Undrar vart man kan få all information etc för att ha egen verksamhet iform av uthyrning för diverse uppdrag ex.vis snickeri, måleri m.fl. En viss del av året egen och resten av året dvs vintertid anställd som säsongsarbetare.

Exempel på frågor är ju bl.a sluttimdebitering dvs om jag vill ha 110-120kr/h brutto i lön, kan man dra det grovt till att det blir dubbelt upp då med alla egenavgifter inkl arbetskadeförsäkring och ev mer försäkring?

Har ju flera som sagt sig tänka sig anlita min arbetskraft men måste ju få bukt med allt bestyr först så man vet vad man ger sig in på.

Med F/A skattsedel så kan jag väl ha företaget vilande då jag är anställd som säsongare för att sedan byta igen utan större krångel eller har jag fel?

Har ju tjatat på arbetsförmedlingen om hjälp och rådgivning men har inte fått mycket respons där.

Vart börjar jag, finns hjälpen att få via lokala kommunen, skattekontoret?

Skatteverket har kurser om att starte eget. Gå in på deras hemsida och kolla kurser och datum för din region.

P
Paul-Staffanstorp
Alpha skrev:
Undrar vart man kan få all information etc för att ha egen verksamhet iform av uthyrning för diverse uppdrag ex.vis snickeri, måleri m.fl. En viss del av året egen och resten av året dvs vintertid anställd som säsongsarbetare.

Exempel på frågor är ju bl.a sluttimdebitering dvs om jag vill ha 110-120kr/h brutto i lön, kan man dra det grovt till att det blir dubbelt upp då med alla egenavgifter inkl arbetskadeförsäkring och ev mer försäkring?

Har ju flera som sagt sig tänka sig anlita min arbetskraft men måste ju få bukt med allt bestyr först så man vet vad man ger sig in på.

Med F/A skattsedel så kan jag väl ha företaget vilande då jag är anställd som säsongare för att sedan byta igen utan större krångel eller har jag fel?

Har ju tjatat på arbetsförmedlingen om hjälp och rådgivning men har inte fått mycket respons där.

Vart börjar jag, finns hjälpen att få via lokala kommunen, skattekontoret?
Du lär ju behöva debitera mer än dubbelt så mycket som du vill kunna ta ut i lön för du lär ju ha en del omkostnader om du ska kunna bedriva verksamhet... :rolleyes:

Paul-Staffanstorp - Så sant, verksamt.se verkar ju som en bra start att få ett hum om vad det handlar om.

Det som känns svårast är väl att veta hur många månader man har jobb heltid, ska ringa runt de som jag kontakter känner till för att höra mig för om hur länge de tror sig anlita min arbetskraft så att man har en kalkyl att jobba efter.

Min affärsidé är ju enkel, ska ju endast sälja min kropp höll jag på skriva men arbetskraft iaf och inga varor samt i 1a hand endast till etablerade företag som extra hjälp.Inga större inköp behövs, möjligtvis en billig bil men kan ju börja med min privata bil, verktyg + övrigt material ska ej ingå i min debitering.

Skulle ju klara mig även om jag bara skulle uppnå 70%/månad men målet är givetvis heltid, just att kunna försörja sig själv utan allt tjafs och strul med arbetsförmedling, akassan, försäkringskassan mm.

Några saker som tillkommer förutom arbetsgivaravgift(sociala avgifter), semesterers., Arbetsskadeförsäkring eller liknande(tips mottages) , kontorsmaterial, arbetskläder, revisorkostnad(deklarationshjälp) tips på nått annat jag glömt?

Vissa saker som nämnts kanske ska tas upp i deklarationen och inte på timdebiteringen?

Måste jag ha en annan bilförsäkring då jag "bedriver" verksamheten eller gäller min privata då med?

Vad händer om jag sjäv får magsjuka exempelvis, tänker på ersättningen förstås?

Känns iaf som mina frågor är många så att en 1 halv/ fulldags kurs vore nog inte fel om den kostar en slant så kan man väl säkert dra av den kostnaden i det tänkta enskilda företaget :)

Jag har ett eget företag och jag fakturerar 250 plus moms när jag bara jobbar och inte står för några verktyg eller dylikt. Och enligt mig är det det minsta man kan debitera.

Du kan använda din privata bil och behöver inte ha nån särskild försäkring. Du kan dra milen på deklarationen också, prata med din revisor.

Apropå om du blir sjuk så väljer du hur många karensdagar du vill ha sen betalar du skatt efter det, ju fler karensdagar desto billigare. Välj mellan 1 till 90 karensdagar.

Du betalar ine arbetsgivaravgift om det bara är du som jobbar i din enskilda firma utan du betalar så kallad egenavgift.

Min revisor kostar cirka 4 plus moms men då gör jag alla verifikationer själv så gör han bara slutjobbet. Jag har dock ungefär 100 verifikationer om året. Du lär nog ha färre.

Arbetskadeförsäkring vet jag inte, det är viktigt att du kollar upp. Jag har min genom facket eftersom jag har ett fast jobb också.'

Hoppas det hjälpte lite.

Paul-Staffanstorp
Magsjuka... ???

Egen företagare kan lägga ner tanken på att bli sjuk... ;)

Vem gör då de jobben du bokat med kunderna... :rolleyes:

Man kan lika bra välja högsta karens och sänka sina egenavgifter istället... :S

Håller med ovanstående.

Paul-Staffanstorp
Folk som är sjuka ständigt och jämt borde starta eget företag så de hade blivit friskare för ibland så kan man bara förundras över alla man läser om på facebook och liknande ställen...
Sjuka titt som tätt eller så är det barnen som är sjuka...

Själv minns jag inte när jag eller mina barn var sjuka sist och det är jag glad för.

Ibland känns det som att den där ribban för när man räknas som sjuk är jääääkligt lågt satt hos många människor med vanlig anställning jämfört med på vilken höjd en annan tvingas ha ribban.

Näää... inte alla över en kam men dock väldigt många tyvärr... :blushing:

Nu när det var lågkonjuktur och dåligt med jobb och folk sades upp på löpande band sjönk sjukskrivningarna mycket. Undra varför? :)

Tjata på arbetsförmedlingen om att få gå en starta eget kurs (om du nu är arbetslös vill säga). Mycket snack, men också en hel del vettigt på den där kursen. Du kommer i alla fall att få svar på dina frågor ovan.
Har du tur kanske du kan få starta-eget-bidrag om det fortfarande finns.

När det gäller ersättningen är det så att du får behålla hälften (grovt räknat) av det som blir kvar efter alla kostnader (försäkring, milersättning, arbetskläder, lokalhyra, redovisningsfirma, etc) du har om du kör enskild firma. Kör du AB så tar du ut lön eftersom du räknas som anställd i firman, men resultatet blir ungefär detsamma.

Glömde nämna att försäkring är mycket viktigt. Som enskild näringsidkare är du PERSONLIGEN ansvarig för alla krav som kan ställas på ditt företag. Antag att du renoverar en veranda och skiten råkar rasa ner på den nya fina växthuset nedanför. En ganska lindrigt exempel, men utan försäkring åker du på att slanta upp privat om du saknar försäkring. Antag att en person blir skadad i stället så kan det kosta hur mycket som helst.
Ett AB kan gå i konkurs om det saknas medel och sedan är saken ur världen för din del rent ekonomiskt och juridiskt, men som enskild firma blir du i värsta fall satt i personlig konkurs om det går riktigt åt skogen. Existensminimum i överskådlig framtid...

Magnus_Andersson skrev:
Glömde nämna att försäkring är mycket viktigt. Som enskild näringsidkare är du PERSONLIGEN ansvarig för alla krav som kan ställas på ditt företag. Antag att du renoverar en veranda och skiten råkar rasa ner på den nya fina växthuset nedanför. En ganska lindrigt exempel, men utan försäkring åker du på att slanta upp privat om du saknar försäkring. Antag att en person blir skadad i stället så kan det kosta hur mycket som helst.
Ett AB kan gå i konkurs om det saknas medel och sedan är saken ur världen för din del rent ekonomiskt och juridiskt, men som enskild firma blir du i värsta fall satt i personlig konkurs om det går riktigt åt skogen. Existensminimum i överskådlig framtid...
Inte riktigt, som firmatecknare/VD för ett AB så kan du mycket väl bli ekonomiskt skyldig om oegentligheter har företagits i firman och drivit det i KK. Man går absolut inte fri bara för att man har ett AB. Däremot så kan ingen genom att få loss kapital och betala eventuella fodringar man har på företaget ta det från ägaren personligen så som i en enskild firma men blir det rättegång så handlar det ju då om dagsböter och kanske i värsta fall näringsförbud och beroende på hur man skött bokföringen så kan man ju åka dit för bokföringsbrott.

Tänk på att du inte får ta del av A-kassa om du har eget.

Man kan gå med i små-a så kan man få en a-kass där. Och jag är med i facket och jobbar heltid och har min firma på deltid och när jag blev uppsagd fick jag gå på den vanliga a-kassan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.