har någon anslutit en automower 220ac till hemma närverket och kopplat en regnsensor till denna

K kattfarmen skrev:
har någon anslutit en automower 220ac till hemma närverket och kopplat en regnsensor till denna
Ja antagligen, om man tolkar det lite välvilligt.

Men exakt vad vill du göra?

Koppla in en fjärrstyrd (nätverk) brytare till klipparen och ha en regnsensor (nätverkansluten) som avgör när klipparen skall vara inkopplad. För att t.ex. sluta klippa när det börjar regna? Något i stil med det?

Att bara ha en fjärrbrytare till klipparen så man kan stänga av den dagar det väntas regna är väldigt enkelt. Vilken lämplig fjärrströmbrytare som helst kan funka. T.ex IKEA inspelning.

Redigerat:
Fysisk regnsensor på klipparen är något som Husqvarna inte har, detta pga de är byggda för att kunna jobba i regn.

Wifi i 220AC är ej möjligt. Du kan ev. göra som Bönhas säger, och bryta strömmen till klipparen, då bör den bli stående i laddaren tills spänningen återkommer.

Det går att ansluta wifi till Automower 220AC. Jag har en ESP8266 med inbyggd WiFi ansluten till serieporten som finns inne i klipparen (finns en extern också, men den rekommenderar jag inte att använda). Med denna kan man styra olika funktioner, det finns trådar på tyska och franska forum om hur man gör.

Jag har funderingar på att bygga om en Automower, men insåg då att man kan nog använda den ESP jag redan har för att få in GPS-styrning av klipparen. Man låter helt enkelt en GPS i klipparen korrelera mot en GPS som har en fast punkt på tomten och sedan får man centimeter precision. Jag kan sedan använda detta för att skapa virtuella barriärer så att jag får lagom mycket klipptid på olika områden på tomten.

Men detta hinner jag inte göra i år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.