Nyfniken
Nyfniken: Vad är förklaringen till de där 30-40 procenten? Är det kopplat till börsvärdet så tror jag tvärtom på ytterligare sänkningar /Kappan-efter-vinden Nyfniken :)
13 svar · 2,1k läst
peter749
peter749: Finns det några bra firmor som säljer billigare vattenburna radiatorer. Tycker att rinkaby och vvs butiken inte är speciellt billiga. Import av radiatorer finns det några som gjort och kan rekommendera ngt?
5 svar · 12,5k läst
D
Danne031: Taxeringsvärde är ju något som inte har direkt betydelse idag. Det fanns inget taxeringsvärde på det vi håller på att köpa, banken förklarade det med att man inte alltid bryr sig om det längre då det inte används till något (förr var det ju för fastighetsskatten fast den har ersatts med kommunal avgift). Nu vet jag inte hur det hade funkat med en värdering, men troligtvis är det
5 svar · 4,4k läst
L
Lekkamraten: Fortsatt normalisering av interbanksmarknaden. Då sidan Sloped Curve så väl förklarar vad som sker och varför vi kan förvänta oss lägre bostadsräntor framöver bifogar jag en läsvärd länk. Viss normalisering av räntemarknaderna
14 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: :rolleyes: Det är en samvetesfråga, men jag hade räknat det som biyta. ;)
1 svar · 2,4k läst
D
Danne031: [citat] Om det finns ett officialservitut på papper så gäller det 'för all framtid', såvida inte båda parter är överens om att förändra det.
7 svar · 5,5k läst
D
Flyttad
D
Flyttad
D
Danne031: Lite offtopic...men tänk på att det går att få konverteringsbidrag om man går från el eller olja till något mer miljövänligt. Upp till 30% tror jag det var, med ett ersättningstak för ett av alternativen, kommer inte ihåg vilket. Får googla på det
7 svar · 3,0k läst
O
ordain: Ja, fy, taxeringsvärdet var en riktigt otäck läsning. Hade en riktigt våldsam ökning. Men, årets höjning är väl inte bara sedan förra året, utan för en längre tid? Man får hoppas att sossarna inte återinför fastighetsskatten. Hmm, det känns helt meningslöst att "slösa" sin nybyggar-rabatt så länge fastighetsavgiften är så låg, man kanske skulle anse huset som under
18 svar · 5,5k läst
Swetrot
Swetrot: Om fakturan inte är betald, så har du ju ett lite bättre förhandlingsläge. Jag tycker att 20-25% av kökets pris är klart rimligt efter att de hållit på i sju månader med ditt kök, och resultatet är så undermåligt som du beskriver. Men, det blir till att ta en diskussion med den där leverantören och göra det på ett bestämt sätt. Visa gärna på alla turerna och förseningarna,
3 svar · 9,2k läst
funkisalex
funkisalex: Du har tur du Mathias som har sådan pli på farsan och svärfar! Jag måste bli hårdare emot dem... mest jag som hjälper dem...
13 svar · 9,1k läst
Swetrot
Swetrot: 20.000kvm tomt kan väl vara värt 100.000kr i taxeringsvärde och huset 60.000kr, så det låter ju inte helt fel. Vilka chanser du har är svårt att säga, kolla med grannar vad de har för taxeringsvärden och gör en rimlighetsbedömning av ditt värde är mitt råd.
1 svar · 1,1k läst
G
gullegrizen: Japp, då var man hemkommen från banken. Det var inga konstigheter att få bort topplånet och baka in detta i bottenlånet. De 25' som "fattades" gick att förhandla bort utan några större problem. Dessutom innebar det ingen kostnad eftersom vi hade outnyttjade pantbrev. Skönt med bankmän som är mänskliga!
8 svar · 8,8k läst
C
carlssoni: [citat] "Relaxera" är termen.
8 svar · 3,1k läst
FredrikR
FredrikR: Mycket riktigt så skrevs den i snö, som tydligen redan töat bort..?! ;) Men visst, det gäller ju att hitta 'någon som har tid och lust' att hjälpa till efter kl 16.
9 svar · 6,6k läst
P
PX-21: Hur är det med Energideklareringen av huset ...?Har lagen trätt i kraft? Mvh
2 svar · 1,3k läst
F
frjo7205: Servitut reglerar sällan de tekniska, ekonomiska eller administrativa lösningarna på en rättighet. Jag skulle också tolka servitutet som att ni har rätt att nyttja grannens brunn, inte hans pump. Är den enda tekniska lösningen att man har en pump, så blir det nog naturligt att parterna delar på kostnaderna för pumpens drift, underhåll och utbyte.
3 svar · 3,1k läst
Swetrot
Swetrot: Det finns ingen som helst anledning att "maxa" något taxeringsvärde på något sätt. Om man nu inte, som Mona Sahlin, tycker att det är häftigt att betala skatt. Oavsett vilka majoriteter som sitter i riksdagen efter nästa val så kommer fastighetsägare alltid att vara tacksamma att ge sig på när statsfinanserna behöver förstärkas. Kanske kommer det dessutom någon utvärdering om ett
1 svar · 865 läst
S
s60: Nu har man haft mötet... Och de visade sej efter mötet att banktanten haden sagt till säljaren att vi fixar papper etc...så dom hade kommit överens att banken skulle fixa de som behövdes. Så mötet gick bra!Men kan tänka mej att banktanten inte fick de så lätt mot hennes chef efter vi hade lämnat rummet... Så nu e de bara säga heej då till den banken---mvh
46 svar · 5,4k läst
O
orpon: Man har tydligen till 2: maj andra året på sig att renovera.
1 svar · 1,1k läst
F
FlygelT: Jag har precis renoverat om ett gammalt stenhus och har det så som du beskriver det. Vi har dusch och toalett "inne" i sovrummet. Vi har även en gästtoalett i hallen. Det är en riktigt bra lösning som fungerar för oss men nu har vi inga barn.
7 svar · 1,1k läst
F
frjo7205: Taxieringsvärdets marknadsmässighet - vilket i praktiken är väldigt felaktigt i 90 % av fallen - baseras vad gäller småhus på en skattning av läge, storlek, standard etc. Man kan likna principen med hur hyran sätts för hyresrätter. Många fritidshus har ett taxerat byggnadsvärde på 0 kr, men i praktiken finns naturligtivs ett marknadsvärde i huset. Du kan kolla på mäklarstatistik
3 svar · 8,3k läst
L
Lekkamraten: [citat] Givetvis, tack för tillrättaläggandet ;) Bifogar länk till Finansinspektionens promemoria FI Dnr 08-8742 Stabilitetsläget i de fyra svenska storbankerna. Lite olika siffror bereonde på vilka antaganden man gör, men att en svensk bank skulle "kursa" är inte sannolikt.
19 svar · 4,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kolla på vår byggblogg - där finns min budget + uppföljning utlagd. http://klasoida.blogspot.com/ Men i korthet: Schakt betalade jag ca 10000 kr för Elinstallation 14 000 för inkoppling och nästan lika mkt till för elektriker - sen tillkom material för drygt 7000 kr Braskamin kostade 1500 kr inkl skorsten (som jag dock inte kommer använda) - begagnat på eniros köp&sälj :D Att
3 svar · 21,3k läst
Swetrot
Swetrot: Jag kan inte tänka mig att de vill ha en otroligt detaljerad kalkyl där dina inköpsställen anges, men du bör nog kunna visa att du har korrekta underlag för vad de olika delmomenten kommer att kosta, och en ganska så rejält tilltagen "oförutsett" ovanpå det. Bankens mardröm är ju att ett bygge är till 70% klart när kreditivet står på 100% utnyttjat. Då är säkerheten inte mycket
2 svar · 2,3k läst
Swetrot
Swetrot: Det känns som att tråden börjar gå på tomgång utan att den ursprungliga frågan egentligen besvaras. Jag tror trådskaparen fått många svar på sin fråga. Om jag fattat rätt så är samtliga svarande av åsikten att man skall ha en buffert. Hur stor bufferten är, och hur den placeras, är man överens om att man kan göra på väldig massa olika sätt. Med detta tänkte jag låsa
63 svar · 15,8k läst
·
F
frjo7205: SCB har statistikserier över entreprenadkonstnader. sök på www.scb.se
1 svar · 1,4k läst
F
FlygelT: [citat] Nu är det här din personliga åsikt hurvida hur mycket pengar bankerna ska låna ut. Att slänga ur sig siffror till höger och vänster hjälper inte op då han undrade över hur bankerna tänker och fungerar. Inte hur du tänkter och fungerar.
7 svar · 1,7k läst
M
Melie: Swetrot; villkor och avtal, allt är på engelska. Byggföretaget kommer från ett av länderna från öst. Personerna som vi har varit i kontakt med behärskar engelskan mkt. bra och de har även bott i Sverige med familjen sedan ett halvår tillbaka- så det är inga problem att göra sig förstådd. De har byggt åt 3 "grannar", varav 1 större utbyggnad och även åt kommunen. Alla är
11 svar · 9,9k läst
A
Alko: Hur har det gått då? :)
12 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.