Hej

Ska precis flytta in i ett nyköpt hus..

Behöver råd angående räntan.. banken tycker jag ska binda halva på 2 år och resten rörligt.

Jag har starka funderingar på att ha allt 3mån rörligt. ( Det som är närmast rörligt då helt rörligt ej går att teckna nu)

Lånet är på ca 2milj.

Vad tycker ni?

/Pirko

Vi kör allt rörligt, men funderar på att binda nån gång under nästa år.

Jag skulle valt rörligt alla gånger just nu.
Är man osäker på sin kostnader/inkomster framöver så skulle jag kanske kunna tänka att binda halva på typ 2 år...men jag har väldigt svårt att se att räntan skulle sticka nu framöver...

/K

Gå rörligt säger jag. I princip alla är ju överrens om att den ska ner en bra bit till.

Får du lägre ränta än den rörliga om du binder för 2 år?
Har du råd med en ränteuppgång om det kommer? Nu verkar ju de flesta tro att det inte kommer någon mer ränteuppgång, men ändå?

Jag skulle kunna tänka mig att binda t.ex hälften på 2 år om jag skulle få en bra ränta på det. Två år går rätt fort. Jag tror att sänkningen av den rörliga räntan kommer att gå lite trögt, även om Anders Borg skäller på bankerna.

Pinebar: vad för ränta på 2 år rörligt i dagens anser du vara "bra" ränta?

Om jag skulle binda på 2 år så skulle det bli 5.19% o eventuell någon rabatt på det...

Har ingen aning. Räntorna rör sig ju så fort just nu att jag gissar att det är dagsnotering på vad som är bra eller dåligt. Om jag skulle låna nu så skulle jag nog ta rörligt ett tag på allt, i alla fal till någon gång efter jul. Då kanske det har lugnat ner sig.

På den del av våra lån som vi har rörligt skulle jag börja fundera på att binda när 5-årsräntan kommer under 4%.

Ser man till listpriset på räntorna så ligger 2-årsräntan 0,6 - 0,8% lägre än rörlig 3mån. Det är en lägre räntekostnad redan från första dagen jämfört med rörlig. För att tjäna på den rörliga räntan måste den sjunka mer än vad skillnaden är, som en kompensation för att den är högre nu.

Kommer den göra det då? Jag vet inte, men jag tror inte man behöver vara helt tokfel ute om man binder en del på två år nu. Om två år är jag säker på att när du summerar det hela så har du i stort vunnit ett par hundralappar per månad på binda, eller förlorat. Större skillnad än så tror jag inte att det handlar om med fördelningen 50/50.

Jag skulle rekommendera att välja rörligt just nu.

Bolåneräntorna är just nu mycket högre än normalt, i förhållande till styrräntan och statsräntorna. Att binda nu är att binda in sig i de räntespreadar som finanskrisen skapat.

Kreditkrisen kommer att gå över så småningom och då kommer skillnaden minska. Det är inte alls omöjligt att man kan binda till riktigt bra ränta om redan ett år.

2005 band jag på 3 år till 2.65% och 5 år till 3.15%. Om vi når de nivåerna igen så binder jag nog igen.

Om man i en snar framtid har möjlighet att binda på lång tid (3 år och mer) till en ränta under 4% ska jag ta mig en funderare....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.