Tak & Vind
Åsa Lund: Kanalplast tillverkas fortfarande. Googla?
jojo123: [citat] Vent från VP , ska det vara en effektiv återvinning ska det snö i röret på taket , men det går inte att trotsa naturlagarna . På vintern blir det kondens på insidan , varm fuktig luft från huset kyls ner av det kalla på vinden , på sommaren är det från VP kallare luft och då värms luften av på utsidan röret , detta är bara enligt naturen , och ska då isoleras bort samt
TheGame: Hade masonit som undertak, bytte till väv. Såg ingen anledning varför man skulle kosta på råspont osv när det inte behövs. Att det ramlar ner är pga det är felgjort från blrjan
Riemann: Har du kollat här? https://www.lfs-web.se/vind-klimatvind.htm
major_tom: verkar vara något danskt påfund https://www.plusloft.dk/
volvo51: Mycket färg längst ut på rollern och lite träning så funkar det bra.
justusandersson: Ja det är en variant, det finns många. Vanligast är S-formade. Det beror lite på hur nedersta bärläkten är monterad. Ibland behöver man borra ett litet hål i bärläkten för att få dem på plats på bästa sätt.
claym: Ahhh denna förbannade påväxt, suck. Har samma påväxt på min råspont och har läst spaltmeter av info, pratat med ingenjörer och experter på gamla hus. för att hitta en lösning. Huset är från 30-talet utan någon plast. Det enda jag kommer fram till: den finns tyvärr ingen universallösning utan allt beror på huset, konstruktion, ev förändringar, var huset ligger, hur ser
MSjostrand: Jag gjorde ett liknande jobb i min förra villa. Fast jag sprutade isolering på sågspånet. Isoleraren så då att plast var nödvändigt under isoleringen för att man flyttar daggpunkten in i konstruktionen. Detta pga den ökade isolerförmågan. Plasten i taket gör säkerligen ingen skada så länge det inte finns en till ångspärr i konstruktionen.
jojo123: Du får gå upp och känna om någon plåt sitter lös , nockplåtar ligger löst mot pannorna detsamma med vindskiveplåtar , dom sitter infästa på ett ställe och kan då fladdra i hård blåst med slammerljud som följd
Nalleman64: Jag plockar bort pannor och kliver på läkten tills jag når så högt jag behöver. Har alltid gjort så och har aldrig anlitat någon firma för att byta pannor under de 40 år jag bott i eget hus. Har också brutet tak. Bäst är ju att fixa det innan ev. snö kommer och täcker taket.
Stefan1972: I vilket fall som helst så behöver man inte tvätta eller sanera sånt där. Det blev påväxt när det var en aningen fuktigt och sen dog det ut. Det svarta på virket är inte mer sporer än vad det finns omkring oss i luften helt naturligt.
vectrex: Det är UV ljuset som bryter ned pappen. 3 månader i maj, juni och juli är betydligt mycket mer UV ljus än Jan, feb och mars. En faktor på minst 10 i skillnad på mängd UV ljus. Sen är det också sant att det är svårare att få klistret att fästa bra i minusgrader.
BigR: 5,5 år sedan TS var online på BH. Vi får nog fantisera om hur det gick.
justusandersson: Ett gott råd är att ta det lugnt i början. Bo in er och skaffa en känsla för vad som är viktigast.
jojo123: Du kan använda Vermikulit , det används som mellanfyllning när stålrör sätts i skorstenar . är som granulat , små kulor
lagre: Jag satte CC 300 precis när jag satte gips i snedtak med 45 graders lutning. I skarvarna på långsidorna satte jag skarvprofiler ac den här typen: https://www.hornbach.se/shop/NORGIPS-Skarvprofil-T60-langd-2500-mm/5767718/artikel-detaljer.html I mitt fall var det i ett standard 1 1/2 plans trähus från 70-talet. Räknar med att det rör sig en del och vill minska risken för sprickbildning
tgr_se: Det var ett exempel i pdfen. Men en en av de från Weland kanske kan funka. Har vindslucka på gaveln i suterränghus. Dålig yta på marken och högt...
Gearhead: Satt å letade info ang takstege & regle och ramlade på följande sida. Kanske någon som har användning av det... http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Tak/Skiffertak
Kerratron: Nu har jag fått ny info. Snickaren har haft kontakt med plåtslagaren, ocab och munter här i stan. Alla hade samma teori, att ventilationen på vinden är för bra och i boytan för dålig. Så den suger upp varm luft till vinden och genom vent skorstenen där den då kondenserar. Så deras lösning var, häng ned en trådlös fuktmätare och täpp igen med isolering. instalera en ventil i
hempularen: [citat] Det är "så man gör". Det blir oftast väldigt snyggt. Det kan vara lite struligare än en vanlig gering, genom att biten blir väldigt liten. Men det är enklaqre än en vanlig ytterhörnsgering eftersom man bara sägar 45 grader. Fid en vanlig gerning får man mäta och laborera lite med vilken exakt vinkel man skall använda.
useless: Är det strax under nollan och fuktig luft så kan det säkert bli en del kondens som fryser på under taket. när det sen tinar så blir det så mycket vatten på en gång att det inte hinner torka, utan det troppar ner. I normalfallet kanske kondensen hinner torka upp mellan väderomslagen/temperaturväxlingarna så att det inte blir några droppar?
quick: Eller montera en helt vanlig skjutregel.
JeLö: Såklart är där isolering också, den vanliga typen som kliar. Tackar för hjälpen! Snart koll på hela badrumsrenoveringen efter alla trådar jag gjort med dumma frågor! :D