 % är något högre än vad gammalt virke i torr miljö normalt har men inget som ger anledning till oro. Jag säger som Stefan, håll koll på det!
4 svar · 1,3k läst
ylven
ylven: [citat] Great minds think alike!
11 svar · 1,5k läst
·
Bronken
Bronken: För att referera till andra grann-problem i forumet: "varför sådana drastiska åtgärder, bör man inte först bara berätta för dem om problemen man upplever?"
4 svar · 2,9k läst
·
E
eddiw: [citat] Japp, jag har påtalat en del brister för ägaren av företaget, men personen har inte svarat på detta ännu. Tänkte göra mig påmind snart igen. Jo det stämmer, flera brister gjorda på detta tak och man hittar ju fler när man läser på lite om takläggning. Något jag hade sluppit göra eftersom jag anlitat hantverkare så jag slipper engagera mig. Nu blev det tvärtom, får
4 svar · 5,7k läst
·
Husie
Husie: [citat] Hej! Priser?? Mvh
10 svar · 1,7k läst
·
P
pennybridge: Har rivit innertak i ett rum med tanken att byta ut det ganska tråkiga lite lätt slitna innertaket med nytt fräscht Huntonit Symfoni med lite lätt trästruktur. Nu när jag fått bort det gamla innertaket så ser jag mycket gammal musskit och en del gamla musbon I isoleringen. Huset är från 1981. Hur skulle ni gjort. Ska man passa på och byta ut all isolering nu när jag ändå städar
0 svar · 939 läst
Rickard.
Rickard.: Som sagt jag är ingen expert på dränerande cellplast och det kan säkert finnas massor med modeller som jag inte känner till. Jag har nog bara erfarenhet av 2 modeller (en ljusblå variant och en från isodrän) och båda dom behöver täckas med något som är vindtätt-isch och hårt.
9 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: Om huset är byggt 1969 så kan den plastade svarta pappen vara en asfaltimpregnerad papp (vanlig beteckning AC 350). Det var dåtidens ångspärr. Plast blev inte vanligt förrän på 1970-talet. Valet av typ av ångspärr hänger ihop med valet av isoleringsmaterial. Mineralull (som saknar hygroskopisk förmåga) ställer högre krav på ångtäthet än cellulosa, lin etc.
3 svar · 6,7k läst
·
J
justusandersson: Så kan det vara, men knappast något du inte kan lösa.
4 svar · 2,0k läst
·
J
Jens33: Håller med föregående. Skarpa ordentligt de lösa. Spackla med finspackel. Slipa. Sätt på förgrundad mikrolit, 4933 brukar jag löra med från Bauhaus, mycket god kvalitet. Limma med vävlim, ta ordentligt med lim så att den fastnar bra. Jag brukar rulla lim en gång och låta den torka och sen rullar på en gång till och sen miklolit. Måla en gågn låt den torka, spackla skarvarna och
2 svar · 3,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Denna lösning borde i teoring vara väldigt bra. Utan dumheter uppifrån bör det hålla mer än 40år. Jag gissar här lite men detta är nog samma material som epdm takduk och förutom att det förr i tiden i alla fall tydligen var svårt som f*n att lägga så håller det otroligt länge. Ser ut på bilden som att det är skarvat vilket tyder på liknande material/arbetssätt. En sak jag
19 svar · 10,7k läst
·
S
starliner: Från nock till takfot ca 8 meter
2 svar · 1,4k läst
HomeboY
HomeboY: Ingen som har nån idé? =)
1 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Samt att de sitter en i varje bräda. Så spikar man absolut inte strö- eller bärläkt.
24 svar · 12,6k läst
·
Martin O H
Martin O H: Tack!
2 svar · 1,8k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: I min värld är.allt utom riktigt falsad plåt, pannplåt oavsett modell. Lägger mig platt och tackar för förtydligandet.
7 svar · 5,2k läst
J
Joapah: [citat] Då uppfinner man iallafall inte hjulet igen om man testar! Ja ljudisoleringen är helt klart en fråga, nu tänker jag mig bara att man tar 15cm kanske, så det kanske kan räddas med att man tänker till med isolering/luftspalt+att vi i förlängningen nog gör om alla golv på ovanvåningen med golvvärme och sött Detdär..då får man ju lite rejälare skivor på golven där..kanske?
2 svar · 1,9k läst
O
OMJ: Nu har jag varit och tittat igen. Masoniten ligger åt rätt håll men på vissa ställen har den fått väldigt mycket häng av sin egen vikt. På andra ställen så har den förmodligen inte suttit fast ordentligt, skivorna har hållits fast genom att vara överlappande och till slut har de glidit ur (av sin egen tyngd kanske). Betongpannorna har börjat vittra lite (37 år gamla) men de
11 svar · 5,9k läst
·
T
tompaah7503: Läste genom garantivillkoren för Ivarcem-skivorna då vi funderade på dessa plattor till ett tak. Enligt återförsäljaren är det 15 års garanti på plattorna. Men det gäller att läsa villkoren.... Måste säga att detta var ett av de värsta undantagen jag någonsing läst. Är det ens lagligt att marknadsföra produkten i Sverige med 15 års garanti om man måste installera produkten
4 svar · 7,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det blir ju kondens på undersidan av plåten, så bärläkt mm blir lite blött ibland. Brukar ge upphov till mögel och/eller alger. Dock inte röta. Så det är huvudsakligen ett estetiskt "problem". Sedan kan det bero på hur välventilerat förrådet är, eller snarare inte är. Är det välventilerat så är det inget problem utan helt normalt. Om situationen förvärras av att det är
2 svar · 2,8k läst
Rickard.
Rickard.: Detta är väldigt svårt att svara på utan mer info men papp klarar hög belastning sålänge den är jämt fördelad över en stor yta och inte rör sig så det finns många alternativ. Det går att använda allt från superbilliga utomhusmattor till en exklusiv altan eller någonstans där i mellan. Mer info hur ni vill använda ytan och gärna bild så kommer nog fler svar rulla in.
1 svar · 1,9k läst
Nicro
Nicro: Jag vet inte om det är ok att svara om man jobbar på nämnda företag. :) Ett alternativ är Duotec där du kan använda en kortare skruv. https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/innovationer/duo-line/duotec
3 svar · 8,3k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: [citat] Plåtslagaren skall informera om att det kan uppstå problem vid lägre lutning än 5,5 grader och avråda . Vill kunden fortfarande ha det så får man helt enkelt ta med det i kontraktet med kunden. . Sedan är det ju kunden som får ta det med sitt försäkringsbolag samt plåtslagarens ( firmans försäkringsbolag ) har gjort det ett par ggr när kontrakt skrivits med kund samt även
17 svar · 4,8k läst
·
E
Emanuel01: Tänkte som du med varm murstock men när man mest trivseleldar blir inte murstocken särskilt varm på vinden. Blir skillnad när man eldar som huvudsakliga uppvärmning.
5 svar · 3,3k läst
mexitegel
mexitegel: Sprickan i trät är inte orsaken till den böjda armen. Det är svårt att se på bilderna, men gissningsvis är lederna i armarna slitna/sönder på något sätt. vilket har fått konstruktionen att vika sig. Alternativt har de fastnat i något. Infästningen av fjädern behöver antagligen åtgärdas också så den inte lossnar vilket är rätt lurigt. Sammantaget tror jag att det nog är
1 svar · 1,6k läst
·
V
villasuperstar: Jo, det är takplåten som syns ovanför. Yes, ska försöka stick tillbaka den i samma "spår" som den låg tidigare så att det blir samma överlapp som då - gissar att man ska tänka att högre platta ska ligga ovanpå undre platta så att vattnet inte rinner in under någon platta?
5 svar · 867 läst
·
S
Sigge: Hej! Jag skall lägga på plåttak på mitt sommartorp. Ena delen av torpet utgörs av ett gammalt timmerhus. Idag ligger det tegel på det, och under teglet spåntak med nån slags tryckimpregnerad papp ovanpå. (Se bilder.) Den är gammal och sliten och jag vill ersätta den i samband med takbytet. Frågan är vad man lägger där istället? Funkar det med vanlig asfaboard? (Under spånten
0 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.