Jag har en yttertakkonstruktion från 1997 där man lagt vattentåliga masonitskivor på takstolarna (inte råspont alltså) och sedan bärläkt med betongpannor ovanpå.
När TV-antennen installerades, så gjordes det i mitten av taket genom att borra ett hål i underlagsskivan, för att sedan föra igenom metallstången som håller upp själva antennen. En av betongpannorna byttes ut mot en mjuk plåtplatta som kunde formas som en takpanna,genom vilken man förde igenom metallstången och sedan trädde över en gummidamask för att skydda från regn/snö.
Eftersom denna konstruktion är lite riskabel, samtidigt som vi numera tar in TV via fiber, så tänkte jag ta bort takantennen och även sätta igen hålet i masonitskivan för att förhindra framtida läckage.

Hur kan man göra detta på ett sätt så att det blir helt tätt, och inget eventuellt vatten som letar sig in under takpannorna kan tränga in i masonitskivan och/eller ner på vinden?

Har ingen bild just nu, men det är kanske bra att veta att masonitskivorna har ett litet "häng" mellan takstolarna, d v s de har en liten rundad form ner mot vinden (det beror väl på att masonit inte är formstabilt över de 120 cm som det är mellan takstolarna, Hade jag haft ett hål i ett råsponttak, så hade det varit en enkel sak att täta det hålet).

ev asfaltklister+en liten bit underlagspapp

t

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.