Ovanlig hängrännekrok fäst vid husets takfot, synlig utan hängränna mot en bakgrund av vårblommande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomma krokar för hängrännor på en husfasad efter att rännorna tagits bort inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vi har rivit ner alla hängrännor och stuprör då vi skall måla om fasaden. Tanken är att nästa år byta tak också.

Dock inser jag nu att krokarna till hängrännorna inte är av standardmodell. Tanken var att behålla fästena och trycka dit nya rännor. Dock hittar jag inga hängrännor som passar på de här krokarna. Är det någon som vet om det finns?

Alt så får jag kapa alla fästen och sätta nya i fotbrädan men hade helst satt nya nästa år med krokar under läkten så som dessa sitter.

Tar tacksamt emot tips. Det rör sig om cirka 60 meter hängränna och krokarna sitter tätt så cirka 80-100 krokar som måste kapas om jag inte kan hitta rännor som passar.

Då får ni kanske sätta dit de gamla plastrännorna tills hela taket och allt byts.

T Thomas_Blekinge skrev:
Då får ni kanske sätta dit de gamla plastrännorna tills hela taket och allt byts.[/QUOTE

Det är dock inget alternativ. Hittar vi inga nya som passar så blir det att kapa alla fästen o skruva dit nya i takfotsbrädan..

T Thomas_Blekinge skrev:
Då får ni kanske sätta dit de gamla plastrännorna tills hela taket och allt byts.
Det är dock inget alternativ. Hittar vi inga nya som passar så blir det att kapa alla fästen o skruva dit nya i takfotsbrädan..

• Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Skjut upp pannorna och ta bort dom gamla krokarna , dit med nya dra ner pannorna.... Så gör jag... (plåtslagare)

plåtrickard plåtrickard skrev:
Skjut upp pannorna och ta bort dom gamla krokarna , dit med nya dra ner pannorna.... Så gör jag... (plåtslagare)
Jo det är väl det rätta egentligen men det är 40-50 meter med pannor som skall skjutas undan. Sedan skall nedersta läkten bort då krokarna sitter under.

Är det värt det jämfört med krokar som man skruvar i takfotsbrädorna? Isf kan jag slipa bort krokarna med vinkelslip vilket också kommer vara ett jäkla jobb.

T Tokv41 skrev:
Jo det är väl det rätta egentligen men det är 40-50 meter med pannor som skall skjutas undan. Sedan skall nedersta läkten bort då krokarna sitter under.

Är det värt det jämfört med krokar som man skruvar i takfotsbrädorna? Isf kan jag slipa bort krokarna med vinkelslip vilket också kommer vara ett jäkla jobb.
Jag skulle aldrig köra vinkelslip i takfoten.... Om du inte vill elda upp huset.... Kan nog säga att det troligen går snabbare att skjuta upp pannorna än att kapa alla krok

plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle aldrig köra vinkelslip i takfoten.... Om du inte vill elda upp huset.... Kan nog säga att det troligen går snabbare att skjuta upp pannorna än att kapa alla krok
Just brandrisken är nog inte ett problem men det kanske ändå är lättare att skjuta upp allt.

Men du som är plåtslagare, hur är krokarna som man fäster på takfotsbrädan jämfört med de man bockar till?

Gör det ordentligt eller inte alls. Kör isåfall med tigersåg istället för vinkelslip om du ska kapa.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
För det ordentligt eller inte alls. Kör isåfall med tigersåg istället för vinkelslip om du ska kapa.
Kapningen är inte problemet. Det har jag koll på så just det kan vi sluta diskutera men tack för tipset.

Kommer sluta med takbyte på både hus och och garage. Det var för mycket jobb för att bara fixa vattenavrinning för att sedan ändå byta tak.

Så om någon har bra tips på takfirmor i Sthlm så tas det tacksamt emot.

170 kvm tak där det nu är masonite och reglar skall bytas och 50 kvm garagetak. Första offerten inkl ny råspont på huset men på befintlig råspont på garaget landade före rot på 377 000:- med betongpannor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.