3 570 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Vilken Robotgräsklippare behöver jag 2026?
Har du testat? Har två kollegor som köpte kinesisk klippare med lidar för en eller två säsonger sedan. Båda är väldigt besvikna på grund av diverse buggar och avsaknad av funktioner i mjukvaran. Men just navigeringen har jag bara hört beröm om.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Har de bara lidar?N nybyggarn3 skrev:
Vilka modeller är de?
Jag har en Luba 2 och körde hela förra sommaren utan problem. Bor dessutom i sydöstra Sverige. Det kan ta sig mellan ytor så länge det inte är berg. Min kör på en liten grusväg.C Calle75 skrev:Jag har en villatomt med lutningar som går runt huset. Vågar man 2026 satsa på en maskin utan tråd dvs via GPS eller kommer den börja klippa i Ryssland då? Jag uppskattar att tomten är ca 1500 kvm. Det kommer vara svårt för maskinen att gå emellan två delar så den delen som är 1000 kvm är den som får robotgräsklipparen. Skulle man kunna sätta tråd på den andra delen och lyfta över gräsklipparen nu och då? Är laddstationerna flyttbara. Tusen tack för all saklig hjälp och utförliga förklarande mail![]()
Vad jag förstår ska väl de nya modellerna och även de äldre kunna köra på wifi under förutsättning att det då finns täckning tomten.
Ja, bara lidar. Tror att den siktar mer uppåt än damsugaren för att hitta referenspubkter att positionera utifrån. Trädstammar, husknutar mm. Får återkomma om exakt modell.13th Marine skrev:
Edit: Eller bara lidar vet jag inte. Inte GPS men kanske IMU och kompass.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Ja gör gärna det, vore intressant att kolla upp lite.N nybyggarn3 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden