Hej.

En kort fråga...

Man har en kalkyl med en kontantinsats på 10% och sedan får ett byggkreditiv. Man påbörjar bygget och betalar med byggkreditivet under tiden men när är det normalt att man skall betala sina egna 10% till banken?

Mvh,

GUS.

Det där smetar du lämpligen ut efter eget tycke och smak, om inte banken har några egna åsikter. Du betalar ju inte till banken, utan det förväntas att kreditivet täcker 90% av byggkostnaden, och resten plockar du av egna medel.

Du behöver alltså kunna redovisa för mer pengar än vad du lånat till, med renoveringslån som kan vara ett alternativ slipper man redovisningsdelen, men torskar på räntan i stället.

tack för svaren...

Så egentligen så kan man ju "ta" av kreditivet först och till sist betala med kontantinsatsen, stämmer det.

Jag har nog bättre avkastning på de 10% under byggtiden nämligen.....

GUS

Som sagt, har inte banken sagt någonting så är det lugnt. Jag har förstått att de vanligen inte bryr sig om byggen med kreditiv så länge det inte drar ut på tiden eller om något väldigt oväntat inträffar. De har helt enkelt ingen koll på om du förskottsbetalat vitvaror som du skall ha om 4 månader, eller om du betalat en rejäl handpenning till brädgården för det virke du behöver. Jag tycker det är en sund inställning, som ger dig som byggare en frihet att lägga upp din ekonomi klokt.

En liten varning till dig, använd bara kreditivet så långt det räcker. Om du vill köpa eller betala någon som inte ryms inom ramen för vad banken betalar via sin byggkreditiv så måste du ha cash på fickan. Gör dig inte av med kontanterna i början, man vet inte vad man vill köpa under byggets gång. T.ex. snickaren fixar något extra som ligger utanför entreprenaden på en lördag och han vill ha kontant betalt rakt ner i fickan. Eller ny soffgrupp när allt är klart. Banken betalar bara mot faktura.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.