Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Hasse C: Jag vill gärna använda just bilbranschen som ett exempel på hur det fungerar. Redan i normalfallet har du en viss möjlighet att påverka priset och kunna få extra utrustning om du köper en ny bil. I sämre tider ökar de möjligheterna, särskilt för begagnat och för bilar som redan står i hallen, men det gäller även nyproduktion. Det hela handlar om att hålla marknadsandelar och att
LindaTS: Tack! Vi har faktiskt redan sålt, visst i teorin med vinst men för mycket mindre än vi trodde när vi påbörjade byggprocessen. Vi fattar att det bara är att bita i det sura äpplet, det gäller bara att göra det på bästa sätt. ;)
Investor: http://themessthatgreenspanmade.blogspot.com/2008/11/hitler-is-facing-foreclosure.html Helt komedi-crazy hur de har fått till textningen till dramat i bunkern...
Immobil: En enkel förklaring finns här: http://www.boekonomi.se/reavinstskatt.htm Observera att det endast är förbättringar och underhåll för de senaste 5 åren som får dras av. Samtliga kostnader ska avse det gamla huset. De får alltså inte göra avdrag för de kostnader som har lagts ner i det nya huset.
Dr.Feelgood: [citat] Det kan vara tuffare nu, hörde att Nordea tex. erbjuder inte helt rörlig längre, jag förhandlade för exakt 2 år sedan. Fortfarande tycker jag att du kan förhandla dig en helt rörlig ränta på ~5.20 idag, kolla också med Skandiabanken och Länsförsäkrningar.
pefo: Det händer konstiga saker i bankvärlden. När vi bytte hus senast så planerade vi att byta bank också då vår nuvarande bank då inte hade representation på orten. Kontakt togs med den nya banken och allt verkade OK, inga problem! Tre dagar senare så blir svaret nej, inga lån för det går inte ihop! Så vi höll kvar vid vår gamla bank och de tyckte att vår ekonomi var bra! Senare har
HusByggarTomten: Om man i en snar framtid har möjlighet att binda på lång tid (3 år och mer) till en ränta under 4% ska jag ta mig en funderare....
Nyfniken: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/101730-pa-heder-och-samvete.html
Hemmakatten: Om värdet på fastigheten (mark och byggnad) avviker med mer än 25.000 från "normalt" skall taxeringsvärdet justeras. Du kan tex ta bilder av alla fel och brister på huset, skriva en inlaga och begära korrigering av taxeringsvärdet. En byggnad som har ett värde understigande 50.000 skall inte åsättas något taxeringsvärde alls, men jag antar att huset är värt mer än så eftersom ni
Havsutsikt: En liten varning till dig, använd bara kreditivet så långt det räcker. Om du vill köpa eller betala någon som inte ryms inom ramen för vad banken betalar via sin byggkreditiv så måste du ha cash på fickan. Gör dig inte av med kontanterna i början, man vet inte vad man vill köpa under byggets gång. T.ex. snickaren fixar något extra som ligger utanför entreprenaden på en lördag
billy_baver: Du kan vara lugn. Om du i framtiden säljer fastigheten måste du grunda avdragen på verifikat som skattemyndigheten inte på minsta vis kommer i kontakt med när du nu lämnar in din fastighetsdeklaration.
abbe_: Den stora osäkerhetsfaktorn är enligt mig elförbrukningen. Mäklare har två ofog för sig här: 1) dels anger dom gärna kostnaden i kronor i stället för KwH. 2) dels anger dom ofta en shablonförbrukning baserat på hustes ålder, storlek osv, istället för ägarens nuvarande förbrukning. och detta gör dom utan att ange att så är fallet. Detta får man se upp med när man försöker
Nyfniken: [citat] Det säger faktiskt mycket.[/QUOTE] Ja, hittills har jag varit mer av en kontraindikator. När jag tror på stigande priser, det är då ni ska bli oroliga :D
Mitramex: Allt detta finnas kris beror på kriget mellan USA och Afghanistan och Irak.Om man hade frågat att ni måste betala en viss summa av kostnaden frivilligt så hade ingen accepterat,eller hur? Nu får vi betala dena kostnad över hela världen ofrivilligt. Man forklara lite enklare med: Föreställ dig att vi var ett kompisgäng som tillverkade och sålde små saker till varandra. Uffe, Göran,
billy_baver: Strunta i beloppsförsäkringar! Enklast är att begära in offert på fullvärdesförsäkring från minst tre F-bolag. Kostnaden för att återskaffa ditt fritidshus efter totalskada borde uppgå till ett belopp obetydligt över de 599 Kkr som gäller idag. Om huset har endast sommarvatten är sannolikt dess standard ganska låg. Bästa beredskap för händelse av en katastrof är att du ber
Per72: Räkna med en materialkostnad på minst 1,1miljon. Plussa på för arbetstiden som säkert blir minst 1300timmar för el,bygg.vvs
Tomtefar: Har hängt på forumet ett tag och varit hjälpt av det ett antal gånger. Har dock inte skrivit nåt förrän nu, därav kanske det blir lite fel med länken nedan. Indexet i sin helhet finns på http://www.tmf.se/Templates/Article1.aspx?PageID=bb50ff28-dbdc-400c-81b4-6e208ac7cd8e funkar det inte, googlar ni bara på "index mt74" så hittar ni det. Antar att det är april/maj 2009 du menar, dit
-MH-: [citat] I juni var det helt omöjligt för mig att binda mot repo, men stibor gick bra (till slut). När fick du ditt avtal om repo+0,4? Hör på landet gäller mitt avtal fortfarande i alla fall.
J.Andersson: Huset är mer eller mindre gratis men frågan är om det är värt mödan...
billy_baver: Jag tycker det är lika roligt som ironiskt att se vissa politiker avskaffa skatter med samma glada min som de uppfinner nya... :D
MB77: Det finns alltid prutmån på banken bud, med tanke på dagen ränte nivå så är 7,75% inte specielt högt, men som sagt det finns alltid prutmån. Lycka till.
billy_baver: Kul, Johnny! Vi håller tummarna. Håll oss uppdaterade! :)
effo: Fick reklamutskick av A-hus i dagarna. Man får tydligen rabatt på huset motsvarande skillnaden mellan aktuell marknadsränta och 4.45%. Har för mig det gällde under 2 år och upp till 2,5 mille.
Swetrot: En normal "regel" är någonstans mellan 10 - 20.000kr/m2 för nybyggnation. Nu har du grunden, och det är inga dyra anläggningar som t.ex. kök, badrum eller liknande som skall in på de där extra kvadratmetrarna. Låt oss därför gissa på att det offerter du tar in hamnar på runt 150.000 - 250.000kr, lite beroende på hur det ser ut, och hur du skall bygga.
HusByggarTomten: OM det är så, så är ju reglerna riktigt knasiga faktiskt. Vad är vitsen med att man i så fall ska behöva planera att börja så tidigt som möjligt på året för att flytta in innan året är slut? Bra för mig att jag började först i Januari och flyttade in samma år iof...
LinaoMarkus: Mycket riktigt var det baserat på schabloner. Det blev dock fel på förra taxeringen, då det smög in sej vatten o avlopp på fastigheten, vilket höjer värdet. Jag tog bort dessa samt yrkade på sänkt markvärde pga kuperat och berg i dagen. Får väl se var det hamnar.