2 514 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
lärlingslön?
hej, jag vet inte om jag skriver på rätt forum men jag ger ett försök...
jag vill veta vad ni erfarna tycker att en lärling på en el-firma ska få (ungefär).
Nu är det så att jag är ingen nybörjare i branchen. Jag är 30 år, har 10 års arbetslivserfarenhet, inkluderar 4 år arbete med spänning (under någon annans behörighet).
nu söker jag jobb som lärlig för att får bb1 och jag vet att grund lön ligger på ca. 13000kr
men om det är förhandligsbart vad ska man då säga?
tacksam för svar.
jag vill veta vad ni erfarna tycker att en lärling på en el-firma ska få (ungefär).
Nu är det så att jag är ingen nybörjare i branchen. Jag är 30 år, har 10 års arbetslivserfarenhet, inkluderar 4 år arbete med spänning (under någon annans behörighet).
nu söker jag jobb som lärlig för att får bb1 och jag vet att grund lön ligger på ca. 13000kr
men om det är förhandligsbart vad ska man då säga?
tacksam för svar.
Man behöver inte tro så mycket för facket och EIO har redan kommit fram med en minimumgräns som ökar efter 800 arbetatde timmar och sen övergår till förstaårsmontörs lön efter 1600 timmar. Sen om man kan komma överens med firman att ligga högre är ju bara en bonus men som sagt, firmorna har redan färdiga minimumgränser att utgå ifrån....exakt vad det är vågar jag inte svara på då jag inte haft något med lärlingar att göra sen -99. Sen är det ju betydligt enklare kanske om du kan påvisa dina kunskaper på något sett så att du är redan från början mer "självgående" än andra lärlingar.
Har du även läst teorin? Du får väl inte ut något certifikat från ECY annars tror jag och nu är jag inte bergsäker men det ligger väl lite teoretiska krav för att få ut BB1 sen också, inkl ett antal års arbete...ja, kraven för det hittar man ju hos elsäkerhetsverket.
Har du även läst teorin? Du får väl inte ut något certifikat från ECY annars tror jag och nu är jag inte bergsäker men det ligger väl lite teoretiska krav för att få ut BB1 sen också, inkl ett antal års arbete...ja, kraven för det hittar man ju hos elsäkerhetsverket.
Redigerat:
Klicka här för att svara