Hur bestäms markvärde?
Exempel:
Tomtpris 115 000:-
Värdebeviset säger 153 000:-
Skatteverket tycker att markvärdet är 333 000:-
Dubbel skatt - bra för er, men dåligt för mej :(

Skatteverket viktar ihop försäljningar över ett större område, försöker hitta signifikanta faktorer som differentierar värdet inom området. De har ex. olika stora "normal" ytor. Så att i ett område kan de bestämma att normaltomten är 900kvm, tomter som är ex. 200kvm större får en extra "poäng" som i praktiken kanske ökar tax värdet med 20%. I ett annat område sätts gränsen vid 300kvm extra osv.

Nu vet jag givetvis inget om din tomt. Men det blir ibland fel när ett värdeområde i huvudsak består av gamla etablerade tomter, med fristående hus. Och det sedan sprängs in ett modernare område med kanske kedjehus. Då är risken stor att myndigheten använder värderingsmetoden för äpplen på päronen.

Det finns ganska stora möpjligheter att få värdet justerat. Om ni genom att nyligen ha köpt tomten kan visa att faktiskt värde är kraftigt lägre så skall de dra ner tax. värdet.

Redigerat:
ok, tack! Har mailat mitt exempel till skatteverket. Får se vad de säger.

Köpte förresten 2007.

Markvärde taxering.

Råkat ut för samma sak som dig, när jag fick första taxeringen på huset för några år sedan.

Försökte reda ut det med skattemyndigheten, men var stört omöjligt. Eftersom det var fastslagna riktlinjer.
Att taxeringsvärdet vida översteg tomtpriset, och marknadspriset var helt ointressant för dem.

Funderade på ta det via länsrätten. Svaret från skattemyndigheten var "lycka till, ingen har lyckats hitils."

Ganska sur kan man ju lätt bli, men jag ska iaf vänta med det tills de svarar på mitt mail.

Mycket riktigt var det baserat på schabloner. Det blev dock fel på förra taxeringen, då det smög in sej vatten o avlopp på fastigheten, vilket höjer värdet. Jag tog bort dessa samt yrkade på sänkt markvärde pga kuperat och berg i dagen. Får väl se var det hamnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.