8 437 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Underlagstäckning; vika runt råsponten?
släpp ut den ca 1cm vid takfoten och montera plåten så kommer de att bli ett underifrån, lättast hade varit att måla råsponten vit innan montage annars kanske det blir kladdigt. Jag skär pappen 2cm ovan trekantsläkt sedan är det klart.ginnfilt skrev:
Jag såg att någon skrivit vika runt trekantlisten men det var inte det jag svarade på - det kan man ju som skrivits göra med vissa underlagsdukar men inte andra och defintivt inte med underlagspapp. Då går den sönder.ginnfilt skrev:
På gavelfoten räcker det med att låta pappen gå upp på sidan av vindskivan och avslutas mot vattbrädan och sedan spikas/häftas glest mot vindskivan så att den inte lägger sig. (Vilket inte är så troligt om läkten dras ut tillräckligt)
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag tror vi lät fotplåtsremsan ligga med någon centimeters överhäng i förhållande till råsponten, som vi tydligen vek ner (det hade jag glömt). Dock var den väldigt flexibel så det är nog ok!
Här är den innan skyddsremsan är borta (den är borta under duken!) eftersom ytan är helklistrad mot fotplåten. Man ser även burspråket med fotplåt + underlagsduk/papp på första våden. Bör tilläggas att vi lagt plåt på detta!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den innan skyddsremsan är borta (den är borta under duken!) eftersom ytan är helklistrad mot fotplåten. Man ser även burspråket med fotplåt + underlagsduk/papp på första våden. Bör tilläggas att vi lagt plåt på detta!
Klicka här för att svara