Angelven
Angelven: [citat] Skämt åsido, så är det egentligen en intressant fråga och pekar på ett annat problem i stan versus landet.... Hur nära är det egentligen i stan ? Visst - det är kanske bara en mil - men hur lång TID tar den milen ? ;-) Som nu - jag bor på Ekerö, långt ut i mälaren - har 45 minuter till jobbet med bil (även i rusning om det inte smällt nånstans, kan bli lite köigt ibland
131 svar · 26,5k läst
·
M
mr_bygg: [citat] Det beror väl på skicket/standarden på huset. Om värderingen görs endast utifrån uppgifter om hustyp, läge, storlek etc så får man nog en ganska allmän värdering utifrån tidigare försäljningar. Beroende på om en värdering på plats skulle ta hänsyn till övriga faktorer som att skicket/standarden är högre än normalt eller att andra faktorer som man bara kan se på
22 svar · 3,0k läst
D
Danne12345: Vad brukar bankerna erbjuda utan att man förhandlar alls? Det är ju lätt att se hur mkt räntorna ligger på med olika bindningstider, men inte hur kreditivräntan ser ut. Som jag ser det vill jag gärna ha möjlighet att inte behöva låsa slutlånet på samma bank för jag tror att räntorna går ner till sommaren och kan vara bra att kolla runt då bland andra banker för att ev. få ner
38 svar · 5,3k läst
Swetrot
Swetrot: En bra början kan vara att börja i den bank där man är ordinarie kund, och sedan jämföra med ett par banker på orten. Får man bättre erbjudande där är det vettigt att ge sin "vanliga" bank chansen att krypa under.
3 svar · 1,9k läst
B
billy_baver: Alltihop blir rent hypotetsikt om dödsboet har en ensam delägare, och bouppteckningen redan är registrerad utan att han gjort arvsavstående. Då upplöses dödsboet automatiskt som skattesubjekt från och med andra kalenderåret efter dödsfallet. I annat fall har dödsbodelägarna tillgång till en "företagsform" som alla andra. Ärvdabalkens formkrav är att dödsboets "ytterst syftar"
22 svar · 9,1k läst
M
-MH-: [citat] Kan du förklara varför det är bättre du gör ränteavdragen?
14 svar · 11,1k läst
B
billy_baver: Bygglovsavgiften i sig blir inte underlagsberättigat. Däremot fakturan från kvalitetsansvarig bör medge ROT-avdrag, såvida han har utfört sin tillsyn direkt på byggplatsen.
13 svar · 3,3k läst
kimpo
kimpo: Någon som vet efter hur lång tid ett nybyggt hus behöver stå innan man kan börja utnyttja ROT avdraget? Jag menar, om jag vill ha ett rest vädertätt hus med betonggolv och osb väggar ;) och sedan kommer på att jag måste RENOVERA/BYGGA OM det med golv, väggar och innertak etc..:rolleyes:
0 svar · 3,8k läst
Niteowl
Niteowl: Köpa tomten och vänta är inget problem. Problemet är att sälja lägenheten och när.
2 svar · 1,4k läst
Fjäril
Fjäril: Har lite samma tankar här, om man kan dela upp ett stort jobb för att få det mer ekonomiskt för vår del. Jag har sökt efter information men hittar dåligt, kanske vet ni? Ansöker man i samband med deklarationen 2009? Är man alltid berättigad? Jag menar det hade ju varit ett dystert läge om man lånar ihop pengarna och sedan inte får beviljat...
2 svar · 3,1k läst
J
JBa: Vi kommer inte binda hos banken men hos oss själva sas. Hos banken kör vi rörligt (3 mån) men vi sätter av pengar som om vi hade bundit det på 8 år. Då har vi pengar över att betala den högre räntan som kommer komma. Om det ser ut att öka mycket framöver kan vi ju binda då. 8 år väljer vi för att jag tror att vi då är på väg ner i nästa neråtdal. Kanske är 10 ett bättre
18 svar · 1,9k läst
Ponsiloma
Ponsiloma: Jag rekommenderar starkt att ni skriver att ni inte har alla kvitton vilket innebär att ni gör ett sk öppet yrkande. Genom att göra detta kan ni enbart riskera att få vissa avdrag underkända. Deklarerar ni som om ni har alla kvitton riskerar ni inte bara detta utan också skattetillägg på 20 - 30 % av avdragen vilket kan bli dyrt. Skatteverket kanske inte åker ut och granskar de största
14 svar · 11,3k läst
zno
zno: Hahaha! Det har du verkligen rätt i. Kollade bara in A_WASTE:s tidsstämpel. Priset är hur som helst rimligt 2008 :P
4 svar · 4,3k läst
sobel_12
sobel_12: vi har en sönderslagen, iaf nederdelen, öppen spis som vi gärna vill göra fin! Vad tror ni det skulle kosta att mura upp den igen? Totalpris? Kan tänka mig att den delen som måste åtgärdas är ca 1,05m hög och 0,8m bred... bilderna är inte särskilt bra då spisen står bakom en igenbyggd vägg och det är lite problematiskt att fota igenom hålet vi sågat upp ;)
0 svar · 1,7k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Trevligt ! Hoppas ni följer upp bygget och kanske lägger ut bilder osv på en blogg - tex här på byggahus ? :) /K
1 svar · 1,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Du behöver inte ångra något. :) Detta med skatt och annat är det många som funderar kring. Gläd dig istället åt att du säkert har upplyst flera andra med ditt inlägg.
3 svar · 1,9k läst
M
Mäster: Jag blev rejält trött på Ahlsell idag, Fick betala 860 ink m för två sketna fmm väggbrickor, Handlade på kompisens konto, och han är en småkund, handlar för kanske 5000 per år,och har väl halvtaskig rabatt tänkte jag.. Så på eftermiddan var jag in och handlade på den huskoncerns konto jag jobbar åt till vardags, Då visar det sig att dom hade mindre rabatt, trots att dom måste
3 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: ROT-avdrag medges med största sannolikhet, åtminstone om det gäller NYA plattor. Värdehöjande åtgärder är nämligen avdragsberättigade enligt Inkomstskattelagens regler för reavinst. Och dessa regler utgör i sin tur "golv" för ROT-reglerna. I många fall måste kostnaden inte ens avse värdehöjande åtgärd för att medge ROT-avdrag. Giltiga "pigavdrag" i trädgården är ytterst
7 svar · 6,1k läst
M
-MH-: Företag som äger bostäder kan inte dra av momsen för att underhålla eller förbättra bostäderna. Så om man hade betraktat BR-föreningen som "ett företag" hade man ändå inte kunnat dra av momsen.
17 svar · 2,2k läst
M
MagDah: Så tolkar jag reglerna, Skatteverket bekräftade det när jag pratade med dem i höstas, men helt säker är man väl inte förrän man får slutskattebeskedet 2010.
10 svar · 2,4k läst
M
-MH-: [citat] Det kan tom ta ännu längre. :) Eller kunde, nu kanske de har ändrat reglerna
3 svar · 915 läst
joflopp
joflopp: De senare inläggen går mer i linje med hur jag tänkte från början. Personligen värderar jag strukturella uppgraderingar högre än "fiff" när jag kikar på en fastighet. Kul att få synpunkter från er som haft en värderingsman på plats. Priolistan Tak, Takavvattning, Kök och målning känns fortfarande som den håller. Kanske slänga in en modern normcentral med?
11 svar · 4,6k läst
fresve
fresve: Tack tack.. :)
3 svar · 8,9k läst
M
-MH-: Säkert, men man hade inte fått klart allt till nyår heller, och man var tvungen att göra någotnig, eftersom den allmänna opinionen (och oppositionen) krävde omdelebar handling (av något slag). Då är väl ROT-avdraget ett ganska harmlöst sätt att handla, jämfört med att tex köpa en bilfabrik eller två. :) Tillsätta en utredning i det läget? Nja...
41 svar · 13,4k läst
F
Farzan: [citat] Nej, så enkelt är det inte. Ursäkta, jag menar inte att vara elak, men jag var ute efter svar från folk som har läst och förstått den där rapporten. [citat] Men rapporten säger ju att bolånens lönsamhet för bankerna har minskat p g a ökande likviditetskostnader, så man kan inte säga att de har lagt hela kostnaden för krisen på kunderna.
6 svar · 942 läst
I
Investor: [citat] Några tänkbara fiktiva ratsit-exempel: 1. Kalles AB vill köpa en hyresfastighet och vill veta om de 10 hyresgästerna har betalningsanmärkningar. Kalle som äger Kalles AB bor dock på en liten ort och vill inte skylta med att han gör kreditupplysningar. Därför passar ratsit Kalles AB som handen i handsken. 2. Nisse vill ta ett uppdrag som fristående inhyrd konsult åt ett
10 svar · 1,5k läst
H
Hasse.A: Tack för svaret "skogstomten"! Ska ringa dom! Ringde en snickarfirma med stor erfarenhet av nusbyggen och fick följande svar! Vädertätt hus 850 000:- Helt platt tomt, är gräsmatta på området nu! Då ingår, platta stomrest hus, panel, dörrar, fönster och tak med tegel! Han poängterade som alla andra hur svårt det är att svara på en sådan prisfråga, så det kan ju diffa på ett par
7 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Den bank som inte får bästa säkerhet kommer inte att ge dig bästa villkor heller.
4 svar · 6,0k läst
T
Torbjörnsen: Det är slutsatsen jag också kommit fram till. Dock skönt att veta att det går att göra i efterhand, för min del slutade det hela i omskrivning av kontraktet.
16 svar · 2,3k läst
FredrikR
FredrikR: Rabatten bör ju vara kvar, så länge ni är kund. Så är det sagt för oss som är kund hos Swedbank. Vi har rörlig 2månadsränta nu, på strax under 5%, blir att lägga om till 3mån och 3,73 - den tidigare rabatten.
36 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.