Jag har en villatomt med lutningar som går runt huset. Vågar man 2026 satsa på en maskin utan tråd dvs via GPS eller kommer den börja klippa i Ryssland då? Jag uppskattar att tomten är ca 1500 kvm. Det kommer vara svårt för maskinen att gå emellan två delar så den delen som är 1000 kvm är den som får robotgräsklipparen. Skulle man kunna sätta tråd på den andra delen och lyfta över gräsklipparen nu och då? Är laddstationerna flyttbara. Tusen tack för all saklig hjälp och utförliga förklarande mail:-)

C Calle75 skrev:
Vågar man 2026 satsa på en maskin utan tråd dvs via GPS eller kommer den börja klippa i Ryssland då?
Om man fokuserar på riskerna utan att blanda in fördelarna denna gång tycker jag analysen blir:

Att GPS kan störas ut är naturligtvis en risk. Tråd kan grävas av. Så det är väl en avvägning mellan de riskerna.

• Gilla
Calle75
  • Laddar…
Kolla på robotgräsklippare med Lidar. Då slipper du GPS. Har inte superkoll på vilka märken som är bäst. Men Lidar tekniken ska vara bra. Har ju fungerat klockrent på robotdammsugare i många år.

Finns även modeller med lidar+ rtk referenstation som du får sätta nånstans på huset. Då blir det riktigt bra precision

Och på svar på frågan om du kan flytta över maskinen till den andra ytan, så ska det gå. Det brukar blir en biyta på kartan i appen. Sen är det bara att lyfta över maskinen.

Redigerat:
  • Gilla
Calle75
  • Laddar…
Köpte två billiga med tråd. Efter ett tag påstod den ena att den inte kunde klippa. Bytte plats. Bägge fungerade snällt. Bytte tillbaks till ursprungsplatser. Gick fint.

Robster90 Robster90 skrev:
Kolla på robotgräsklippare med Lidar. Då slipper du GPS. Har inte superkoll på vilka märken som är bäst. Men Lidar tekniken ska vara bra. Har ju fungerat klockrent på robotdammsugare i många år.

Finns även modeller med lidar+ rtk referenstation som du får sätta nånstans på huset. Då blir det riktigt bra precision

Och på svar på frågan om du kan flytta över maskinen till den andra ytan, så ska det gå. Det brukar blir en biyta på kartan i appen. Sen är det bara att lyfta över maskinen.
Bara Lidar funkar bra i ett hus där man har tydliga väggar som avgränsar arbetsområdet.
En trädgård är inte lika definierad, exempelvis mellan gräsmatta och rabatt eller odlingsland.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Finns det robotklippare med tillräcklig precision för att klippa ogräset runt morotsplantorna om man sätter dem glest nog?

B bhus2021 skrev:
Finns det robotklippare med tillräcklig precision för att klippa ogräset runt morotsplantorna om man sätter dem glest nog?
Tja, vad svarar man på det.
Är det glest nog så funkar det ju...

B bhus2021 skrev:
Aldrig hört talas om att man kör in robotklipparen i ett odlingsland för att klippa ogräs. Undvik skulle jag säga.

B bhus2021 skrev:
Har man gräs i odlingslandet?

K Kane skrev:
Har man gräs i odlingslandet?
tänkte ogräs, men man får ju se till att det är platt nog för roboten

Jag överväger Luba 3 (nu med LIDAR) baserat på väldigt positiva Luba 2-omdömen men kommer avvakta släppet av Dreame A3 AWD Pro som påstås kunna matcha Luba 3.

Båda är några generation in i produktutvecklingen så båda borde vara väldigt bra utan nybörjarmisstag.

Vore kul om HQ vaknar till liv igen och blandar sig i kampen både teknik- och prismässigt.

J JMG skrev:
Jag överväger Luba 3 (nu med LIDAR) baserat på väldigt positiva Luba 2-omdömen men kommer avvakta släppet av Dreame A3 AWD Pro som påstås kunna matcha Luba 3.

Båda är några generation in i produktutvecklingen så båda borde vara väldigt bra utan nybörjarmisstag.

Vore kul om HQ vaknar till liv igen och blandar sig i kampen både teknik- och prismässigt.
Har en Luba 2X som är OK. Skall ha en till annat ställe i är och tittar på samma som dig men även Segway Navimow 4 kanske kan vara intressant. släpps om en vecka.

Tomture61
Iom kriget mellan Ukraina / Ryssland så är störningar på GPS satelliter ngt som förekommer frekvent .
Har själv enbart råkat ut en gång 2025 .
Är nog mer vanligt förekommande i södra Sverige .
Men en servicefirma för GPS klippare på Gotland rapporterar att de ej har sådana problem .
Luba (Mammotion) har även Lidar teknik , GPS styrning via nätet från centralt placerade GPS mottagare .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Är nog mer vanligt förekommande i södra Sverige .
Sydöstra Sverige är drabbat. Exempel från 2026-03-09 men det varierar mycket mellan dagarna.
Väderkarta över sydöstra Sverige den 2026-03-09, indelad i färghexagoner som visar klimatvariationer, med röda områden i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Sydöstra Sverige är drabbat. Exempel från 2026-03-09 men det varierar mycket mellan dagarna.
[bild]
Jag slog till på Dreame A3 awd pro 2500m2 24244kr ca 7750kr billigare än de andra jag hittar

Dreame A3 AWD Pro 2500 https://share.google/yqj0oH2SXe8243oys

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.