3 527 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Renovera lada
Hej, har en gammal lada på tomten som behöver renoveras ordentligt.
Tomten som ladan står på är gammal men står nära nyare tomter med nya byggen på, tidigare ägare har givit tillstånd till bebyggelse väldigt nära tomtgräns så det är något jag måste förhålla mig till.
Ladan själv står nära tomtgränsen så att avståndet mellan lada och grannstrukturer är ibland bara 1 meter.
I och med allt detta så kan jag inte bara riva den och sätta upp igen pga rivningslov och sedan nya bygglov med allt det innebär utan jag tänkte renovera den steg för steg.
Ladans skick:
Längst ner i ladan har vi en matkällare som har varit vattenfylld ett bra tag, jag fixade dock dränering förra året och en pump har installerats.
Syllen är bortruttnad och ladan har satt sig på flera ställen.
Some en följd av det ovan så hänger nu en del av de bärande stockar fritt.
En eller flera takstolar är ruttna sedan innan takbyte.
Taket renoverades av tidigare ägaren där de satte läkt på de gamla, ibland ruttna, takbrädorna och sedan plåt.
Min plan var att börja med att gjuta plintar och ersätta syll och stockarna som ska hålla taket uppe med vanliga reglar i sektioner steg för steg runt hela åbäket.
Frågan är bara hur jag fixar taket? Är det svårt att montera ner plåttaket, åtgärda brister i konstruktion och sedan upp med plåten igen? Är det något annat jag missar?
Tomten som ladan står på är gammal men står nära nyare tomter med nya byggen på, tidigare ägare har givit tillstånd till bebyggelse väldigt nära tomtgräns så det är något jag måste förhålla mig till.
Ladan själv står nära tomtgränsen så att avståndet mellan lada och grannstrukturer är ibland bara 1 meter.
I och med allt detta så kan jag inte bara riva den och sätta upp igen pga rivningslov och sedan nya bygglov med allt det innebär utan jag tänkte renovera den steg för steg.
Ladans skick:
Längst ner i ladan har vi en matkällare som har varit vattenfylld ett bra tag, jag fixade dock dränering förra året och en pump har installerats.
Syllen är bortruttnad och ladan har satt sig på flera ställen.
Some en följd av det ovan så hänger nu en del av de bärande stockar fritt.
En eller flera takstolar är ruttna sedan innan takbyte.
Taket renoverades av tidigare ägaren där de satte läkt på de gamla, ibland ruttna, takbrädorna och sedan plåt.
Min plan var att börja med att gjuta plintar och ersätta syll och stockarna som ska hålla taket uppe med vanliga reglar i sektioner steg för steg runt hela åbäket.
Frågan är bara hur jag fixar taket? Är det svårt att montera ner plåttaket, åtgärda brister i konstruktion och sedan upp med plåten igen? Är det något annat jag missar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det blir gärna lite av en Moment 22 situation. För att våga gå upp på taket och skruva ner plåten måste du först fixa bärigheten i takkonstruktionen. För att fixa takkonstruktionen måste du först lyfta bort plåten... Mycket hänger på ladans mått och hur bra det går att komma åt inifrån och utifrån. Du måste sätta säkerheten först. En variant är att säkra ett par takstolar inifrån med hjälp av byggnadsställningar, gå upp och ta bort plåten på detta avsnitt och sedan reparera taket. Du kan behöva konsultera någon konstruktionskunnig person när du reparerar taket. Ofta finns inte de gamla trädimensionerna att köpa längre.
Träd växer i skogen så bara man får kontakt med någon intresserad skogsägare och någon byasåg så får man virke i alla gamla dimensioner.
Jag skulle börja med grunden och arbeta mig uppåt genom stommen. Stötta med snedsträvor och stämp så det inte rasar.
Jag skulle börja med grunden och arbeta mig uppåt genom stommen. Stötta med snedsträvor och stämp så det inte rasar.
Klicka här för att svara