Rickard.
Rickard.: Är det som tidigare sa att plasten ligger direkt mot plåten så är det i alla fall en del av problemet. Då bildas kondensen på undersidan av plasten istället för under plåten.
13 svar · 19,1k läst
·
H
hempularen: Som sagt MagHam menar (troligen) att du skall bara byta de som är trasiga. Undersök hur underlagspappen ser ut, titta på några ställen. Pannorna håller normalt sett mycket längre än pappen. Tipset om att få bort mossa med grönfri, eller liknande preparat är bra, mossan binder fukt, större risk för frostsprängning av pannor. Om du använder det så tänk på att skydda växter du ev.
5 svar · 3,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Ser ju jättefin ut! Men du får ju bestämma vilken längd och bredd du vill ha. (Vilket är för övrigt längd och vilket är bredd, längs husväggen eller ut från den?) Kollade manualen, och längd är som jag trodde längs husväggen. Det är ju viktigt att den blir lagom lång. Själv skulle jag nog föredra en som i stort sett går längs hela väggen.
5 svar · 5,6k läst
·
X
xLnT: Sorry, jag menade såklart cc30 på glesen, och vår KA sa att det var ok med vanlig åldersbeständig plast. Så vi kör på det :)
15 svar · 5,3k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Gör det, jag köpte färgen på Swedol, målade vårt svarta tak ljusgrått på 1 strykning. Ser bra ut, får se hur länge det håller:)
3 svar · 2,7k läst
S
stf01: [citat] Ja
4 svar · 2,4k läst
·
S
R
Robert-san01: Är det gammalt hus så är det upp till fastighetsägaren. Rasar det på någon är dock han ansvarig.
7 svar · 4,4k läst
B
BaNaN85: Nej jag åkte inte dit. Skillnaden i kostnad mellan plåttak vs tegel blev ~10-15kkr Med så liten skillnad så kör jag på tegel
16 svar · 19,2k läst
D
Derbyboy: Kanske ska man sätta asfaboardskivor mot takreglarna och sen läkt och därefter fästa den liggande ytterpanelen. ?
2 svar · 3,8k läst
·
john68
john68: Jag gav 25000 efter avdrag och har ett stort tak på ett vinkelbyggt hus. Hade svarta släta på tre sidor men grova bruna, som du visade på bild, på en sida som vette mot en baksida. Allt tvättades och målades svarta. Är nu efter tre år fortfarande mycket nöjd med resultatet. Ingen påväxt någonstans.
13 svar · 13,2k läst
·
H
Hjulbent: Läckande genomförning, inget ovanligt, kan bli att sätta något nytt där, det ska vara tätt mot pappen och sedan en tegelprofil, ser mera ut som oljeplaywod och då är det ingen papp under teglet, läckan är vid röret och kan komma uppifrån med
4 svar · 5,9k läst
·
alltomhus
alltomhus: Följer upp genom att berätta att glipan täpptes igen i samband med väl utfört råspontsbyte. Tydligen är råspont främst estetiskt med nutidens starka dukar, men då valde jag att gå hela vägen och göra det fullt ut. Får väl hålla koll så att fukten tar sig ut, annars bör det gå att borra lite hål istället. Tack & hej :-)
1 svar · 4,2k läst
·
E
Erriikk: Liten uppdatering. Hade en snickare här igår som lyfte pannor kollade på taket och sa att jag var orolig helt i onödan. Taket var i jättefint skick! Precis som många av er skrivit så föreslog han att skrapa och måla om till våren :)
13 svar · 3,6k läst
·
K
kungcoopa: [citat] Hej! Jag har betongpannor
12 svar · 15,4k läst
·
ricebridge
ricebridge: Håller helt med @justusandersson. Jag hade samma fråga för en tid sen, och efter goda råd här på forumet kunde jag konstatera att det mycket riktigt var typ gammalt ställningsvirke som använts: https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel-eller-ej.317454/ Skrapa lite med kniv, så märker du snabbt om det är cement eller ej.
4 svar · 4,2k läst
·
J
justusandersson: Utan bild gissar jag på plåtslagare.
2 svar · 1,6k läst
N
nerx: [citat] Ligger garanterat en rad med pannor under duken som förövrigt kallas för wakaflex. Rätt vanligt att plåtslagaren gör så istället för att sticka upp plåten under pannorna. Dessutom skall det vara tätt under pannorna med underlagsduk som är uppvikt mot ett underbeslag. Har ni någon vind på huset? Börja med att utforska den i så fall för att kunna hitta var vattnet tar sig
6 svar · 2,1k läst
·
C
Crayo: Det är här jag ska täta om, saknades tätning på ett ställe där plåten är vikt på första bilden [bild] [bild]
5 svar · 3,5k läst
·
H
Hjulbent: Svårt att säga men kan det vara så att plåten går upp under ca 10 cm och vid mycket snö och kanske kyla som gör att det fryser till en isbalk, ( en balja blir med vatten ) så vatten kan stiga upp och rinna över plåtkanten under pannorna. Vet inte om det är lite väl långsökt, men i ditt läge får man/du tänka sig allt. Kanske förlänga plåten under en bit upp till med någon
9 svar · 3,6k läst
·
H
Hjulbent: Klart det läcker in där med det montaget, är ju i princip raka röret in under allt för att vatten ska komma ut på insidan. Det ska var en plåtskoning direkt från under de övre pannorna och ligga över pannorna på sidorna ca 10 cm samt tätas/fästas mot ytterramen. det ska var i princip som ett fönsterbleck om det går, beror på hur fönstret vrider sig om det kan ta i
1 svar · 4,7k läst
·
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] Just ja, bra synunkt angående exponeringen av UV-ljus
3 svar · 3,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Vad får du för lutning då?
19 svar · 3,5k läst
·
R
RundBerg: Fick tag i firma som kunde hjälpa till med akut felsökning och tillfällig tätning. Boven i dramat var en rörgenomföring. I nästa vecka blir det besiktning och åtgärder invändigt, följt av nån firma som till våren får fixa permanent lösning taket.
2 svar · 11,2k läst
·
J
justusandersson: Det tror jag. I alla gamla hus hittar man spår av gamla uttorkade fuktfläckar. De kan vara estetiskt störande men utgör inget problem. Den typen av fuktmätare kan man lita på. Det är stora skillnader i värden mellan torrt och fuktigt virke.
9 svar · 7,6k läst
Rickard.
Rickard.: Denna konstruktion är vanligare än du tror, men känns såklart lite fel på ett helt nytt hus. Och om man väljer denna lösning så vet jag inget bra sätt att få vattnet från undertaket på "rätt" ställe. Vet ett hus som har samma (typ) konstruktion som har original vindskivor från -49. Men det är klart inte ska bli blött varje gång det regnar. Men händer det bara vid vissa
12 svar · 4,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag misstänker att avluften i röret helt enkelt kondenserar (pga dålig isolering), rinner ner och sedan ut genom den otäta rensluckan för att sedan droppa ner.
7 svar · 6,7k läst
·
K
KENTA66: det låter jättebra, jag tackar så mkt för svaret det får bli tegelpannor
11 svar · 2,4k läst
rock_fc
rock_fc: [citat] Kan ha varit för orolig igår, idag såg det betydligt bättre ut!
12 svar · 6,7k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Ryggåstak är väl en lite gammal benämning på ett tak med en nockbalk. Vid en sådan takkonstruktion tar nockbalken hand om halva taklasten medan ytterväggarna tar hand om var sin fjärdedel. Nockbalkens last måste föras ner till grunden på något sätt. Vanligen med hjälp av pelare i balkens ändar. Ett åstak kräver någon form av takstolar
1 svar · 6,8k läst
useless
useless: Du bör kolla upp varför råsponten är fuktig. Normalt sett är det torrt på vintern när det är relativt, så det kan ju vara något som har hänt. En klassiker är avloppsluftning med vakuumventil på vinden som har börjat läcka fuktig luft.
4 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.