Ska bygga ett sadeltak över en altan som är ca 391 cm bred. Förutom väggen är det stolpar 2 st på cc 190 cm. Inga takstolar är på plats ännu.

Jag har aldrig använt råspontsluckor förut och undrar nu hur de funkar. ByggMax säljer 360 cm luckor. Såg ju jäkligt praktiskt ut. Grannen använda sådana till sitt bygge men hans var större och kunde kapa av istället.

Finns det standard andra längder? Får ju ej dra iväg allt för mycket i pris mot vanlig råspont på löpmeter.

Hur skarvar man som i mitt fall 31 cm + ev djup på nocken. Anpassar man till efter takstolarna? Ska luckorna skarvas alltid på en takstol? Risken är ju att det blir en massa svinn.

Stort tack för alla tips på förhand.
:D(y)
Erber

Ska alltid skarva på takstol, går att beställa andra längder på välsorterade bygghandlare mot pristillägg och leveranstid, om du väljer lösspont så måste den skarva på takstol om den inte är ändspontad, då går det bra att skarva i mellan men se till att du har minst två hela bröder innan du får skarv i samma fack, glöm ej dubbelspika(y)

• Gilla
erber
  • Laddar…
Rickard.
Mitt råd är att du skiter i luckor, det är inte värt det på något sätt för dig. Köp ändspont av minst 20x120 och bara kör ser bara fördelar med det.

• Gilla
erber
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.