hempularen skrev:
Du har inga gamla "synder"? En bank reagerar ibland på saker som inte direkt har gett kreditanmärkningar. När vi sålde vårt förra hus, så fick en av de intresserade köparna inte lån. pga. att de vid finanskraschen i början på 90 talet råkade illa ut, de hade fått ett förlustteckningslån (förlorade sitt hus) som banken inte ansåg att de hade amorterat tillräckligt snabbt. Nu när de skulle köpa vårt hus var de på grön kvist igen efter ett arv.

Men de fick ändå inte låna.

Jag vet att de då gick till nästa bank, men deras första bank tjallade och även bank nr. 2 nekade lån.
Nej, inga gamla synder. Min sambo har fått böter för att hon inte hade säkerhetsbälte en gång, men det betalade hon direkt, annars inget.

Jag tycker du skall prata med en annan bank. Även om det är kärvt på bolånemarknaden så borde vilken bank som helst kunna låna ut sådana pengar till er när ni dessutom lägger in 40% av egna medel.

Nu finns det ju orter som tyvärr bara har ett bankkontor, om det är så i ert fall så låt det inte hindra er.

Ni vill köpa för 500' och låna 300' och har jobb. Ni borde ju lätt kunna köpa huset, lösa billånet och få en slutfinansiering på 400', dvs 80% belåning.

Jag tror som någon skrev tidigare att bankmannen har ett personligt intresse i huset.

Scuba skrev:
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur bankerna gör sina lånekalkyler? Vi vill låna för att köpa ett äldre hus i bra skick med ganska mycket skog.

Vi har båda fasta arbeten, 23' samt 21' före skatt. Ett billån på drygt 100' sedan tidigare samt lån hos CSN. Inga barn.

Min bror vill köpa grannhuset (i sämre skick och några 100' dyrare). De är två vuxna som lever på hans lön, 23' före skatt, sambon har inget arbete och är inte med i A-kassan så hon får ingen hjälp därifrån heller.. Lån på bil och motorcykel, kring 100' samt lån hos CSN. Inga barn där heller.

Vi har blivit nekade lån, de fick lånet + att bankmannen erbjöd dem att låna för reparationer också. Vi pratade alltså med samma bankman. Vi frågade bankmannen varför vi inte får lån, men han kunde inte svara på det utan pratade bara bort det med att det är onödigt med skog och huset vi vill köpa har inte pellets, men det har inte huset min bror vill köpa heller. Oss frågade även bankmannen varför vi vill flytta till det området, det ligger ju så avsides. Till min bror sa han att det var roligt att de vill flytta dit, det är ju så fint där.

Kan det vara så att han har något emot oss och vi därför inte fick lån eller kan det bli så här olika när de gör kalkyler? Jag tycker faktiskt att det verkar konstigt.
Gå till någon annan bank !

/K

Hmm....en hund ligger begraven här...

Utifrån era inkomster, hur mycket ni vill låna samt egen insats så kan inte banken neka. Kalkylen går ihop hur man än vrider och vänder på det.

Jag tror därför att det faller på annat som du utelämnar i din information. Hur länge har ni haft anställning? Är det t v anställning eller provanställning? Vad jobbar ni inom? Har ni barn på G? Hur länge har ni varit kund i den banken? Hur ser interna skötsamheten ut mot den banken? Har ni de 200 tkr tillgängliga på kontot i den banken? Hur stora CSN-lån? Hur gamla är ni? Hur ser marknadsläget ut för er vad gäller respektive jobb? Hur många år skiljer det mellan dig och din bror? Vad har de för sparandet?

Vill inte låta hård men om du vill ha ett bra svar på din fråga måste du kanske bidra mer lite mer information. Annars får du svar som enbart är tagna ur tomma intet och lär inte hjälpa dig särskilt mycket.

Mvh

Prova med sbab, de har troligen inget kontor på din ort, och kan därför inte vara personligt engagerade. Det låter jättekonstigt att ni inte får låna.

Jag tror att den bankmannen är spekulant på samma fastighet......

DM skrev:
Hmm....en hund ligger begraven här...

Utifrån era inkomster, hur mycket ni vill låna samt egen insats så kan inte banken neka. Kalkylen går ihop hur man än vrider och vänder på det.

Jag tror därför att det faller på annat som du utelämnar i din information. Hur länge har ni haft anställning? Är det t v anställning eller provanställning? Vad jobbar ni inom? Har ni barn på G? Hur länge har ni varit kund i den banken? Hur ser interna skötsamheten ut mot den banken? Har ni de 200 tkr tillgängliga på kontot i den banken? Hur stora CSN-lån? Hur gamla är ni? Hur ser marknadsläget ut för er vad gäller respektive jobb? Hur många år skiljer det mellan dig och din bror? Vad har de för sparandet?

Vill inte låta hård men om du vill ha ett bra svar på din fråga måste du kanske bidra mer lite mer information. Annars får du svar som enbart är tagna ur tomma intet och lär inte hjälpa dig särskilt mycket.

Mvh
Jag jobbar inom VVS, min sambo är lärare, vi har båda tv anställning, inga barn på G. Jag har varit kund i banken i ca 5-6 år, sambon är kund i annan bank, men tänkte byta om vi fick lån. Har betalat alla kortavgifter till banken, de har alltid dragits direkt från kontot, likaså med avgiften för internetbanken. CSN-lånet är på kring 300' tror jag. Vi är 29 och 31, min bror är 23. De har inget sparande. På fredag ska vi till sambons bank istället, har tyvärr inte möjlighet före dess.

Redigerat:
toysoldier skrev:
Jag tror att den bankmannen är spekulant på samma fastighet......
Ja, ingenting är ju omöjligt, men det lät då inte som så i ala fall. Han tyckte ju det var så avsides och ingenting att ha.

Hej,
utifrån det du skriver så kan jag inte annat (utgår ifrån att inga bet.anmärkningar eller interna krav finns) än utgå ifrån att bankmannen gav avslag av personliga skäl.

För om övrig skötsamhet är ok så skulle ni utan tvekan få låna och din bror få avslag. Eller åtminstone ha svårare att låna än vad ni har.

Har svårt att tro att bankmannen skulle spekulera på samma hus som han inte vill låna ut till (känns lite långsökt även om finanssektorn är som den är...) men helt klart är det att han inte följer regelboken.

Undrar därför hur han skulle göra om du och din bror går dit tillsammans för att låna till att köpa båda fastigheterna??!! ;-)

Hur som helst, utifrån dina uppgifter (och då inga externa anmärkningar) så tror jag nog att det löser sig för er ändå.

Lycka till!

hur ser fastighetsmarknaden ut i övrigt i området? Där "uppe" är ju husen på sina håll väldigt billiga just pga av enorm osäkerhet om de jobb som finns och mååånga svårsålda hus..

Jag tycker ni ska ta kontakt med banken/bankmannen igen och få en ordentlig redovisning..

Det händer konstiga saker i bankvärlden. När vi bytte hus senast så planerade vi att byta bank också då vår nuvarande bank då inte hade representation på orten. Kontakt togs med den nya banken och allt verkade OK, inga problem! Tre dagar senare så blir svaret nej, inga lån för det går inte ihop! Så vi höll kvar vid vår gamla bank och de tyckte att vår ekonomi var bra! Senare har jag fått veta att en av de andra spekulanterna på det nya huset arbetade inom den nya bankkoncernen på hög position vilket jag sedan verifierade... Så nog är det tjyv och rackarspel bakom kulisserna ibland!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.