1 036 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Ingångsvärde på "prutning" hos bank?
Hej!
Jag har precis flyttat in i en nybyggd villa för ~3 miljoner. Vi har själv gått in med ungefär 500.000 och ska således låna 2.500.000.
Vi har tänkt på två alternativ, antingen ha allt rörligt (3 mån) eller ta hälften på 2 år. Vi har Nordea sedan innan och har pratat en del med vår bankman där. Hon har gett oss ungefär ~0.15 i rabatt på båda men indikerat att hon kan gå lägre än så.
Vad tycker ni jag ska ge för motbud? Vill inte ge ett oförskämt lågt bud men ändå inte lägga mig för långt över gränsen av vad jag kan få.
Var har ni andra gått in jämfört med Nordeas "hemside-räntor"?
mvh
Schamp
Jag har precis flyttat in i en nybyggd villa för ~3 miljoner. Vi har själv gått in med ungefär 500.000 och ska således låna 2.500.000.
Vi har tänkt på två alternativ, antingen ha allt rörligt (3 mån) eller ta hälften på 2 år. Vi har Nordea sedan innan och har pratat en del med vår bankman där. Hon har gett oss ungefär ~0.15 i rabatt på båda men indikerat att hon kan gå lägre än så.
Vad tycker ni jag ska ge för motbud? Vill inte ge ett oförskämt lågt bud men ändå inte lägga mig för långt över gränsen av vad jag kan få.
Var har ni andra gått in jämfört med Nordeas "hemside-räntor"?
mvh
Schamp
Förhandlade du till dig denna ränta idag? I annat fall är det inte särskilt intressant. Det är ett helt annat läge idag jämfört med för tex ett halvår sedan. Bankerna har andra direktiv.Henrik_N skrev:
läs den andra tråden om aktuella räntor,
jag har 50 punkter rabatt hos Nordea (4,92 just nu) från deras lista på rörlig ränta,
lånar 2.070.000 ... , för 2.500.000 så bör du få minst 40-50 punkter från listade räntesatser. Det är bara att förhandla hårt.
jag har 50 punkter rabatt hos Nordea (4,92 just nu) från deras lista på rörlig ränta,
lånar 2.070.000 ... , för 2.500.000 så bör du få minst 40-50 punkter från listade räntesatser. Det är bara att förhandla hårt.
Gäller detta deras helt rörliga ränta eller endast deras 3 mån rörliga? Min bankman vill endast ge mig rabatt på 3-mån och uppåt, inte på den helt rörliga.Dr.Feelgood skrev:
Förhandlade du fram denna rabatten nyligen?
Tack för era bra svar! Nu har jag lite och gå på.
Det kan vara tuffare nu, hörde att Nordea tex. erbjuder inte helt rörlig längre,SChamp skrev:
jag förhandlade för exakt 2 år sedan.
Fortfarande tycker jag att du kan förhandla dig en helt rörlig ränta på ~5.20 idag,
kolla också med Skandiabanken och Länsförsäkrningar.
Klicka här för att svara