7 213 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Fastighetstaxering 2009
Sida 1 av 3
Vårt hus är färdigbyggt i januari 2009. Om vi antar att vi har lagt ner 4 Mkr vid årsskiftet blir taxeringsvärdet 2 Mkr + taxeringsvärde 450 kkr för tomten. Fastighetsskatten blir då 1% x 2450000 = 24 500 kr !!!
Hur klart måste huset vara för att man skall kunna hävda att det är färdigbyggt i december istället, och därmed bli befriade från fastighetsskatt/fastighetsavgift för 2009?
(Ändrar frågan, stod tidigare: Hur klart måste huset vara för att man skall kunna hävda att det är färdigbyggt i december istället, och därmed få en kommunal fastighetsavgift på endast 6000 kr?)
Hur klart måste huset vara för att man skall kunna hävda att det är färdigbyggt i december istället, och därmed bli befriade från fastighetsskatt/fastighetsavgift för 2009?
(Ändrar frågan, stod tidigare: Hur klart måste huset vara för att man skall kunna hävda att det är färdigbyggt i december istället, och därmed få en kommunal fastighetsavgift på endast 6000 kr?)
Redigerat:
??
http://www.skatteverket.se/fastighe...staxering2009.4.18e1b10334ebe8bc80005972.html
Hur blir fastighetsskatten?
Fastighetsskatten på bostäder har ersatts av en kommunal fastighetsavgift från och med den 1 januari inkomståret 2008. Det innebär att alla färdigbyggda småhus 2008 får en kommunal fastighetsavgift på 6 000 kr för varje bostadsbyggnad, dock aldrig med än 0,75 % av taxeringsvärdet på denna bostadsbyggnad med tillhörande tomtmark.
Varför skulle du få en skatt på 24500 ? Det gällde ju INNAN 2008. Har jag missat ngt? Vi har väl inte val i höst??
http://www.skatteverket.se/fastighe...staxering2009.4.18e1b10334ebe8bc80005972.html
Hur blir fastighetsskatten?
Fastighetsskatten på bostäder har ersatts av en kommunal fastighetsavgift från och med den 1 januari inkomståret 2008. Det innebär att alla färdigbyggda småhus 2008 får en kommunal fastighetsavgift på 6 000 kr för varje bostadsbyggnad, dock aldrig med än 0,75 % av taxeringsvärdet på denna bostadsbyggnad med tillhörande tomtmark.
Varför skulle du få en skatt på 24500 ? Det gällde ju INNAN 2008. Har jag missat ngt? Vi har väl inte val i höst??
Alltså, utan att vara så påläst för tillfället så har jag ju mycket svårt att tro, att bara för att bygget inte är klart så får du betala 24500:- istället för avgiften på 6000:-. Varför tror du att det är så?
Angående hur klart det är så räcker det ju med att skriva sig på nya adressen för att "bo där". Om man ska hårddra det så visst skulle dom kunna kontrollera om det är troligt eller ej men den risken är ju mindre...
Angående hur klart det är så räcker det ju med att skriva sig på nya adressen för att "bo där". Om man ska hårddra det så visst skulle dom kunna kontrollera om det är troligt eller ej men den risken är ju mindre...
Det verkar faktiskt vara så sjukt. Detta är taget ur broschyren från Skatteverkets hemsida:
Om uppförandet av ett nytt hus pågår över ett årsskifte,
taxeras byggnaden som under upp förande.
Den ska då värderas till hälften av nedlagda byggkostnader.
Något värdeår bestäms inte, och därför
kan byggnaden, om den avser bostäder, ännu inte
bli befriad från fastighetsskatt. Läs mer i avsnittet
”Skattelättnad för nybyggda bostäder” nedan.
Under byggtiden tas hel fastighetsskatt ut på både
tomt marken och bostadsbyggnaden under upp för ande,
om dessa har taxer ingsvärde.
Byggnaden anses färdig när den till över väg ande del
kan tas i bruk för sitt ändamål. Normalt taxeras byggnaden
som färdigställd vid fastighets taxeringen nästföljande
år och ges ett värdeår lika med nybyggnadsåret/
färdigåret.
Det står alltså "fastighetsskatt" vilket innebär 1%; inte fastighetsavgift.
Om uppförandet av ett nytt hus pågår över ett årsskifte,
taxeras byggnaden som under upp förande.
Den ska då värderas till hälften av nedlagda byggkostnader.
Något värdeår bestäms inte, och därför
kan byggnaden, om den avser bostäder, ännu inte
bli befriad från fastighetsskatt. Läs mer i avsnittet
”Skattelättnad för nybyggda bostäder” nedan.
Under byggtiden tas hel fastighetsskatt ut på både
tomt marken och bostadsbyggnaden under upp för ande,
om dessa har taxer ingsvärde.
Byggnaden anses färdig när den till över väg ande del
kan tas i bruk för sitt ändamål. Normalt taxeras byggnaden
som färdigställd vid fastighets taxeringen nästföljande
år och ges ett värdeår lika med nybyggnadsåret/
färdigåret.
Det står alltså "fastighetsskatt" vilket innebär 1%; inte fastighetsavgift.
Anledningen till att jag började fundera på detta är att det skickas ut underlag för ny fastighetstaxering i dagarna, och då behöver vi både taxera om vår tomt (inkl bygge) och vårt nuvarande hus. För bygget verkar det alltså som att vi måste skatta 4 ggr så mycket som för det hus där vi bor nu. Hoppas att jag har fel - någon mer som vet?
Jag levde i tron att nybyggda hus var befriade från skatt de första fem åren men det var väl länge sedan antar jag eftersom ingen före mig i tråden har reagerat på det.
Jag ska börja bygga nytt i vinter. Får väl försöka planera in färdigställandet till slutet av året antar jag.
Jag ska börja bygga nytt i vinter. Får väl försöka planera in färdigställandet till slutet av året antar jag.
Dett finns lite att läsa på skatteverket.se, under fastighetstaxering, t.ex.
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/389.4.39f16f103821c58f680007709.html
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/296.4.39f16f103821c58f680007361.html
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/389.4.39f16f103821c58f680007709.html
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/296.4.39f16f103821c58f680007361.html
Redigerat:
Man skall ju skicka in de nya värdena innan årsskiftet, så ni borde ju kunna hävda att byggkostnaden för tillfället är liten om det nu inte finns andra sätt att slippa skatten för 2008! Det framgår inte riktigt i ditt första inlägg att det är 2008-års taxering du menar du skall skatta 24000 för.
Detta gäller taxeringen 2009, så det är väl nästa år skatten drabbar oss. Vid förra årsskiftet hade vi ett betydligt lägre taxeringsvärde.
Man skall uppge nedlagda kostnader vid årsskiftet (1/1 2009), inte per den dag som deklarationen lämnas in. Jag antar att man får göra en kvalificerad gissning.
Man skall uppge nedlagda kostnader vid årsskiftet (1/1 2009), inte per den dag som deklarationen lämnas in. Jag antar att man får göra en kvalificerad gissning.
Och det betyder väl att du om du flyttar 1 februari nästa år så är det 1 månads fastighetsskatt du ska betala? Eller hur?
Kanske inte så mycket att bråka om. Om ni inte på pappret kan flytta in 28 december....
Kanske inte så mycket att bråka om. Om ni inte på pappret kan flytta in 28 december....
Nu förstår jag inte. Under 2009 kommer du ju bara haft det under uppbyggnad 1 månad och sedan bott där 11 månader.
1/12*24500
+
11/12*6000
eller?
Edit.
Men eftersom det är nybyggt så betalar du inte fastighetsavgiften.
1/12*24500
+
11/12*6000
eller?
Edit.
Men eftersom det är nybyggt så betalar du inte fastighetsavgiften.
Redigerat: