2 168 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Ränta på 3.39% upp till 5 milj.
Hittade villkoren på A-hus hemsida. Med marknadsräntan menar de tydligen den lägsta officiella 3-mån räntan. Räknar man med 6,27 blir skillnaden 1,82%. På 2,5 Mkr blir det då efter skatteavdraget 31850kr/år eller totalt 63700 för 2 år. Men marknadsräntan lär väl vara på väg neråt så rabatten borde i praktiken bli något mindre. Rabatten kan inte heller kombineras med andra rabatter i samband med husköpet så värdet kan ju ifrågasättas. I så fall känns ju Borohus-erbjudandet något vassare.Swetrot skrev:Idag kan man binda ett lån enligt listpris hos t.ex. SBAB 2 år för 5,52%.
Skillnaden blir 1,07%, och efter skatteeffekt på 2,5Mkr gör det 18.725kr/år, eller 37.450kr under 2 år. Jag har inte läst deras villkor vad som menas med marknadsränta etc, men som jag ser det tar de inga stora risker för att få sälja ett hus för 2,5Mkr. De riskerar att få ge en rabatt på knappt 1,5% av köpesumman. Är det någon som gör vågen av det?
Imported_Anders. För en gångs skull är vi ganska överens faktiskt! Bra va?
Bygger man ett hus för några miljoner är faktiskt inte 100.000 sådär väldans mycket. Definitivt inte värt att "spara" för att bo lite lite billigare i ett hus man inte vill ha i jämförelse med ett drömhus.
Nu kommer dock inte jag bygga mig ett nytt hus då jag själv är insnöad på gammelhus.
Men visst försöker husföretagen att på något sätt fylla orderböckerna inför nästa år. Självklart måste de göra det. De i sin tur pinar nog sina underleverantörer på minst motsvarande summor och underleverantörerna i sin tur är nog tvungna att följa med i utvecklingen de med.
Det är inte lätt att vara underleverantör i en lågkonjunktur. Jag har varit med om att kunder kollat upp resultatet på underhuggarna och kallt bara konstaterat att ni tjänar för mycket och måste därför sänka priserna till oss eller så är det hasta la vista.
Vad gör man då....
Bygger man ett hus för några miljoner är faktiskt inte 100.000 sådär väldans mycket. Definitivt inte värt att "spara" för att bo lite lite billigare i ett hus man inte vill ha i jämförelse med ett drömhus.
Nu kommer dock inte jag bygga mig ett nytt hus då jag själv är insnöad på gammelhus.
Men visst försöker husföretagen att på något sätt fylla orderböckerna inför nästa år. Självklart måste de göra det. De i sin tur pinar nog sina underleverantörer på minst motsvarande summor och underleverantörerna i sin tur är nog tvungna att följa med i utvecklingen de med.
Det är inte lätt att vara underleverantör i en lågkonjunktur. Jag har varit med om att kunder kollat upp resultatet på underhuggarna och kallt bara konstaterat att ni tjänar för mycket och måste därför sänka priserna till oss eller så är det hasta la vista.
Vad gör man då....
Nån gång ska vi väl vara det.. 
Klicka här för att svara