Är i startgroparna att inreda vinden till barnen, två små sovrum och ett lekrum. 10 (hela husets längd) x 3.5 m. Kommer sätta två imträbalkar från gavel till gavel som golvbjälkarna ska fästas i, på undervåningen har jag innerväggar ut mot gavlarna som räknas som bärande, men mitt i huset är det öppet, där måste jag enligt konstruktör sätta en järnbalk pga att det blir för lång spännvidd (3,5m) på golvbjälkarna (45x145) ska sättas på cc 400.
Igår kom järnbalken hem och jag vill verkligen slippa sätta den tvärs över vardagsrummet så nu behöver jag er hjälp! Finns det något sätt att undkomma balken? Sätta golvbjälkarna tätare? Gå upp en dimension?
Tycker 3,5 m inte är så långt ändå att klara utan balk..!! Det blir ju inte så stor belastning på vinden heller.

3,5 m är alldeles för lång spännvidd för 45x145 bjälkar. Det är framför allt svikten som blir väldigt besvärande. Om du inte vill ha någon extra balk är enda möjligheten att förbättra bjälkarnas styvhet. Det kan ske på olika sätt, men du måste redovisa förhållandena lite tydligare för att kunna få konkreta förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.