FredrikR
FredrikR: Rabatten bör ju vara kvar, så länge ni är kund. Så är det sagt för oss som är kund hos Swedbank. Vi har rörlig 2månadsränta nu, på strax under 5%, blir att lägga om till 3mån och 3,73 - den tidigare rabatten.
36 svar · 4,6k läst
P
Pepparkaka: [citat] Se upp! Om de är delad entreprenad är det inte alls säkert att Trivselhus tar något som helst ansvar om det blir problem under bygget! Om nu säljaren trots allt hävdar detta, begär att få det skriftligt!
4 svar · 1,3k läst
Swetrot
Swetrot: Jag rekommenderar att ta alla sådana här gränsdragningsfrågor med Skatteverket. Det går helt enkelt inte att svara på för någon annan än de som sedan skall granska och godkänna det hela. Problemet är att propositionen är inte skriven än, förslaget är inte klubbat i riksdagen och jag skulle sannerligen inte vilja driva ett fall mot Skatteverket sedan med motiveringen: "Någon på
1 svar · 3,1k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Jag har inte lyckats få det även om den haft hygglig korrelation mot STIBOR, fick veta att banken endast avtalar detta med företag. Har fristående Sparbank, genomförde lånöversyn i maj-08, alltså inget kreditiv.
6 svar · 1,7k läst
Sökarn
Sökarn: Jag har sett att en del säljs och till högre pris enligt Boligan.se
26 svar · 2,0k läst
·
B
BobbyEwing: Ja syftet med ROT-avdraget är ju naturligtvis främst att blåsa liv i en nedåtgående byggbransch, så självklart är det mer till för byggarna än för husägarna. Vi får mest se det som en bonus.
1 svar · 751 läst
O
ordain: [citat] Låter korrekt. Du hade tre år kvar på första lånet. Statsobligationsräntan på 3 år låg i mitten av november på ca 2,5%. Jämförelseräntan är statsränta + 1 procentenhet, alltså ca 3,5% vid lösentillfället. Din ränta var 4,59%, så ränteskillnaden du ska betala ersättning för blir ca 1%. 1% på 600 000 kr är 6000 kr per år, eller ca 18000 på tre år. Dessa 18000 ska
2 svar · 5,0k läst
L
lans: Vi byggde i år ut vårat hus med 50m2. Passade även på att byta hela taket. Totalt 470 kkr med en massa eget arbete. Material ca 360 kkr. Renoverade även en del i det gamla huset för att få till planlösningen bra. Tillbyggnaden består av två sovrum och ett allrum inget bad eller kök. Lycka till med byggandet det är roligt när man håller på och skönt när det är över. MVH Lans
7 svar · 1,4k läst
svartöra
svartöra: Äsch, hittade en annan tråd om saken, http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/61195-vad-kostade-huset-att-bygga-1981-a.html
1 svar · 5,9k läst
Cheesus
Cheesus: Vad man än gör så ska man i det allra längsta se till att aldrig aldrig aldrig hamna i en restskuldssituation efter en husaffär. Tvingas man ifrån sitt hus är det nog väldigt sällan som den exekutiva auktionen ger ett plus för stackaren som förlorat sitt boende. Det har säkert hänt det med men i vanliga fallet är det nog tvärtom. Är man en trebarnsfamilj som råkar ut för detta
43 svar · 8,0k läst
O
Ontop: Har fått erbjudande av Lumds kommun att köpa tomt, känns idiotiskt att inte slå tilll då vi stått 6 år i kö MEN att sälja vårt hus i dessa dagar blir svårt när man ser vilka problem andra har. Skall ta ett snack med komunen om man kan sitta på tomten längre än ett år (dvs till marknaden vänder).
16 svar · 2,3k läst
B
billy_baver: Två detaljer att fundera på: 1. Niteowl sitter på en trea. På vissa orter efterfrågas mindre och större lägenheter mer än just treor, givet att marknaden är på "gott humör". Men när marknaden sviker kan jag mycket väl tänka mig att de som normalt efterfrågar fyror eller femmor hellre tränger ihop sig i en trea, för att övervintra. 2. Niteowl köper en tomt. Om säljaren
27 svar · 4,5k läst
Sökarn
Sökarn: Säljare av hus brukar vara pratsamma och ärliga, mäklare mer återhållsamma och säger vad de måste eller inte ens det om fel. Och all info ska gå genom mäklaren, ibland får man tala med ägaren. Jag brukar ringa upp ägaren utan att fråga mäklaren om lov. Då kan man även få privata informativa visningar. Som säljare var jag som en mäklare men kunde allt bättre och det gick
0 svar · 752 läst
·
F
frjo7205: http://www.bkn.se/upload/Marknadsrapport/Marknadsrapport_dec08.pdf
51 svar · 3,1k läst
·
Angelven
Angelven: Vallentuna tippen tog 650 kr tonnet sist jag kollade för osorterat byggavfall....
11 svar · 16,1k läst
bumpaberra
bumpaberra: Tror Mikael_l har rätt. Kollade på eksjöhus siffror på skoj och de är rätt så solida om man så säger. Tror inte marginalerna för entreprenörerna är så stor som somliga tror. Så så mycket billigare blir det nog inte.
23 svar · 3,5k läst
L
Lekkamraten: [citat] Kan inte låta bli att undra varför ni vill bygga med någon som är nära konkurs? Vill ni inte att huset ska bli klart?
3 svar · 711 läst
G
Gaskropp: Ok tack för svaret, då vet jag och slipper strula med deklarationen.
2 svar · 1,8k läst
B
billy_baver: Valdeltagande hamnade på runt 60 procent av de röstberättigade. Hösten 2004 deltog 123 535 883 väljare, vilket var extremt för USA. I år blev de faktiskt så många som mellan 126 och 128 miljoner (jag har inte heller hittat annat än preliminära siffror). Men då ska man veta att antalet röstberättigade har ökat med 6,5 procent. USA:s demokrati är så "fin" att man bara med
12 svar · 1,1k läst
R
rud: Tack Investor! Känner ungefär likadant och hoppas taktiken funkar. :-)
2 svar · 1,1k läst
kaked08
kaked08: 15-20kkwh/år förståss! Ok... Som fri från avtal just nu, verkar det bäst att ha helt rörligt och se om konkjunkturen nu ska sänka priserna så mkt som många verkar hoppas. Sätta i kalendern att hålla koll på priserna under kv1-2009 och ha ett kombiavtal.
5 svar · 822 läst
P
ppalm: En snickare har ca 150:- + alla roliga avgifter på ca 300 i ditt fall totalt 450:-/h Lärlingen har i första lönesteget ca 65% av den fullbetalda snickaren vilket blir 97,5 + alla roliga avgifter, så visst skiljer det bara 60:- i timmen inget konstigt med det. Det skiljer alltså en ganska stor del i timpeng på en snickare och en lärling
1 svar · 7,5k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Exempel. Din make tjänar 600.000 om året. Du tjänar 75.000. Ni betalar 200.000 i ränta (ca 4 miljoner i lån) Ni betalar med andra ord 100.000 var men du får bara dra av på 75.000 eftersom du inte har högre inkomst än så. Din make får göra ränteavdrag på 100.000. Om ni fördelar lånet så att du betalar 75.000 i ränta och din make 125.000 så "vinner" ni att din make får dra 21%
5 svar · 2,4k läst
C
CN: Hej! Har träffat olika banker och vissa (ex. Swedbank) tillämpar möjligheten till ränterabatter på rörligt 3 mån bottenlån och byggkredit. Nordea kan "bara" lova ränterabatter under 12-15 mån på bottenlån och byggkredit. Just nu ca 30 punkter under officiella listpriser, utan allt för hårda förhandlingar ska tilläggas. Vad har ni fått för besked hos Nordea gällande
0 svar · 1,0k läst
O
ordain: Nytt blogginlägg om Bolåneinstitutens marginaler: http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/bankernas_bol%C3%A5nemarginaler_ifr%C3%A5gasatta_transparens_en Utdrag: [citat]
0 svar · 1,1k läst
F
frjo7205: Som vanligt i sådana här frågor är svaret "det beror på". Man kan nog säga att har du inte betalat något up front för ritningar och övrigt offertunderlag, äger du inte rätten att använda det. Jag skulle TRO att detta är det vanligaste upplägget hos husföretag. Dvs du betalar inget eller lite för att få en offert från husföretaget. I detta upplägg ingår då att husföretaget
4 svar · 1,3k läst
bumpaberra
bumpaberra: Jag köpte ett hus av Eksjöhus och då tog säljaren kontrakten sen fick vi tillbaka dem påskrivna av någon högre upp på Eksjöhus eftersom de är dem som levererade huset. Säljaren var ju bara agent vid det tillfället. Ring säljaren och boka in ett möte med han/henne eller ring husföretaget. Kör raka rör det brukar fungera. Tror ingen här kan ge dig svaret du vill ha.
20 svar · 2,5k läst
B
billy_baver: Kommunala fastighetsavgiften vilar på betänkligt tveksam grund. FÖR DET FÖRSTA: Den har beslutats av landets riksdag. Men den tillfaller ändå inte staten. Istället hamnar varje fastighets avgift hos den kommun där fastigheten är belägen. Alltså borde avgiften rätteligen räknas som en ny sorts kommunalskatt. Men så är icke heller fallet, eftersom fullmäktige i respektive kommun
43 svar · 3,6k läst
DM
DM: Om du köper via mäklare så kan de ordna allt. Mäklaren ska då även se till att pantbreven finns tillgängliga om de är skriftliga. Din bank kan lätt ta fram all nödvändig information om fastigheten o där kan du då se om pantbreven är skriftliga eller ej. Det står tydligt. Men med tanke på beloppet på dem och antalet och de värden du nämner...så tror jag ej att de är
9 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.