Av allt att döma står vi inför en period på några år av räntesänkningar. Man kan den senaste tiden se att finansoron har börjat att avta, att interbankmarkanden har börjat fungera bättre osv.

De flesta spår nu även att Riksbanken kommer att sänka räntan redan nästa vecka igen och att det både kommer fler räntesänkningar innan årsskiftet och under 2009 från Riksbanken.

Nordea är kanske inte först ut, men är vad jag sett först ut med att sänka 3-månadersräntan. Så jag tänkte skapa en sträng där vi kan lägga ut bolåneinstitutens aviserade räntesänkningar varefter de annonseras. Läsare här på forumet får då lätt att se vilken tendens det är på marknaden för bolån i och med att vi vet att de flesta agerar efter varandra både när det gäller höjningar och sänkningar.

Förhoppningsvis kan vi skapa lilte extra konkurrans på marknaden (senaste åren har de höjt sina marginaler emot bolånekunderna) och nu när det gäller att sänka räntan är det viktigt för alla kunder att sätta press på banken.

Vad gäller Nordea är det också intressant att notera att helt rörlig ränta som jag skrivit tidigare är billigare för kunden än de 3-månaders räntor som bankerna vanligen kallar rörligt. Marginalen att spara hos ex Nordea är utifrån officiella räntor 0,32% vilket per 1 mkr i lån ger 3200 kr brutto att spara per år (eller 2240 kr efter 30% skattereduktion netto) bara på att kräva helt rörligt. På en 3 miljoners villa i storstaden är det i alla fall en semesteresa till solen ;)

Nordea: Nordea sänker boräntorna (Hugin)
2008-10-15 13:18

Torsdagen den 16 oktober sänker Nordea boräntorna.

+---------------------------------------------------------+
| Löptid | Förändring | Villa Bostadsrätt |
| | Procentenheter | Fritidshus |
|--------------------+----------------+-------------------|
| Rörlig ränta | - 0,50 | 5,92 |
| 3 månaders ränta | - 0,15 | 6,24 |
| 1 år bunden ränta | | 6,30 |
| 2 år bunden ränta | | 5,69 |
| 3 år bunden ränta | | 5,69 |
| 4 år bunden ränta | | 5,76 |
| 5 år bunden ränta | | 5,82 |
| 8 år bunden ränta | | 5,87 |
| 15 år bunden ränta | | 5,79 |
| 20 år bunden ränta | | 5,79 |
+---------------------------------------------------------+

Lägger ut fler sänkningar varteftersom.

Redigerat:
Även SBAB sänker räntan, men Nordea vinner.

08-10-15 SBAB ändrar räntan
SBAB sänker från och med 16 oktober 3-månaders löptid med 0,15 procentenheter. 1-års löptid sänks med 0,05 procentenheter. Övriga löptider lämnas oförändrade. Räntesänkningen är en anpassning till nedgången av de korta marknadsräntorna de senaste dagarna.

Därmed hamnar SBABs 3 månaders på 6,5% och 1 års räntan på 6,6%.

STIBOR står för Stockholm Interbank Offered Rate, den ränta som bankerna betalar när de lånar pengar mellan varandra. STIBOR Fixing är den räntesats som utgör genomsnittet (med undantag av högsta och lägsta notering) av de räntesatser som noteras dagligen av utvalda banker i Sverige. Sammanställningen görs dagligen av Stockholmsbörsen klockan 11:05.

STIBOR 3 month ligger idag på - 5,4580 och skillnaden mot 3 månaders ränta speglar bankens marginal. SBAB har alltså över 1% marginal vilket är väsentligt högre än för några år sedan för att inte säga det dubbla.

SBAB har verkligen spelat ut sin roll som prispressare på marknaden. För några år sedan var det aldrig tänktbart att Nordea hade lägre boräntor.

Vill ni kolla dagsaktuella STIBOR räntor går det bra att göra: Här på Affärsvärldens hemsida eller om ni vill se utvecklingen över en period tittar ni : Här på Riksbankens hemsida Bara att knappa in för vilken period ni vill.

Stämmer att den sidan är relativt bra, men innehåller också felaktiga uppgifter.

Om jag tittar nu så anger den ex att Ikanobolån har en 3-månaders ränta på 6,2% vilket inte stämmer, utan de ligger lika högt som SBAB på 6,5%. Så helt tillförlitlig är den sidan inte. Bäst är DbB Nor (6,20%), Nordea (6,23%) och Länsförsäkringar Bank (6,25%)

Men jag kan hålla med om att det kanske blir lite jobbigt att uppdatera denna sträng. Tanken var att sätta press på bankerna som ligger på marginaler långt över 1% på bolånen just nu vilket är högre än innan finanskrisen.

Så kan det säkert vara. Ställer man Comboloan mot Compricer kanske man kan bedöma bättre om det är någon osäkerhet hos den ena eller andra.
http://lan.compricer.se/rates.php

Noterar att Nordea är först ut igen med räntesänkningar för kunderna. Tror att massflykt från andra aktörer kan vara på väg såvida de inte följer efter. Titta bara på hur folk flyttade pengar från Swedbank.

Nordea: Nordea sänker boräntorna (Hugin)
2008-10-23 16:22

Måndagen den 27 oktober sänker Nordea boräntorna

+---------------------------------------------------+
| Löptid | Förändring | Villa |
| | Procentenheter | Bostadsrätt |
| | | Fritidshus |
|--------------------+----------------+-------------|
| Rörlig ränta | -0,25 | 5,67 |
| 3 månaders ränta | -0,50 | 5,74 |
| 1 år bunden ränta | -0,50 | 5,80 |
| 2 år bunden ränta | -0,50 | 5,19 |
| 3 år bunden ränta | -0,50 | 5,19 |
| 4 år bunden ränta | -0,50 | 5,26 |
| 5 år bunden ränta | -0,50 | 5,32 |
| 8 år bunden ränta | -0,10 | 5,77 |
| 15 år bunden ränta | -0,10 | 5,69 |
| 20 år bunden ränta | -0,10 | 5,69

-MH- skrev:
SBAB sänker från och med imorgon, och vinner därmed tävlingen "sänka först". :-)

De sänker men ligger ändå högt till i förhållande till Nordea, DnB Nor, Länsförsäkringar Bank m.fl.

SBAB ligger 0,16 över Nordea. Då kan det vara bra att veta att Nordea i sin rapport idag visade att räntenettot, det vill säga vad banken tjänar netto på sin in- och utlåning steg med 19 procent till 12.999 Mkr mot förväntade 12.618 Mkr.

Bankernas marginaler är nästa dubbelt så höga mot kunderna som de var för några år sedan. Det finns bara ett botemedel från konsumenter, lämna banker som inte satsar på att erbjuda de bästa villkoren för kunderna, dvs de lägsta bolåneräntorna.

Om vi tittar på dagens 3månaders-ränta (rörligt verkar inte finnas längre) från texttv:

SBAB: 5,90%
DnB : 5,90%
Länsförsä : 6,25%
SEB : 6,24%
SHB : 6,54%
Swedbank : 6,30%

Nordea, ingen uppgift.

Vad har du emot SBAB?

-MH- skrev:
Vad har du emot SBAB?
Jag har inget specifikt emot SBAB. Deras roll var tidigare att pressa boräntorna, en roll som avskaffades inför att SBAB skulle säljas. Det jag är emot är att bankerna ökat sina marginaler emot kunderna till det dubbla emot vad som var fallet för några år sedan, och att de under rådande lågkonjunktur/finanskris passat på att höja marginalerna ytterligare emot kunderna. Ni kan se detta här

Jag tror dock att tiderna kommer att få folk att pressa bankerna lite mer, inte minst om folk blir upplysta. Och jag anser att regeringen, som en effekt av pågående finanskris, tillsammans med övriga åtgärder, borde ge SBAB åter sina gamla direktiv, att pressa boräntorna, dvs bankernas marginaler. Jag kan inte se några hinder emot det i och med att SBAB nog inte längre kan anses stå på försäljingslistan.

3-månadersräntor uppdaterade med aviserade räntesäkningar:

SBAB: 5,90%
DnB Nor: 5,76%
Länsförsä : 5,73%
SEB : 5,79%
SHB : 6,54%
Swedbank : 6,30%
Nordea 5,74%
SkandiaBanken 5,95% (med fast möjlighet till rabatt på upp till 0,3% på lön över 2 mkr, dvs som lägst 5,65%)

Samtidigt ligger STIBOR 3 M idag på 4,81% så bankernas marginaler ligger mellan 0,92%-1,73%.

Samtidigt erbjuder Riksbanken regelbundet bankerna 3-månaderslån via anbudsförfarande och minimiräntan kommer, om inget annat bestäms av direktionen, att erbjudas till aktuell reporänta plus 0,25 procentenheter. Förra auktionen hamnade på lästa anbudsräntan 4,5%. Med gårdagens reporäntesäkning skulle motsvarande 3-månaderslån hamna på 4,25% för bankerna.

Handelsbanken och Swedbank har inte kommit med något besked såvitt jag kan se, de hänvisar till att reporäntesänkningen träder i kraft nästa vecka, men det är delvis en lögn för räntemarknaden anpassar sig direkt vilket de givetvis känner till.

Lekkamraten skrev:
Det jag är emot är att bankerna ökat sina marginaler emot kunderna till det dubbla emot vad som var fallet för några år sedan, och att de under rådande lågkonjunktur/finanskris passat på att höja marginalerna ytterligare emot kunderna.
Jag förstår inte det konstiga i det? Bostadslån har ju blivit betydligt riskablare. Det är väl inte konstigt att de vill ha betalt för risken?

SHB har väl alltid legat högst på den officiella boräntelistan. Sanningen är ju att dom har dom stora rabatter från dessa. Anledningen till deras höga "utgångspris" vet jag dock inte orsaken till.

Nyfniken skrev:
Jag förstår inte det konstiga i det? Bostadslån har ju blivit betydligt riskablare. Det är väl inte konstigt att de vill ha betalt för risken?
På vilket sätt menar du att bostadslånen är så mycket riskablare nu än för 6 månader sen?

imported_Anders_S skrev:
På vilket sätt menar du att bostadslånen är så mycket riskablare nu än för 6 månader sen?
Menar du att det inte finns risk för prisfall på bostäder och att det inte finns risk för högre arbetslöshet? ...eller menar du att prisfall och hög arbetslöshet inte påverkar risken i bostadslån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.