Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
-MH-: Om det är en jordbruksfastighet, så förvntas du deklarera för näringsverksamhet. Om du inte vill, skriva bara noll i alla relevanta fält på INK1 med kommentaren "ingen verksamhet". Blir det fel, så ringer de och hör av sig!
Draven: [citat] Stora Krashen ? vi snackar 1929 alltså , nja kanske det. En reporänta på 6% inom 2 år tror jag vi inte kommer att få, statistiskt sett så brukar den hamna på runt 4 % , och den nivå tycker riksbanken är en normal nivå (vid högkonjuktur alltså). Vi ska sätta oss ner med banken i denna vecka och snacka lite, får se vart det lutar åt sen.
Yamie: jag har läst om erik olsson och många tycker dom är jättebra men sen står det mkt i media om att dom lurar och så.. Känner mig osäker på dom. Jag vill ha en mäklare som visar stort intresse och som gör bra marknadsföring för min lägenhet. Det är ingen central lägenhet jag ska sälja men en riktigt bra bostadsrättsförening.. men jag har inga möbler så kan behöva hjälp med
joflopp: Fastighetsskatten "avskaffades" 2008 och ersattes med kommunal fastighetsavgift. Fastighetsavgiften för småhus är 0,75 procent av taxeringsvärdet, för år 2011 är avgiften högst 6 512 kr (543 kr per mån). Om taxeringsvärdet understiger 868 267 kr blir avgiften lägre. Fritidshus omfattas även av denna fastighetsavgift och beräknas på samma sätt. För ett nybyggt hus betalar du ingen
Avemo: Det kan säkert finnas fler saker jag inte tänkte på i min överslagsberäkning. Jag gjorde av med el även i hyresrätten om än inte lika mycket. Jag kör mer bil nu än tidigare. Det är givetvis inte billigare än alla hyresrätter, men inte heller dyrare än alla hyresrätter. I mitt fall blev det fullt jämförbara månadskostnader, för två boenden som är måttligt jämförbara. Huset
apa: [citat] Det fungerar så att du har 7 dagars karenstid, då får du inga pengar. Efter 7 dagar får du pengar från försäkringskassan, beräknat på din SGI. Du kan välja längre karenstid och får då nedsatt egenavgift, men det är väldigt lite man tjänar på det. Om man har firman samtidigt som ett vanligt jobb kanske det kan löna sig med längre karenstid, för då får man sjukpenning
aricemax: tack för svar. jag teorin är klar och mina arbestserfarenheter är dokumenterade, jag får hoppas på det bästa.
andersmc: [citat] Kunden behöver faktiskt inte ens TRO att momsen ingår i det angivna priset. Momsen ingår. Punkt.
Paul-Staffanstorp: Förstår inte varför många hantverkare sölar med att fakturera... Själv tycker jag det är skönt att få iväg fakturan så fort arbetet är utfört och kunden är nöjd, så man kan få ett avslut och lägga det till handlingarna... Man har ju nog med saker att hålla reda på kan jag tycka...
mycke_nu: Att USA skulle ställa om sin energiproduktion på ens på medellång sikt är nog en utopi. Ansvariga jag talat med på Pacific Gas & Electric i Kalifornien berättade att det tar tio år enbart att få en ny kraftledning till stånd. Man kommer att köra på som hittils, dvs säkra energitillförseln mha sin krigsmakt. Just nu ligger det ett hangarfartyg med tillhörande battle group utanför
PCLarsson: Kan som hempularen säger skriva en förbindelse att lägga över lånen när de förfaller i ex-vis SBAB som i ditt fall... Bara för att klargöra, det är ju inte så att SBAB tjänar 14 000 kr på att du löser dina lån, de har ju kvar en upplåningskostnad som de måste få en ersättning för om du väljer att bryta ditt avtal.
ordain: [citat] Japp, så skulle det se ut med denna jämförelse. Det enda problemet med att jämföra hyror med huspriser i Sverige är dock inte att lägenhetshyrorna är reglerade, utan att det i princip inte finns någon hyresmarknad för småhus alls. Tanken med jämförelsen är bland annat att i en normalt fungerande marknad skulle det vid allt för höga huspriser i förhållande till hyrorna
kimmo_thn: [citat] Rot avdragen har verkligen fått igång Sverige.. Alla tjänar på det liksom i slutändan.. Men attans att man inte har rätt och använda sig av Rot avdrag själv..:@
Odjuret: Det låter som en fråga för föreningen att ta ställning till, men oavsett så räkna på vad en lgh i ditt hus kostar per kvm så sänker du det priset med några tusenlappar så får du en kostnad vad det kan kosta. Jag skulle gissa på en kostnad runt 30´-40´ per kvm men jag är bara lekman. tänk på att betala en skälig kostnad annars så riskerar du problem framöver. Det är inte
Freddy_kruger: Den hantverkare som debbiterar mindre än att det skulle räcka till en avtalsenlig lön för den yrkesgruppen, kan ju lika gärna ta en anställning. Eller så är det ingen som vill anställa honom...
hempularen: Som jag har sagt förr, välj mäklare i första hand utifrån vem du tror kommer att göra bäst jobb. Och så länge inte den mäklaren är vansinningt mycket dyrare än den näst bästa så gå på det. Saker att fundera över när man väljer är referenser, och referenser. Sedan lokalkännedom. Verkar mäklaren saklig, proffsig. Gå gärna på några visningar och kolla hur mäklaren sköter
Brushanen: Vad blev det till slut? Jag skall bygg 130kvm, enplanshus, hade inte räknat med ett kvm-pris på >1000kr/kvm. Har du luftvärmepump? I så fall vilken och fungerar den bra?
Fixartanten: Jo, men det kan ändå vara bra att veta vad som egentligen gäller för avdrag för ålder och brukande.
skogstomten: Jämfört med många andra orter i övriga Sverige och deras "kostnadslägen" så ligger nog Södertälje och dess kostnadslägen på hantverkare mm NÄRA Stockholm. Min mor från Umeå tycker till och med att vi bor "I" Stockholm!:D Däremot när det gäller priser på hus så ligger Södertälje långt från Stockholm! Men det beror egentligen främst på tomtpriserna. ÄRVER du en tomt i
Suhagg: [citat] Skulle uppskatta värdet på bara stugan till runt 150. Tomt + stuga runt 6-700. Men då pratar vi försäljningsvärde. Men jag kryssar väl i så ärligt det går men lite i underkant för att vara på säkra sidan..
Swetrot: [citat] Ja, det är en rätt vanlig avgiftsnivå. Sedan kostar lägenheten 40-60.000kr/m2 att köpa, vilket vid en nettoränta om 4% ger ytterligare 2.000kr/år och m2 i kostnad. I förhållande till Tokyo är det säkert väldigt billigt, men i vår lilla ankdamm får man inte ha allt för spatiösa anspråk på sitt boende om man inte skall behöva jobba ihjäl sig för att ha råd att bo.
andersmc: ROT-avdragetv är ju en skatteREDUKTION, dvs man minskar sin skatt med ROT-beloppet. Man kan alltså inte få större avdrag än vad man skulle betalt i skatt. Och det är ju inte alla som betalar 50000 i skatt. Man måste för det första tjäna minst nånstans runt 20000 i månaden. Sedan kan man ju ha avdrag för resor och för räntor etc som minskar skatten. Tänk också på att mycket av
jhenrikj: Har för mig att 3*byggsatsen är vad det kostar att få själva huset byggt utan att göra något själv. Sedan tillkommer alla avgifter + givetvis tomtkostnad då. Så har du en byggsats på 600 000 kan du räkna med 1,8 miljoner för huset "nyckelfärdigt" + tomtkostnad + 500 000 för övriga utgifter (det blir alltid mer sånt än man tror, vi hade t.ex. tillkommande markarbete + inkoppling
Roev08: Ok, om du och jag har fattat det rätt så kan jag skjuta på den andra vinsten... Tack för svaret! Någon annan som är av avvikande synpunkt?!
jarlh: Lite konstigt att ni fick räkningen senare än alla de andra grannarna. Men, som andra redan sagt, varför krångla med småsummor? När vi köpte hus flyttade vi in 1 december, men inte ville säljarna ha pengar för den sista månaden. Några hundra kronors samfällighetsavgift i förhållande till några miljoners köpeskilling...
Lindhult: Nu förstår jag inte vad du menar Larsson. Räntan väljer du väl själv om du vill lägga till i kreditivet eller om du betalar löpande. Eller snarare banken väljer om dom tycker att det går att ha det i kreditivet eller inte. Jag har till exempel lagt in byggel i kreditivet. Det funkade bra. Jag har även tagit ut egen lön för de månader som jag var tjänstledig under byggnationen. Allt
Nanny Fine: Lämnar ett tillägg angående taxeringsvärdet som anskaffningsvärde, vilket nämndes i ett inlägg: Om en fastighet är köpt före 1952 kan man välja om man som anskaffningsvärde vill använda antingen det faktiska inköpspriset, eller taxeringsvärdet från -52 multiplicerat med 1,5. Man väljer naturligtvis det högsta.... =) Taxeringsvärde från -52 finns hos SKV.