Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Nanny Fine: [citat] Det är inte märkligt alls. Självklart betalar du skatten, men som någon skrev, så läggs den på i din deklaration som en del av den totala, slutliga skatten du skall betala. Beskattningsåret, dvs det året skatten ska betalas, sker alltid året efter inkomståret, dvs det året skatten uppstår... Kort förklarat vad gäller fastighetsskatt: Den som står som ägare den 1/1 kommer
Lindhult: Det finns ju mer i potten än bara pris. Jag visade upp offerter till mina virkesleverantörer för att de skulle få se vad de andra hade större marginaler på. Totalt uppskattar jag att jag fick ner priset på material från den leverantören jag ville ha med ca 5%. Det var från hans lägsta nivå som han uttryckte det i början av förhandlingen. Jag är nöjd med uppgörelsen som vi gjorde
Glufsglufs: [citat] Jag lovar dig....en revisor drar sig inte för att säga till när man ligger lågt i pris.
carlbanan: Om det var dyrt vet jag väl inte... Har bara våran avgift att jämföra med... Ang förhandsbeskedet så tror jag att för att komunen ska bevilja förhandsbesked så måste man visa att VA frågan går att lösa på ett bra sätt.
Deven: Det är bara att vänja sig vid högre elpriser framöver. Speciellt då om man bor i södra delen av landet som hamnar i den dyraste zonen. Tror själv att det blir någon form av subventionering för den elintensiva industrin pga risken för att jobb försvinner och att beskattningen höjs ännu mer för privatkonsumenter. Fördubblade elpriser inom en femårsperiod känns högst sannolikt.
Swetrot: Högre boräntor kommer definitivt att märkas på konsumtionen. När bankerna gör sina uträkningar är det inte allt för mycket avsatt till matkontot, kläder, hemelektronik, semester eller trädgård. Schabloner är det dessutom svårt att alltid passa in i. Har man ett par mil till jobbet och behöver ta bilen så slår höga bränslepriser sönder den schablonen snabbt. Att bli sjuk en
-MH-: [citat] Kanske inte, men det hade inte hjälpt särskilt mycket oavsett. Om han ändå hade gett dem till banken.
BII: Hej ! Är någon som har fått pris på Nyholm senaste året.:)
CamillaSa: Tack för ditt svar! Planlösningen kommer att bli väldigt öppen mot den gamla delen så det blir bara en dörr och en "innervägg" i det nya. Så du menar alltså att det man räknar mest fel på eller det som drar ut mest på kostnaden är arbetskostnaden? Har du någon uppfattning om priserna jag fått fram på materialet i övrigt, låter det rimligt?
ordain: I formell mening är det inte en kontantinsats som krävs, utan det som gäller är att vid hypotekslån så får en fastighet belånas till som mest 85% av dess totala marknadsvärde. Ifall fastigheten i sin helhet efter byggnation är värd mer än ca 17.4% mer än beloppet ni vill låna så är det inga problem. Jag tror dock att det smugit in en nolla för mycket, eller är tomten verkligen
-MH-: Både mobil eller bredband anses vara privata kostnader, och får ej tas upp inom företaget. Men fråga din revisor.
jarlen84: Nej, renoveringspengar ska ju matas in i huset. Tänk på att om du värderar om huset nu så får du bara ha bolån på 85% av värdet, så om du hade höga lån innan så kanske du inte kan baka in hela "renoveringslånet"..
Niclas Jonsson: Detta "indirekta" kapitaltillskott avser föreningens samlade amorteringar x andelstalet under innehavstiden. Skatten är 30 % av 22/30, vilket innebär att du får tillbaka 22 % på skatten! Det finns bättre information där ute, googla på "KU 55 kapitaltillskott".
maal: Uppdateringen på booli.se sker efter att lagfarten lämnats in, vi köpte precis ett hus och uppgifterna syntes på hemsidan ca 3 veckor efter tillträdet. Kan säkert variera lite beroende på hur fort bankmannen skickar uppgifterna till inskrivningsmyndigheten samt arbetsbelastningen hos handläggarna på myndigheten. Har för mig att det var Lantmäteriet som jag ringde när jag ville kolla
Anonymiserad 48587: [citat] Vill man vara petig så borde man också lägga undan till pension (både allmän, PPM och eventuellt tjänstepension) man förlorar under tiden man är ledig. Sen borde man fundera på hur man hanterar sjukskrivning under ledigheten.
Deven: Snacka om snål budget. Åker ni aldrig på semester?
fredl: Jag skulle tro att det inte är 32 000 för energideklarationen utan för en säljarbesiktning, energideklaration och en försäkring som skyddar säljaren mot dolda fel under perioden som han kan ansvara för dem (10 år). Det låter ändå som ganska mycket pengar med 32K. Besiktningen av vårt hus på 145 kvm + garage kostade 7000, tror energideklarationen kostade säljaren ca 3500 kr.
FRS05: [citat] Tror vårt bygge kostade kring 5000:- per m2 för några år sedan. Då är där en del kontorslokaler, kakel/klinker i omklädningsrum och toaletter, bra ventilation och så vidare. Dock är min chef väldigt bra på att förhandla och det är inga många som slår han på fingrarna där plus att vårt företag inte direkt ligger i centrala Göteborg.
mycke_nu: [citat] Haha, tack! Jag har elva egna byggnader att snickra på så jag är inte utan syselsättning precis! Just det att få gå hemma och pyssla med det jag gillar är det jag ser fram emot. Kanske jag bygger några sommarstugor för uthyrning eller något i den stilen. Vi får se. Poängen gör att det betalda huset ger mej friheten att göra det jag vill, inte det jag måste. Uppoffringen
Anonymiserad 48587: [citat] Hoppsan, nu blev det teknisk analys också, långt,långt,långt ifrån min egen syn på aktieägande. Jag köper hellre en del av ett företag och tro att jag köper något som tjänar pengar och ger avkastning på lång sikt istället för att köpa ett "papper" som varierar i pris beroende på vad den manodepressiva Mr Market har för humörsvängingar för tillfället.
vilse_i_villan: Ang. räntesäkringen; jag har ett lån som faller ut i maj. Jag kunde redan nu få en ränta på det lånet från maj 2011- januari 2013. J
jan_martinsson: Japp, vi har gjort färdigt en del av renoverandet, men mycket är pågående, han gav däremot en muntlig förhandsvärdering på ca 150k till. Han undrade oxå hur vi lyckades köpa huset så billigt :-)
billy_baver: Grundfrågan om årsbudget rör behovet av kontroll. Vid sidan av regelrätt budget kan det vara vettigt med "körjournal" för olika slags förbrukning. Poängen är inte bara att ett hushåll i förväg vet sig ha råd med ett hus. Framförallt behöver man ett larmsystem ifall något mitt på resan faller utanför ramen. En budget blir meningslös utan löpande utvärdering. Om man exempelvis
Aluc: När ska jag vända mig till andra banker? Det är nu snart bara en månad kvar tills vårt hus är klart och min bank säger att dom ska värdera huset (som alla banker gör) när det är klart för att lägga om lånen till ett bolån med förhoppningsvis rimligare räntor. Jag har idag Swedbank som jag inte alls är nöjd med av olika anledningar. Jag vill ju så klart gå runt till andra
loffes: Att betala av en skuld så snabbt som möjligt är billigast. För att bara ta det på tre månader så vad blir billigast? 1) Att vara skyldig 2 000 000kr i tre månader 2) Vara skyldig 2 000 000 i en månad och 1 998 8000 kr i en månad och 1 997 600 kr i en månad? Vid 4 % ränta kostar alt.1) ca 20 000 kr och alt.2) 19 988 kr. Inga jättepengar i skillnad vad det gäller ränta men man får
Mangan13: [citat] Det där känns som en riktigt bra affär faktiskt. Ångrar att jag inte band mina längre men fick inte riktigt ner räntan så lågt som jag ville på 5 år. Men alltid lätt att vara efterklok när det gäller räntor =)
andersmc: [citat] Ja, det kan du, om du har ett lån på samma villkor som jag hade.