Hej,
har Nordea sedan några år och har varit nöjd med de,
trode i mitt avtal att villalånet följde reporäntan men det visade sig vara fel, den följer "bankräntan". Det var en relation med 45 punkter till repo räntan tidigare men nu är det högre.
Nordea säger att de har ingen möjlighet att knyta rörliga räntan till reporäntan och att jag har fått det bästa de kan ge mig, bla bla.
Läser här att det finns många som har knyten ränta till reporäntan med ~65 punkter.
Vilka banker är det som gör det och är det verkligen sant?

/ Feelgood
 
Det fanns en tid då det var möjligt, men de senaste månaderna har det varit ren och skär förlustaffär för bankerna att ha sådana räntor, och därför tecknar man i vart fall inga nya sådana avtal.
 
Hej

Precis som Swtrot säger så är det nog svårt att få den rörliga räntan knuten till reporäntan idag. Vi skall precis lägga över våra lån från byggkreditiv till rörligt och har därför diskuterat dessa saker men vår kontakt på Swedbank. När det gäller rörligt lån knutet till reporäntan sa hon följande till varför detta inte är möjligt "Reporäntan har helt tappat sin koppling mot räntesättningen när det gäller bolån". För övrigt så kunde inte Swedbank erbjuda någon fastslagen rabatt på deras rörliga ränta som gäller även i framtiden utan bara en rabatt just när vi skriver över lånen. Vi kunde inte ens få behålla den rörliga räntan som vi har idag på kreditivet när vi gick över till rörligt bottenlån.
 
mr_bygg skrev:
För övrigt så kunde inte Swedbank erbjuda någon fastslagen rabatt på deras rörliga ränta som gäller även i framtiden utan bara en rabatt just när vi skriver över lånen. Vi kunde inte ens få behålla den rörliga räntan som vi har idag på kreditivet när vi gick över till rörligt bottenlån.
Fick ni verkligen rörligt bottenlån? Det närmaste rörlig ränta man verkar komma på de flesta bankerna är 3 månaders bindningstid.
 
zno skrev:
Fick ni verkligen rörligt bottenlån? Det närmaste rörlig ränta man verkar komma på de flesta bankerna är 3 månaders bindningstid.
Jag kan inte tala för Swedbank men vi har rörliga bolån i SEB och de är inte de 3-månaders som publiceras i tidningar.

Med flera ränteändringar på en månad så vet man :)
 
Har precis samma som Nanorch.
 
zno skrev:
Fick ni verkligen rörligt bottenlån? Det närmaste rörlig ränta man verkar komma på de flesta bankerna är 3 månaders bindningstid.
Jag tror det. Det besked vi fick via mail var "Rörlig ränta i dag 7 okt 6.16 %" så jag förutsätter att villkoren i övrigt är detsamma som för det rörliga kreditivet eftersom inget annat sagts.
 
Min erfarenhet är att banker på sin höjd går med på att knyta lån mot STIBOR, vilket nog är en mer relevant ränta för bankerna vid utlåning än REPO. STIBOR har ju gått som en jojo på sistone...
 
Se det så här: Bolånefolket på banken har själva inga pengar att låna ut. De måste gå till en annan avdelning för att få en ränteuppgift. Den avdelningen utgår från vad alternativet är, dvs alternativet att låna ut samma peng till annat ändamål. Vidare måste bolåneavdelningen tjäna pengar på något sätt. De gör de dels genom enstaka avgifter, men också genom att man lägger på några punkter på bankens interna ränta.

Repan ser därmed inte bolånefolket röken av. De har helt andra förutsättningar att utgå från, bankens internränta.
 
Glöm alla bindningar till Stibor, Repo, etc. Banken skriver aldrig på ett avtal annat än att "räntejustering kan ske beroende på marknadläget".
Vi betalar just nu för bankernas vidlyftliga utlåningsaktiviteter.
 
Jag fick Stibor 1v+0,5 för två månader sedan, och det har hållit så här långt. Vad är det jag skall glömma?
 
-MH- skrev:
Jag fick Stibor 1v+0,5 för två månader sedan, och det har hållit så här långt. Vad är det jag skall glömma?
Vilken bank? 1v medel +0,50 ? Står det skrivet i kontraktet?

Tittar jag på mina ändringar hos Nordea på 1W medel så ligger jag och pendlar mellan 0,46 och 0,52 vid senaste 4 ändringarna ...
 
Dr.Feelgood skrev:
Vilken bank? 1v medel +0,50 ? Står det skrivet i kontraktet?
Nej, här på landet litar vi på varandra. :) Fristående sparbank.

Har haft lånet i 2 månader, och om jag försöker analysera räntan och jämföra med Stibor 1W, så kommer jag fram till följande formel.

På onsdagen tar man Stibor 1W och lägger på 0,5%-enheter. Denna ränta gäller sedan från fredagen till nästa torsdag. Och så vidare.

Exempel: Onsdag förra veckan låg Stibor 1W på 6,035. Min ränta från 10/10 till och med 16/10 blir då 6,535% (ouch!).

Idag är Stibor 1W nere på 4,725%, så jag räknar med att min ränta från fredag till nästa torsdag blir 5,225% (yay!)
 
-MH- skrev:
Nej, här på landet litar vi på varandra. :)
Jag litade också fullständigt på min bankkontakt när vi för ett år sedan avtalade muntligen att räntan skulle följa reporäntan och det höll han ända fram till 23 september i år, då det kom en höjning med 0,25 procentenheter utan att reporäntan rördes. Med tanke på hur finansmarknaden ser ut känns det ändå som att det är rätt okej med 5,40% rörlig ränta idag, även om det muntliga avtalet egentligen säger 4,65% (reporäntan+0,40 p.e.). Är det överhuvudtaget någon som ligger lägre idag med helt rörligt bolån?
 
tobor skrev:
Jag litade också fullständigt på min bankkontakt när vi för ett år sedan avtalade muntligen att räntan skulle följa reporäntan och det höll han ända fram till 23 september i år, då det kom en höjning med 0,25 procentenheter utan att reporäntan rördes. Med tanke på hur finansmarknaden ser ut känns det ändå som att det är rätt okej med 5,40% rörlig ränta idag, även om det muntliga avtalet egentligen säger 4,65% (reporäntan+0,40 p.e.). Är det överhuvudtaget någon som ligger lägre idag med helt rörligt bolån?
Oavsett hur läget ser ut så bör man ju ställa frågan till bankkontakten varför Ert muntliga avtal bara var värt något så länge han var nöjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.