Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Mikael_L: GDSGD ... q(;^;)p
Gris: Någon annan som har nån åsikt om det här med byggkreditiv? Vill man helst avsluta så fort som möjligt för att få lägre ränta eller är det bra att ligga kvar med kreditivet så man kan komma med eftersläntrande kostnader som till exempel trädgård och fyllnadsmassor? Räntan på kreditivet är 3,4 och på vanliga lånet 2,77 (senaste avin). Om man ville bli av med kreditivet skulle
ulmus: tjänar på är väl beroende på ytstorleken? ju större hus desto mindre del av kostnader som är dyrt som trots ett litet som medelstort hus trots allt behöver som badrum och kök medan friytor som v-rum och sovrum är betydligt billigare ytor att bygga..det viktiga tycker jag är att det åtminstone inrymmer 3 sovrum för att få ut så mycket i slutändan vid en ev försäljning. tänk
loffes: [citat] I det här forumet kan du säkert få sålt några försäkringar;-) Huset (boendet) är ju en väldigt stor del av total budgeten och ger stort utslag. Men man måste ju även ha ett arbete och det ställer ju också krav på valet av bostadsort. Var familj och vänner spelar ju även det in.
Swetrot: [citat] Nej, det har vi inte. Inte en krona i RUT- eller ROT-avdrag har jag eller min fru heller gjort. Gräsmattan på runt 3000m2 klipps med en vanlig Partner motorgräsklippare, och björkallén upp till vägen hålls snöröjd med en Toro snöslunga. Jag behöver inte ödsla pengar på gymkort heller. :D
Swetrot: Om ett hus bara står och man inte gör något med det, så tar det inte så lång tid innan värdeminskningen kommer. En sommar utan trädgårdsskötsel brukar vara fullt tillräckligt. Men om man sträcker sig till regelbunden skötsel av tomten, rensar hängrännorna och städar och håller snyggt i kåken så brukar det komma en kritisk punkt efter 10-15 år. Då är de flesta vitvarorna på
mobbe: Hej. Jag skulle vilja ha reda på lite priser olika entreprenader, förutom då tomten och huset ! Ju fler som svarar desto bättre, mer att jämföra med !
sjostric: Hej! Vad ska jag förvänta mig för priser på uppgraderingar och tillägg av min byggare? Vad är normalt? Jag förväntade mig att priserna skall vara nettopriser (exkl moms) men nu känner jag att jag håller på att bli blåst då avdrag körs från nettopriser (exkl moms) och tillägg görs med bruttopriser (inkl moms)! I avtalet tror jag det nämns att dem har rätt att ta ut 5% extra för
mr_bygg: OK, det verkar lite trångsynt av banken att inte räkna med totalbeloppet och istället bara titta på kostnaden för själva huset i förhållande till lånets storlek. För vår del så stod entreprenadkostnaden för huset för ca 80 % av det totala lånet. Sen valde vi att göra en del själva vilket resulterade att vi fick en värdering av huset när det var färdigbyggt så att
klaskarlsson: Det behöver nog inte bli så dyrt - faller nog inom de vanliga ramarna på 10 - 20 000 kr/kvm - dvs ca 5 mkr exl tomt då... Bygger man själv brukar man kunna komma ned i 5-10000kr/kvm - mao ca 1.25 mkr - 2.5 mkr Sen är ju det väldigt mkt pengar för ett garage - fast då har man ju som sagt tre st lägenheter på där också. Min bilstereo kostade som jämförelse 170 000 kr - men då fick
Anonymiserad 48587: Bättre ränta, (inte nödvändigtvis bra) hade jag fått men kostnaden för bankens tjänster som jag skulle flytta över var större än den minskade räntekostnaden. Så när jag tittade på helheten hade jag förlorat på det.
Henri: [citat] Det är definitivt avdragsgillt att måla eller tapetsera efter fem år om väggen tidigare var obehandlad. Men att måla en redan tapetserad vägg är säkert inte avdragsgillt. Din fråga angående tapetsering av målad vägg bör nog ställas till skatteverket för att få ett säkert svar. Jag tänker på när man sätter en dyr vävtapet på en enkelt målad vägg. Den kostnaden
Helmersson: Att byta all el kostar nog lika mycket som vid ett nybygge. Huset är ju ganska stort så ca 100 000 skulle jag gissa. Kan var ganska tidskrävande att byta el i gammla hus. Skall man även utöka med ett datanät som är mer eller mindre standard i ett nytt hus kostar det ännu mer.
kross81: Är lite inne på att renovera mitt kök, eller leja bort renoveringen snarare. Innan jag börjar min offertjakt skulle det vara intressant att veta vad ni har fått betala för arbetet hantverkarna utförde på era kök. Det gäller alltså totalrenovering, riva det gamla, upp med det nya, stänkskydd, eldragning, vvs osv. Mitt kök är ca 4 m arbetsyta, 7 kvm golvyta, och kommer innehålla så
verobar: [citat] Då är väl banken egentligen extra intresserad av att de även står bägge på lagfarten?
timmelstad: [citat] Har också Swedbank, onekligen olika från kontor till kontor...
Snickar-Urban: [citat] Fast jag tycker att detta är en ny tråd. En viktig sådan.
timmelstad: Jag ska förtydliga att det gäller alla lån utom studieskulder till CSN, sammanräknat, det är inte 100' per år och lån. En bra länk: http://www.privatlånguiden.se/artiklar/lanfakta/ranteavdraget
aedwall: Ja det kan man. Det görs i samband med förrättningen. Råkade faktiskt ut för ett väldigt intressant ärende gällande detta. Mitt företag köpta mark på 100m2 som styckades av. När vi gjorde detta så glömde lantmätaren fråga var pantbreven skulle hamna. De hamnade hos oss... gissa hur glad säljande f-ägare blev och hans bank, det var 2 år sedan, detta är fortfarande inte löst
mlofqvist: [citat] Tack för den snorkiga tonen också by the way. Jag sökte alltså ett avsnitt där det stod SPECIFIKT det jag var ute efter. Det där hade jag läst och det var alltså inte JAG som skulle övertygas. Ska jag vara ännu tydligare? Jo det var min tanke också att det är lite för bra om det var på det sättet, men en del kan inte övertygas utan bevis, så enkelt är det...
Rebeckaf: Hej! Väntar ju på förhansbesked och tänkte undertiden roa mig med att ta reda på vad vi kommer att få skatta (eller inte) när vi säljer huset. Säg att vi köpt huset för 2 500 000. Förbättringsutgifter och kostnader på 500 000. Säljer för 3 000 000. D v s noll i vinst. Men innan vi säljer har vi styckat av en tomt åt oss själva. Taxeringsvärde på byggnad innan avstyckning 1
Norrlandskusten: Kul att se! Jag ska gräva fram mina förbrukningssiffror.
billy_baver: Det är alls inget fel på tabellen från bra-byggare. Tvärtom blir den alldeles utomordentligt användbar om man använder den på rätt sätt. Exempelvis visar den det kapitaliserade värdet av en årlig procentuell genomsnittlig kostnad för underhåll. Om reparationer och löpande underhåll i snitt kostar 1,0 procent av ursprungliga produktionsvärdet blir det totalt 1,3 Mkr på 30 år.
FRS05: Allt beror väl på att marknaden är mycket mer osäker nu och att bankerna inte kan ta så korta lån hela tiden och vara säker på att få en låg ränta. Slutsats är väl att bankerna tar i princip samma lån för att finanasiera 3 månaders räntan och den 1 åriga ränta = samma kostnad för oss....
Tyresö: [citat] Jag hade inte kunnat beskriva det bättre själv. Det är exakt så här det är.
p.lundgren: Openoffice calc! Flexibelt och enkelt att anpassa efter behoven, men utan microsoftskatt. Har du redan microsofts officepaket så är Excel helt ok :-) Själv är jag lite försiktig med att dela med mig av mina ekonomiska uppgifter till någon (o)suspekt(?) websida. Men skulle kunna tänka mig att testa något bra open source program, tex gnucash eller kmymoney