Bygger ett fritidshus och är fundersam kring om det verkligen behövs ett mellanrum mellan innertaket och ångspärren.

I många beskrivningar visas att ångspärren fästs på takstolarna och därefter fästs någon form av läkt innan innertaket.

Utanför ångspärren och mellan takstolarna läggs naturligtvis isolering, board/vindskydd, läkt för luftspalt samt därefter någon form av takbeläggning.

Min fråga är således om det verkligen behövs mellanrum mellan ångspärren och innertaken eller om det går bra att spika innertaken direkt mor ångspärren.

Det behövs ingen spalt där.

Man gör ju ofta så för att få ett utrymme för eldrör.

Du måste ju ändå ha en glespanel under takbjälkarna. Annars kommer ditt innertak att svikta ned.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Det beror ju på vad man sätter för tak.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo det är klart, men alla normal innertaksmaterial behöver sitta fast tätare än du brukar ha takreglar.

D Daniel 109 skrev:
Det behövs ingen spalt där.
Tack för svar!

H hempularen skrev:

Du måste ju ändå ha en glespanel under takbjälkarna. Annars kommer ditt innertak att svikta ned.
Jag vet inte vad @hempularen har för bissyssla, men jag brukar inte gömma vapen under innertaket! :crysmile:

H hempularen skrev:

Efter snack med min konstruktör kommer jag att ha cc 60 mellan takbjälkarna. Detta för att komma ner i dimension på bjälkarna. Har en nockbalk av limträ och inga normala takstolar.

Borde göra att innertaket inte sviktar. Tänker en takpanel med en tjocklek på ca 2 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.