Vi ska just till att skriva kontrakt/köpeavtal med vår husleverantör.
Köpeavtalet innehåller en rad med indexreglering enligt MT74.
Som basmånad har vi när bygglov sökes och sen gäller fastpris i 6 månader. Vi inser redan nu att vi kommer att överskrida 6 månader vilket innebär att vi åker på en ökad kostnad tack vare indexregleringen.

Är det någon som vet hur MT74 indexet har utvecklats de senaste månaderna eller var man kan hitta den informationen så att man kan ta med en ungefärlig kostnadsökning för det i kalkylen?
 
Jag skall erkänna att jag har dålig koll på indexregleringen, men anar att det kan vara rätt så mycket med tanke på att inflationstakten ökat rätt kraftigt de senaste månaderna.

Men, om ni redan nu ser att det här går inte att klara av tidsmässigt, då finns det all anledning att sätta sig ned och förhandla vidare om en tidsperiod som håller, alternativt försöka vänta med att skriva kontraktet tills bitarna faller på plats. Jag tycker det är en dålig början att börja räkna på vad alla förseningar kostar. Nackdelen med en indexuppräkning kan ju dessutom vara att husfabrikanten tjänar pengar på att vänta med ert hus, eftersom indexuppräkningen kan vara högre än förseningsviten.
 
Ok,

vi bygger alltså med generalentreprenad, dvs vi köper en byggsats från husföretaget och anlitar en generalentreprenör för uppförandet av huset. Indexregleringen finns i köpeavtalet på byggsatsen. Basmånad är den månad vi skriver kontrakt på byggsatsen och slutmånad när stomleveransen sker.

Så det är alltså en bra ide att försöka skriva in i avtalet att indexregleringen inte faller ut pga förseningar orsakade av husleverantören och/eller sätta basmånaden något framåt i tiden för att få en rimlig tisperiod.

Är det någon som har lyckats med en sådan förhandling mot en husleverantör som sitter med trumf på hand, dvs äger tomten?
 
Kräv att få dessa uppgifter från entreprenören.
Det är väl det minsta man kan begära.

Om de inte kan ordna fram detta hade jag krävt att få priset fast, utan indexreglering.
 
Hej!
Jag är nytillkommen medlem och undrar förtvivlat hur jag får tag på basmånaden juni 2006?? Leverans sker förhoppningsvis april/maj 2008. Har ju ingen kristallkula men rimligtvis borde index sjunka..... Men, för att ha ngt att utgå ifrån önskar jag även få veta index för okt eller är det för tidigt, september 08 borde väl vara tillgängligt? Men var? Har rotat ihjäl mig på SCB, googlat i ngr timmar nu. Tackolov hittade jag denna förnämliga sight. Hälsningar från en som förhoppningsfullt ska uppfylla sin önskedröm sedan ..... Bullerbytiden, Annette
 
Har hängt på forumet ett tag och varit hjälpt av det ett antal gånger. Har dock inte skrivit nåt förrän nu, därav kanske det blir lite fel med länken nedan.

Indexet i sin helhet finns på

http://www.tmf.se/Templates/Article1.aspx?PageID=bb50ff28-dbdc-400c-81b4-6e208ac7cd8e

funkar det inte, googlar ni bara på "index mt74" så hittar ni det.

Antar att det är april/maj 2009 du menar, dit är det nog svårt att uppskatta indexet men från juni 2006 till okt 2008 har de stigit ca 13-14 %. Men det känns väldigt långt med en leveranstid på 3 år, så det kanske är 2008 du menar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.