Jag har ett Nyckelhus från 82 och ska byta tak. Jag har tänkt mig att sätta spont och papp då det känns som den säkraste konstruktionen. Men nu sitter det plyfa utan papp där och det spontade virket blir ju betydligt tyngre och dessutom kommer stolarna ta viss skada av att man river den spikade plyfan.
Vad är rätt sätt att göra detta på?

Rickard.
Nu känner jag inte till takstolarna men spont och papp är definitivt inte mycket tyngre, knappast en relevant viktökning i sammanhanget. Tänk på vad taket ska utstå då förstår du att nått enstaka kilo extra inte gör någon skillnad.

På mitt tak ligger det 17 mm råspont.
Säkert lättare än plywood.

Råspont väger mindre än plywood. Eller är det tunn masonit/oljeboard?

En traditionell träbyggd takstol utan täckande skivor visar hur spikarna fäster vid dess struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna typ av takstolar är det. Jag håller väl med om att viktökningen är relativt låg i förhållande till betongpannorna, men hur mycket stryk tar stolen av att man river bort skivorna som är spikade med trådspik?
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu känner jag inte till takstolarna men spont och papp är definitivt inte mycket tyngre, knappast en relevant viktökning i sammanhanget. Tänk på vad taket ska utstå då förstår du att nått enstaka kilo extra inte gör någon skillnad.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På mitt tak ligger det 17 mm råspont.
Säkert lättare än plywood.
Vill minnas att det ska vara minst 20mm responstid för betongpannor och det är garanterat tyngre än den plywood på runt 10mm som ligger där idag. Mest orolig för skadan rivningen gör på takstolen.

S StRob skrev:
Mest orolig för skadan rivningen gör på takstolen.
Plywooden är väl bara spikad eller skruvad, inte limmad eller något sådant?
Så det borde väl gå bra att riva.

Edit: såg nu hurdan takstol det är.
Hur är förresten takstolen konstruerad? Material och dimensioner?

S StRob skrev:
Vill minnas att det ska vara minst 20mm responstid för betongpannor
Mitt tak, med betongpannor, är byggt enligt Thermisols anvisningar.

Då kan du lugnt lägga råspont

Bra. Tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.