K
KjellTimell: Jag gjorde som epw beskrev. Rev ner det gamla och glesade tvärs emot råplanet C/C 1000 mot bjälklaget, sedan en vända till C/C 300. Jag satte en ångbroms mot råplanet och gjorde ett nedvik som jag fäste mot väggarna med butyltejp. La tejpen så att glesen trycker ite mot den.
2 svar · 1,9k läst
angelar
angelar: [citat] Stort tack! Ser jättebra ut!
7 svar · 5,7k läst
·
S
sinuslinus: High life när man målar vindskivor i vardagsrummet. (y):crysmile: Lägg lite mer strö på den översta och en lång längs med så det blir som en taknock. Då borde det mesta vattnet rinna av. Sen lär ni få säkra bockarna så de inte blåser omkull.
3 svar · 1,3k läst
·
M
MagHam: Med nockband och ordentlig papp spelar det kanske mindre roll, men nu... Vilket håll ligger nockpannorna på gentemot den vanligaste vindriktningen (sydväst) ?
38 svar · 5,3k läst
·
L
Lutte: Ja det bör gå fint då endå uppgiften dom har är att se till att det inte blir ett undertryck i avloppet när man spolar ner lördagens kebabpizza i toastolen. För har man inte avluftning med antingen rör ut i det fria eller vacumventil så finns risken att man tömmer ett eller flera vattenlås vid spolning. Och ska du gå ihop med alla till en stam så hade jag låtit det gå ut genom ett
8 svar · 1,1k läst
·
B
Bo Berglund: För ett par dagar sedan satte jag upp en extra sensor utomhus i mitten av huset. Nu kan man se vad som visas vid givare #3 på södersidan: [bild] Den röda kurvan är alltså utomhusgivaren och här ser man att givare #3 faktiskt verkar att troget visa utomhusfukten! Dvs den plats där denna givare sitter är väldigt mycket ventilerad till utomhusluften! Måste stoppa denna ventilering!
19 svar · 2,0k läst
·
E
Evamag: Efter några år la vi om hela taket. Papp plus nya pannor. Samt lite utbyte av råspont. Offerterna var mellan 170.000 till 225.000 kronor. Kortsiktigt fungerade det med asfaltklister
10 svar · 12,6k läst
·
M
MagHam: [citat] Ja, tillför man inte mer fukt, utan bara höjer temperaturen så sjunker ju RH (y)
29 svar · 33,3k läst
·
M
MWave: Någon som har erfarenhet av detta snörasskydd ? http://www.tjb.se/dokument/Förenklat%20snörasskydd%20snöglidhinder.pdf
0 svar · 2,4k läst
B
Butcher: [citat] Ja det är dukarna jag menar som diffusionsöppet system. Men jag förstod inte din första mening???
2 svar · 1,9k läst
N
NoOne2k: Jag funderade på att köpa den så sent som för ett år sedan och då fanns den. Antagligen är den slut, men kommer kanske att tryckas igen? På http://www.formas.se/sv/Om-Formas/Formas-Publikationer/Produkter/Takstolsboken-2010/ står det i alla fall ingenting om att den är slut.
1 svar · 1,6k läst
T
topmount: Den här ventilen skall sättas under pannorna istället för nockventilstion. Börjar med att städa och sätta nytt insektsnät, så får vi se med ventiler.
4 svar · 2,9k läst
·
S
stajo917: Tack för era tankar - tror kanske det är enklast att bara låta den vara som den är... Det är ju mest ett visuellt "bekymmer" i detta fall och eventuella ombyggnationer drar med sig allehanda risker och massa extrajobb. Det är trots allt ett sovrum i gäststugan så det kanske kan kvitta. Får stämma av med hustrun =)
7 svar · 4,7k läst
·
GoForIt
GoForIt: [citat] Precis så såg vara kanaler ut tidigare, och fick problem med droppande kondens från röret när det satt en traditionell badrumsfläkt monterad i badrumstaket. Kombinationen klen isolering, lång kanal som en mindre fläkt inte klarar att trycka
19 svar · 5,2k läst
·
cubix
cubix: [citat] Jag har avläst temperaturen under några veckor och för mig skiljer det 3 grader mellan utetemperaturen och temperaturen på kallvinden.
4 svar · 5,1k läst
·
Filip94
Filip94: [citat] Då är alltså taket cirka 40 år gammalt. Takets livslängd ökar inte för att man målar pannorna eftersom underlagspappen blir dålig före takpannorna. Min rekommendation är att du byter hela taket. Underlagspapp, läkt och takpannor plus plåtdetaljer medmera. Det är inte lönt att spara de gamla takpannorna om det är betong pannor nya kostar cirka 5-6 kr st och det går cirka 9
5 svar · 7,6k läst
pelle plåt
pelle plåt: alltså, ser ut som dom använt röd penna på svart tak , eller är det bara ljuset som luras , . Det finns riktig bättrings färg som man sprayar eller målar . som bevarar rostskyddet och lacken. antingen så var plåtslagaren glömt bättringsfärgen och inte orkade hämta eller så var det fredag 1530 och han ville hem , detta är inte ok , bara att säga till så skall det åtgärdas .
5 svar · 3,1k läst
·
pelle plåt
pelle plåt: har dom skruvat i ränndalen eller ovanpå läkten ?
2 svar · 3,6k läst
·
pelle plåt
pelle plåt: vad är det för plåttak?
2 svar · 1,3k läst
Filip94
Filip94: [citat] Jaha isåfall finns det inga gör det själv produkter. Takpappen behöver svetsas och du behöver t.ex använda isola maestertekk som är bra att jobba med men du måste ha en gasolbrännare.
3 svar · 3,1k läst
Filip94
Filip94: [citat] Lägg takpapp biten som en triangel upp mot nock över takstossen så att den skär vattnet. Och lägg ordentligt med asfalt klister under takpapp biten.
9 svar · 11,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Enligt Thermisol skall pappen vara under cellplasten. Och det skall då inte vara "vanlig" papp, utan ånggenomsläpplig duk. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/riskkonstruktion-kallvind-eller-ej.303213/#post-2804987 och dokumentet, som är länkat där.
1 svar · 2,6k läst
J
justusandersson: Det bör finnas en diagonal i takstolsmötet som ligger rakt under ränndalen.
1 svar · 1,3k läst
M
Mondeo99: Tjena! Har stött på ett problem! Håller på att plasta och isolera yttertaket . Har gjort luftspalt men inte öppnat i takfot då där var stängt under föregående utförande. Problemet är att nu när det är kallt får jag mycket kondens både på undersida råspont och undersida masonit eftersom jag inte hunnit få det helt tätt ännu. Snedtaket är isolerat och plastat i princip över
0 svar · 868 läst
L
Anonymiserad 168520: Det låter som att du behöver se över helheten på ditt hus. Du ska tilläggsisolera utvändigt i väggarna vilket gör att du flyttad kondenspunkten. Du måste vara säker på att den inte hamnar på fel ställe i skikten. Kommer du sätta ångspärr på insidan? Det finns många trådar kring isolering av äldre hus och många kunniga kring byggnadsvård. Stor risk med att försöka
5 svar · 4,4k läst
·
N
Nubbben: [citat] Haha.. jag tackar för infon!
2 svar · 1,7k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Svaret är att det beror på vad pannorna är spikade i. På denna länk kan du se hur tegeltillverkaren Vittinge löser problemet. https://www.monier.se/produkter/taksäkerhet/takstege
1 svar · 2,4k läst
W
wolfgang1: Tack alla för era svar och för ert engagemang! Det är till stor hjälp eftersom jag är lite oerfaren.
15 svar · 5,7k läst
·
O
olotor: Tack för era synpunkter. Det lutar åt att takpappen tas bort.
3 svar · 4,2k läst
L
Lewdis: [citat] Blir nog till att ta ner kåpan och se vad som finns där bakom
2 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.