Sotaren kräver att jag monterar en takbrygga då min skorsten är lite för hög. Därför har jag köpt en Lindab takbrygga, som ska monteras direkt i plåttaket. Dock sitter takstegen nära skorstenen, vilket gör infästningen lite svår. Om jag monterar enligt bilden är det enkelt att montera, men tror ni sotaren godkänner denna montering? Själva takbryggan kommer direkt till vänster, kommer inte hänga in mer än själva fästet. Tycker själv inte det bör vara i vägen, men man kanske inte får göra så här?

• Lindab takbrygga och stege monterade på plåttak nära en skorsten, potentiell infästningslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade just bestämt mig för att montera som jag visade ovan, då kom nästa problem... Takbrygga som jag köpt är 1200mm och skyddsplåten ovanför skorstenen är också 1200mm, hade bara kollat själva skorstenens bredd, inte plåtens... Detta gör ju att fästena för att montera på takprofilerna inte får plats. Kan man skruva själva beslaget (UNIK Från Lindab) direkt mot skyddsplåten utan underliggande fästskena? Hittar inget i Lindabs manualer om att skruva på slät plåt. Tänkte i så fall skruva så skruvarna sitter även i underliggande profiltoppar, i linje med där skyddsplåten är skruvad i TP 20. Kan det vara godkänd montering månntro, eller måste man använda skenan under UNIK-beslaget?

• Takbrygga bredvid skorsten med matchande skyddsplåt på ett profilplåtstak under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inte godkänt , som plåtslagare hade jag gått ner omgående om det såg ut så där , dock kan ju sotaren göra en egen bedömning .

K
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
inte godkänt , som plåtslagare hade jag gått ner omgående om det såg ut så där , dock kan ju sotaren göra en egen bedömning .
Det vore ju bra om du kom med lite konstruktiv kritik istället för att konstatera att det inte är godkänt ur plåtslagarens synvinkel, då du uppenbarligen sitter på andra lösningar.

Tror inte heller att det är en helt bra lösning att skruva i skyddsplåten, men har ingen bättre idé. Takbryggans fötter måste ju sitta på cc 120 .. Tror inte att sotaren uppskattar att man flyttar ut dem ett par dm på var sida.

Ring sotaren innan du gör något mer

infästningarna är gjorda för att skruva i takprofilerna , då kan man inte montera dom på annat sätt , enklast för TS är att skruva fast fästena så som dom skall monteras och byta brygga till en längre ( finns 2400 mm) och kapa

Problemet är ju dock fortfarande kvar trots att jag skulle byta till 2400 lång brygga, max cc mellan konsollerna är 1200. Så då måste jag ändå ha ett stöd på den släta plåten. Hur tycker du som arbetar med plåttak man ska lösa det?

Tänkte ju givetvis inte använda de skenorna som är för takprofilerna om jag skruvar i plåten, utan bara beslaget direkt mot plåten i så fall så jag får en plan yta mot plåten. Blir då fem skruvar per konsol som fäster i den tunna plåten samt underliggande tp20.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.