A
Anna_Löf: Läser alla inlägg och tar in infon. Vi la budet (1 miljon) innan besiktningen. Vi har i allafall bestämt oss för att ta tillbaka vårat bud och lägga ett nytt. När vi tittade på huset tyckte vi att det var värt 1 miljon, visst behövs mycket fixas till men det var beboligt i våra ögon. Nu efter vi fått tagit del av besiktningen så är det inte beboligt längre och därför inte värt
15 svar · 2,8k läst
imported_jo
imported_jo: Helt sjuka tomtpriser det finns nere hos er! Här i västerbotten får man en kanontomt med strandläge för 300-500 k En villatomt på ett vanligt bostadsområde 150-250k
12 svar · 7,6k läst
O
ordain: Fem år efter färdigställande kan du börja utnyttja ROT-avdrag.
1 svar · 2,8k läst
O
ordain: Nyfniken: "För att ett enfamiljshus ska vara en privatbostad krävs att det helt eller till övervägande del, mer än 50 procent, används eller är avsett att användas av dig som ägare eller dina närstående för permanent boende eller som fritidsbostad." TS, passar detta in på fastigheten du säljer?
5 svar · 3,3k läst
G
gunnar blomkvist: Visst krävs det mer av underlaget med stora plattor, och när man sätter stora plattor behövs oftast en fixkam med stärre rillor vilket gör att materialkostnaderna ökar, sen har nästan alltid kakel en skevhetstolerans, ju större plattor ju svårare att få till det utan fogsprång. Undvik stora plattor med rak kant. Sen hör det ju till saken att skrivningen standardkakel lämnar utrymme
13 svar · 10,9k läst
Nyfniken
Nyfniken: Blir huset dyrare om man åker på semester ofta?
19 svar · 4,4k läst
E
El Barto: Njae alltså. Det ska förtydligas lite. På fyra dagar gjordes sammanlagt: 1. Stomme till altan, inkl gjutning. 2. En veranda, exkl gjutning. (Dock bara hälften av takpannorna och inte några hängrännor). 3. Klinkergolv i ett förråd inkl. fogning. 4. Klinkergolv i en hall inkl. fogning. 5. Badrumsgolv inkl fogning (plug fogning av väggar). Det innebär att det vore otroligt märkligt om de
9 svar · 2,3k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tycker det låter klokt. I detta radhus får ni lära er vad man verkligen vill ha i ett hus sedan. Det är ju inte allt i världen att mellanlanda i ett radhus några år och förhoppningsvis kanske ni kan tjäna någon krona på vägen också. Jag själv höll mig i över 10år i en pytteliten lägenhet för att kunna ta steget till hus direkt men det är ju inte så kul att bara kunna
33 svar · 6,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Sedan får man inkludera den något svårberäknade kostanden för slitage på porslinet med de olika metoderna. Handdisk ger ökad risk för naggade kanter, medan moderna maskindiskmedel kompenserar bristen på miljöfarliga kemikalier med slipmedel vilket går hårt åt det Kungliga Danska.
8 svar · 7,9k läst
P
Pon: Hej igen! Nu behöver jag inte fundera mer, jag behöll Swedbank. Hela anledningen till det är den goda relationen med bankkvinnan, SEB föll bort pga av service...hon var inte alls intresserad och ville väll mest att jag skulle skriva på snarast. Jag tror så här om min upplevelse, och som någon annan var inne på, hade min kontakt på Swedbank varit dryg och SEB den trevlige och
12 svar · 2,3k läst
Y
Yrrol: Och så fick det bli... De var förvånansvärt försiktiga för de ansåg inte att min lön var tillräcklig för att klara mer än till det mest kritiska, vilket iofs kändes bra för man vill ju inte falla den dagen räntorna smäller.
4 svar · 2,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Nej det bör ni inte åka på om huset ni river har detta anslutet. Anslutningsavgiften är ju för att bekosta när man drog fram servisen, inte en avgift som man tar ut "då och då" Däremot kan ni ju behöva anlita rörmokare/grävare eller elektirker för att koppla in och/eller dra nya ledningar/rör /K
1 svar · 1,7k läst
timmelstad
timmelstad: Fint att du poängterade motiverad ;)
8 svar · 67,9k läst
M
-MH-: Det där har hänt mig med ett annat företag, minns inte vilket nu.
5 svar · 1,4k läst
N
NiklasA: Någon som vet vad det kostar per kvm att lägga skiffertak, dels om man gör allt på egen hand eller lejer ut allt? Vet ej heller var man får tag i lämplig hantverkare i Hallandsområdet för denna typen av jobb, någon som vet?
0 svar · 2,9k läst
S
Skogiz: Om än något sent svar, så vill även jag rekommendera Sektionsdata för dess enkelhet. Man kommer igång snabbt och de flesta konstruktionslösningar finns inlagda som färdiga "recept". Har själv inte betalat för programmet så jag vet inte vad det går lös på.
4 svar · 3,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Skillnaden är väl att du i ett hus kanske har utrustning som du inte har i en lägenhet. Garageport, värmepump etc.
11 svar · 14,4k läst
M
Minni: Fast när jag klickar mig vidare på den personen, så är hans adress i en helt annan stad. Grrr.
8 svar · 1,9k läst
O
orparn: Bara ni är medvetna om att ni inte kan använda särskilt mycket av den marken. Har ni kollat vad det finns för registrerade fornlämningar på marken ? www.raa.se/fornsok eller en kontakt med länsstyrelsen kan kanske ge svar. Har ingen aning om vad en fastighetsreglering idag kostar.
3 svar · 4,0k läst
·
C
Cancellara: I mitt fall krängde vi vår lägenheten för att få loss pengar och har flyttat till ett mellanboende under byggtiden. Det är lite mer jobb med den extra flytten. Men man sover bättre om nätterna och man vet vad man har att röra sig med. I vårat fall så behöver vi inte låna lika mycket pengar i och med att vi har kunnat amortera av en hel del av pengarna som vi lånat upp till vårt
7 svar · 5,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det verkar ju som han tagit betalt som om han kört Örebro - Stockholm ToR... Vad det är skäligt att betala är väl ungefär samma som vad ni tycker det ar värt att få det snabbt fixat... ;)
3 svar · 1,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Det är ju även intressant vad som kommer hända med kostnaden för framdragningen under perioden. Jag vill minnas att Telia började ta självkostnadspris vid privatiseringen. Innan hade det kostat några hundralappar (500?).
4 svar · 873 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Du måste inte påbörja en byggnation alls om du inte vill, men efter bygglovet måste du påbörja byggnationen inom två år, annars måste du söka nytt.
3 svar · 1,7k läst
B
Bellasmamma: Svarar mig själv, efter att ha ringt säljaren (ja, på kvällstid. Han svarar jämt!) och nej, det är fel. Ingen slutbetalning förrän efter slutbesiktning är gjord och ev. fel åtgärdade. Tack för det men blir ändå sur på företaget som antagligen försökte dra en rövare...
1 svar · 1,2k läst
J
jokomoko: Vi hade tänkt hyra ut veckovis, månadsvis, eller max 1-års basis och vår förhoppning är att uthyrningen ska kunna täcka räntekostnaderna + omkostnader. Vi räknar inte med att kunna gå med någon större "vinst" på uthyrningen. Vitsen för oss att behålla fastigheterna 4-10 år är, att vi tror att värdet kommer att öka med tiden, då tomterna blivit etablerade med beväxlighet och
5 svar · 7,6k läst
V
verobar: Vi byter till den lokala HB nu när vi ska bygga hon gjorde klart vårt kreditiv på tre dagar efter första kontakten. Inga problem.
17 svar · 9,0k läst
O
Odjuret: [citat] Måste vara nån som gått vilse....:D
10 svar · 7,2k läst
C
CHolden: Fick nu en ny räkning utan protester med korrekt avdrag, tror han försökte allt! Dock så var denna också full med tippex och handskrivning men slut skrev på inbetalningen att betalingen gällde totalsumma. Saken bör vara avklarad hoppas jag men tror jag funderar en gång till nästa gång jag väljer hantverkare efter pris.
7 svar · 6,1k läst
S
Sven2: Jag har sålt en sommarstuga som jag ärvde för ett par år sedan. Under mitten av 1980-talet byggdes en gäststuga, en varmbonad friggebod på 10m2 efter en byggbeskrivning som kunde rekvireras i tidningen VI. Stugan är noggrannt byggd av hantverkare i lösvirke, med träpanel och isolerad med Gullfiber. Den har sadeltak belagd med plåt. Jag saknar kvitton för avdrag från REA-vinsten i
0 svar · 1,9k läst
P
persimon: Hej. Jag har ett litet hyreshus med 4 lägenheter som jag funderar på att konvertera till villa. Finns det någon på byggahus som gjort detta, eller har kunskap om vad man bör tänka på? Som jag förstår det får man ha max 2 lägenheter för att få det taxerat som villa/tvåfamiljshus (220 skatteverkets benämning) De fördelar jag kan se är följande Enklare delkaration. Färre
0 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.