2 532 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Hantverkardebitering=betalning för proffskunskap
Kul att du svarade Mikael L som du märkt i en del trådar där vi möts så tycker vi olika
Jag anser att man har spetskompetens om man är bättre o kan ge bra råd tex i sitt yrke
Att slå i spik som du skriver är ett dåligt exempel Men om rörmokaren kan leverera o justera in ett värmesystem som passar mig som kund perfekt så är det för mig spetskompetens
Vad du tycker om hantverkare skiner igenom i många trådar du skriver i
Mvh Tille
Jag anser att man har spetskompetens om man är bättre o kan ge bra råd tex i sitt yrke
Att slå i spik som du skriver är ett dåligt exempel Men om rörmokaren kan leverera o justera in ett värmesystem som passar mig som kund perfekt så är det för mig spetskompetens
Vad du tycker om hantverkare skiner igenom i många trådar du skriver i
Mvh Tille
Som sagt skulle inte jag kalla det spetskompetens.tille1 skrev:Kul att du svarade Mikael L som du märkt i en del trådar där vi möts så tycker vi olika
Detta skulle jag kalla bred kompetens eller flerårig erfarenhet, och i detta fall kanske det även kan kallas sidokunnande, ifall injustering av värmesystem ofta brukar utföras av andra än rörmokare.
Och kan han inte utföra allt normalt arbete inom sitt gebit så är det helt enkelt oerfarenhet eller en lärling, typ.
En snickare bör väl kunna allt normalt arbete som en snickare utför.
Kan denne snickare lite mer, utöver snickararbetet, t.ex. beräkna bärande konstruktioner eller kan vara KA så är det ju inte spetskompetens, utan kompetensbreddning.
Vilket kan ändå kan vara värdefullt för mig som kund.
Det här blev väl mest schackrande med ord, för jag tror vi bara sätter lite olika betydelse i orden.
Va bra att du har insett att jag tycker det finns en massa bra hantverkare, men tyvärr också ett för stort antal riktiga rötägg som jag aldrig tvekar att skälla på.
Ska jag nappa får du ha ett lite läckrare bete.tille1 skrev:
Du får börja försvara en röris som tar 3000 spänn för en halvtimmes jobb, så ska du se att jag kommer igång ordentligt.
Värdeord är ju omöjliga, betyder olika för olika personer. Jag betalar för kunskap som jag inte har själv, jag förutsätter att hantverkaren kan se när min lösning inte fungerar, kan förklara varför och föreslå ett fungerande alternativ.
Hos mej ska dom stå ut med att jag är med och pekar, frågar och hjälper till också ibland, det betalar jag också för
Som moderator har jag väl inte direkt saknat urspårade diskussioner om hantverkare tille1
men det va bra att få veta att Du är på G d^_^b rätt va de är så hittar Du väl rätt me nåt bete 
Hos mej ska dom stå ut med att jag är med och pekar, frågar och hjälper till också ibland, det betalar jag också för
Som moderator har jag väl inte direkt saknat urspårade diskussioner om hantverkare tille1
3000 spänn för en halvtimme?? Låter som rena ockern!Mikael_L skrev:
"Min" röris tog 1552 kr + moms för 4 timmars arbete + 260kr + moms för bilen (2 x 130kr han var här två gånger)
Detta var visserligen sommaren 2009, så det har kanske hänt en del sen dess...
Detta är ett indirekt svar på TS fråga, då jag anser att när jag köper en tjänst SKA tjänstesäljaren kunna utföra tjänsten enligt mina önskemål, och i det ingår att ha yrkeskunnande inom området tjänsten säljs.
När jag anlitar en hantverkare har jag inställningen att jag betalar för att få ett problem löst. Jag vill alltså inte betala specifikt för hans/hennes tid, material, kunnande eller yrkesskicklighet. Om jag vill ha ett tak omlagt, så betalar jag för att få problemet "takomläggning" löst. Om arbetet utförs så att slutresultatet innebär "takomläggning - klart" så betalar jag överenskommen summa. Om resultatet är "takomläggning - inte klart" så ser jag inte varför jag skulle betala, oavsett om hanterverkaren har spenderat tid och material på att utföra arbetet som då eventuellt behöver göras om/lagas/korrigeras. Han/hon har ju inte löst mitt problem! Vid längre arbeten där det kan bli aktuellt med delbetalningar (har inte varit aktuellt för min del ännu) kan man knyta betalningen till att vissa arbetsmoment är utförda ("takstolar resta - klart" = XX% betalning sker)
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar med detta...
Denna inställning har jag även när jag köper andra tjänster än hantverkartjänster.
När jag anlitar en hantverkare har jag inställningen att jag betalar för att få ett problem löst. Jag vill alltså inte betala specifikt för hans/hennes tid, material, kunnande eller yrkesskicklighet. Om jag vill ha ett tak omlagt, så betalar jag för att få problemet "takomläggning" löst. Om arbetet utförs så att slutresultatet innebär "takomläggning - klart" så betalar jag överenskommen summa. Om resultatet är "takomläggning - inte klart" så ser jag inte varför jag skulle betala, oavsett om hanterverkaren har spenderat tid och material på att utföra arbetet som då eventuellt behöver göras om/lagas/korrigeras. Han/hon har ju inte löst mitt problem! Vid längre arbeten där det kan bli aktuellt med delbetalningar (har inte varit aktuellt för min del ännu) kan man knyta betalningen till att vissa arbetsmoment är utförda ("takstolar resta - klart" = XX% betalning sker)
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar med detta...
Denna inställning har jag även när jag köper andra tjänster än hantverkartjänster.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Det finns många varianter av att anlita hantverkare.
Dels finns det olika hantverkare; elektriker, rörläggare, målare, snickare, finsnickare, grävare, etc.
Sedan finns det så många olika varianter på beställare: Den som kan allt, den inte kan något, och den som tar reda på det han inte kan. Man är olika upplyst och olika bra beställare helt enkelt och det ställer helt olika krav på vilken hantverkare man ska anlita. Inte minst har man olika mycket tid och pengar att lägga på bygget och beställningen av bygget.
Ibland är det också bara tiden man köper. Vissa arbetsuppgifter ställer mindre krav på kompetens, vem som helst kan utföra dem. Jag vet många (ingen nämnd, ingen glömd) som köper billigare arbetskraft till att göra vissa moment, medan man låter ett proffs göra andra, mer känsliga. T ex finns det de som bygger ett hus själv och anlitar ett par billigare hantverkare som hjälper till. Man övervakar och instruerar dem själv.
Därför kan man inte säga att det bara är på ett sätt. "Hantverkare ska kosta si och så". Det är till viss del beroende av situationen vilken kvalitet på hantverkare man behöver.
Dels finns det olika hantverkare; elektriker, rörläggare, målare, snickare, finsnickare, grävare, etc.
Sedan finns det så många olika varianter på beställare: Den som kan allt, den inte kan något, och den som tar reda på det han inte kan. Man är olika upplyst och olika bra beställare helt enkelt och det ställer helt olika krav på vilken hantverkare man ska anlita. Inte minst har man olika mycket tid och pengar att lägga på bygget och beställningen av bygget.
Ibland är det också bara tiden man köper. Vissa arbetsuppgifter ställer mindre krav på kompetens, vem som helst kan utföra dem. Jag vet många (ingen nämnd, ingen glömd) som köper billigare arbetskraft till att göra vissa moment, medan man låter ett proffs göra andra, mer känsliga. T ex finns det de som bygger ett hus själv och anlitar ett par billigare hantverkare som hjälper till. Man övervakar och instruerar dem själv.
Därför kan man inte säga att det bara är på ett sätt. "Hantverkare ska kosta si och så". Det är till viss del beroende av situationen vilken kvalitet på hantverkare man behöver.
Jag håller med till 100%tille1 skrev:
Men egentligen så är ju frågeställningen lite bakvänd (men orsaken beror inte på TS utan den rådande verkligheten)
Kunnande och yrkesskicklighet tycker jag man ska förvänta sig när man beställer en "vara". Så betala mer för det blir liksom bakvänt, det är ju just kunnande och yrkesskicklighet man beställer?
Det är, som jag började med, rådande verkligheten som har vridit runt så man ska betala EXTRA för att få jobbet gjort på ett bra sätt :S
Nästa avart i det hela är då trixandet med timmar och påslag på material, men detta är nog fel tråd att diskutera i ang det :blushing:
Nåja, jag har också skrivit tidigare i andra trådar att jag är nöjd med mina hantverkare hittills. De är nog varken dyrare eller billigare än andra, däremot så håller de överenskommelser ang timdebiteringarna och berättar innan vad materialet kostar.
Således har jag en god överblick vad beställda "varan" kommer kosta och inga obehagliga överaskningar tillkommer
Det jag försöker förtydliga är att det inte bara går att räknaut timdebitering genom att ta en lön o lägga på skatt o avgifter för att få ut en normal debitering man får dessutom räkna in utbildningar kurser etc som gör att hantverkaren har enl mig spetskompetens
Mvh Tille
Ps sen vet jag att för en del är ett billigt pris viktigare, när man tilloch med sonderar terrängen för att importera billiga elektriker från öst
Mvh Tille
Ps sen vet jag att för en del är ett billigt pris viktigare, när man tilloch med sonderar terrängen för att importera billiga elektriker från öst
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Den hantverkare som debbiterar mindre än att det skulle räcka till en avtalsenlig lön för den yrkesgruppen, kan ju lika gärna ta en anställning. Eller så är det ingen som vill anställa honom...
Klicka här för att svara