M mb7726 skrev:
Jag slog till på Dreame A3 awd pro 2500m2 24244kr ca 7750kr billigare än de andra jag hittar

Dreame A3 AWD Pro 2500 [länk]
Ser inte riktigt kopplingen mellan ditt köp och GPS-störningarna.....🙃

K Kane skrev:
Ser inte riktigt kopplingen mellan ditt köp och GPS-störningarna.....🙃
Hen slipper gps störningar med lidar ☺️

• Gilla
mb7726 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Sydöstra Sverige är drabbat. Exempel från 2026-03-09 men det varierar mycket mellan dagarna.
[bild]
Det där är rapporterad data från flygplanen. Mestadels störs från Baltiysk (Kaliningrad) och då är utbredningsområdet nere på mark betydligt mindre.

13th Marine 13th Marine skrev:
Bara Lidar funkar bra i ett hus där man har tydliga väggar som avgränsar arbetsområdet.
En trädgård är inte lika definierad, exempelvis mellan gräsmatta och rabatt eller odlingsland.
Har du testat? Har två kollegor som köpte kinesisk klippare med lidar för en eller två säsonger sedan. Båda är väldigt besvikna på grund av diverse buggar och avsaknad av funktioner i mjukvaran. Men just navigeringen har jag bara hört beröm om.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Har du testat? Har två kollegor som köpte kinesisk klippare med lidar för en eller två säsonger sedan. Båda är väldigt besvikna på grund av diverse buggar och avsaknad av funktioner i mjukvaran. Men just navigeringen har jag bara hört beröm om.
Har de bara lidar?

Vilka modeller är de?

C Calle75 skrev:
Jag har en villatomt med lutningar som går runt huset. Vågar man 2026 satsa på en maskin utan tråd dvs via GPS eller kommer den börja klippa i Ryssland då? Jag uppskattar att tomten är ca 1500 kvm. Det kommer vara svårt för maskinen att gå emellan två delar så den delen som är 1000 kvm är den som får robotgräsklipparen. Skulle man kunna sätta tråd på den andra delen och lyfta över gräsklipparen nu och då? Är laddstationerna flyttbara. Tusen tack för all saklig hjälp och utförliga förklarande mail:-)
Jag har en Luba 2 och körde hela förra sommaren utan problem. Bor dessutom i sydöstra Sverige. Det kan ta sig mellan ytor så länge det inte är berg. Min kör på en liten grusväg.

Vad jag förstår ska väl de nya modellerna och även de äldre kunna köra på wifi under förutsättning att det då finns täckning tomten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Har de bara lidar?

Vilka modeller är de?
Ja, bara lidar. Tror att den siktar mer uppåt än damsugaren för att hitta referenspubkter att positionera utifrån. Trädstammar, husknutar mm. Får återkomma om exakt modell.

Edit: Eller bara lidar vet jag inte. Inte GPS men kanske IMU och kompass.

N nybyggarn3 skrev:
Ja, bara lidar. Tror att den siktar mer uppåt än damsugaren för att hitta referenspubkter att positionera utifrån. Trädstammar, husknutar mm. Får återkomma om exakt modell.

Edit: Eller bara lidar vet jag inte. Inte GPS men kanske IMU och kompass.
Ja gör gärna det, vore intressant att kolla upp lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.