Hej
I ett antal trådar har det debateras betalning för hantverkare GlufsGlufs har belyst hur mycket man måste debitera för att gå runt ekonomiskt
Det finns en annan sida med Hantverkarens proffskunskap Byggfirman jag använder hemma har det anser jag
Jag betalar gärna lite mer om det finns kunnande o yrkesskicklighet
Eller har jag fel ?
Mvh Tille

Nej du har rätt, och för mig är det den enda aspekten som jag personligen anlitar hantverkare för. De ska besitta expertis/yrkeskunnande så att slutresultatet är långt mycket bättre än vad jag själv kan åstadkomma.

Nåja, ibland kan väl tidsaspekten (att man inte har tid att hemmapula med allt) spela roll.

Då är man lätt tillbaka på skevheten i många hantverkares debitering mellan timtid och materialpåslag. Jag betalar hellre rätt peng på arbetskostnaden, OM hantverkaren brillierar med sitt kunnande. Dessutom krävs alltid personliga referenser på hantverkarna, så att man vet vad man får innan man skrivit kontrakt.

De flesta som anlitar en hantverkare förutsätter väl att han är kunnig och yrkesskicklig. Det är ju det som är hela grejen med att anlita en yrkesman.

andersmc skrev:
De flesta som anlitar en hantverkare förutsätter väl att han är kunnig och yrkesskicklig. Det är ju det som är hela grejen med att anlita en yrkesman.
Jag håller med dig, så borde det vara. Men fråga konsumentverket om de delar den uppfattningen?

Spetskompetens kanske jag skulle skrivit istället för kunnande
mvh Tille

andersmc skrev:
Håller med och jag är själv väldigt noga med ref när jag ska ha hjälp.
Det är nog ett av dom största problemen som finns, det finns ju tyvärr inget likamedtecken mellan hantverkare och duktig.....det finns det ifs inte mellan tex en lärare, jurist, brandman eller ekonomisk rådgivare heller utan det ser man i efterhand.

tille1 skrev:
Hej
I ett antal trådar har det debateras betalning för hantverkare GlufsGlufs har belyst hur mycket man måste debitera för att gå runt ekonomiskt
Det finns en annan sida med Hantverkarens proffskunskap Byggfirman jag använder hemma har det anser jag
Jag betalar gärna lite mer om det finns kunnande o yrkesskicklighet
Eller har jag fel ?
Mvh Tille
Jag betalar absolut mer och gärna för kunnande och yrkesskicklighet och hittar man dessa hantverkare och entreprenörer så blir det ofta billigare i slutänden även om timkostnaden ser dyr ut på fakturan. (Men det motsäger inte att man lika gärna kan hitta en billig hantverkare som utför ett bra arbete) Min upplevelse är att de hantverkare som jag anlitat och som jag verkligen varit nöjd med har dessutom varit helt ärliga med sina priser, bra på att uppskatta kostnaden för arbetet och det har aldrig varit några saltade fakturor med för många timmar eller oskäliga materialpåslag.

Jag skulle gissa att det finns ett samband med att om man är en skicklig hantverkare som har fullt upp med ständigt nöjda kunder så kan man ta bra betalt och behöver inte använda sig av mer eller mindre halvsuspekta metoder att krydda fakturan med.

GlufsGlufs tråd om vad en "seriös" hantverkare borde debitera är intressant, men för en konsument är den ändå många gånger helt irrelevant. Som konsument är man intresserad av kostnaden för att få ett arbete utfört till ett visst pris av en hantverkare. Antingen tycker man att kostnaden är OK eller så letar man billigare alternativ, gör det själv eller låter bli.

Det som var bra med GG inlägg för vanliga konsumenter var att det gav en hint om att man ska se upp när hantverkarna är för billiga.
Det jag vill med den här tråden är att belysa att det inte bara är att stirra sig blind på vilken timdebitering som är rimlig i förhållande till lön för hantverkaren.
Det finns så många här i forumet som ger sken av att alla priser från hantverkare är saltade o att köparna kan pruta rejält
Mvh Tille

norrbottenstorpet skrev:
Jag håller med dig, så borde det vara. Men fråga konsumentverket om de delar den uppfattningen?
Konsumentverket? På vilket vis kommer de in i bilden?

Hade jag fel, var det inte konsumentverket som i förra veckan redogjorde för att just hantverkarklagomål hade ökat markant (kan ha varit ARN också)?

Att det ökat är väl inte så underligt då antalet arbeten ökat i o m ROT....man ska räkna på procent mot antal utförda arbeten, inte bara antalet klagomål. Fler jobb på gång och fler lycksökare som startat firmor så det är ju inte så underligt att klagomålen ökat.

Mikael_L
Ökande klagomål har tre huvudsakliga orsaker, tror jag.

Mer utförda arbeten pga ROT.
Fler lycksökare och allmänt kassa som söker sig hit pga av detta.
(dvs som glufsglufs skriver)
Och sen tror jag medvetenheten bland kunder ökar, både om rättigheter och kunnande, en site som BH hjälper bland annat till. Detta ökar ju också mängden klagomål.

Den bas av hantverkare som funnits förut, innan ROT och högkonjunkturer osv (dvs de som hela tiden klarar sig genom) är nog ungefärlig konstant. De flesta rätt duktiga, och har inte börjat slarva mer nuförtiden.

Mikael_L
tille1 skriver först om att betala mer för att det finns kunnande & yrkesskicklighet.
Och som andersmc skriver är det väl vad man ska förvänta sig, annars har han/hon ju inget i mitt hus att göra.

Sen skrivet tille1 "spetskompetens" och då ler jag.
Vad för slags spetskompetens?
Att aldrig slå en spik sned, eller kanske att kunna slå in även böjda spikar.
Eller att ha läst genom PER's branchregler en gång?

Ja ursäkta raljerandet, men vi har säkert olika värderingar av ordet spetskompetens. För mig betyder spetskompetens att det finns 1,2 eller 10 personer i landet som kan just detta.
Inget som har med normalt gott, eller mycket gott, hantverkarkunnande att göra.
En hantverkare får väl gärna besitta breda kunskaper tillsammans med handens intelligens, hellre än att ha djupt spetskunnande inom något smalt område.

Nä jag skulle inte alls kräva att en hantverkare är någon supermänniska, ty dom är ofta rätt normala människor, som förutom sitt jobb spelar lite innebandy, byter däck på bilen och glor på lite TV på fre kväll med en öl i handen. (vad nu detta hade med saken att göra :x)
Jag förväntar mig antagligen att dom är lite snabbare än mig, lite beroende på vad som ska göras (min polare elektrikern är t.ex. otroligt supersnabb på att avgöra hur det ska göras och var det ska dras, själv skulle jag inte ens ha kommit ur funderingarna innan han var klar med hela jobbet, eller om man ser en van målare bredspackla eller måla, så inser man snabbt vilken amatör man själv är :))
Men jag förväntar mig inte någon slags supersnabbhet, utan det är endast deras erfarenhet som ger dom ett försprång.
Jag förväntar mig att dom ganska ofta är aningens kunnigare än mig, men säkert itne alltid.
Men mest förväntar jag mig att dom är schyssta, att dom har kundfokus, inget jidder helt enkelt.

Det kan låta självklart, men de historier som man hör och läser om här handlar ofta om en hantverkare som inte arbetar för kunden, utan för sig själv.

Förutom att jag vill slippa fuskarna, de totalt okunniga, lurendrejarna så har jag ett enda enkelt önskemål:
Jag önskar att den hantverkare jag får hem arbetar hos mig som han själv skulle önska av någon hantverkare som var hos honom.

Mikael_L
Jag råkade skjuta nära men lite förbi trådens frågeställning.

Ja. Det är bättre att betala en bra och normal hantverkare en bra och normal timpenning än att hitta någon med rea-timpenning som arbetar långsamt, gör dåligt jobb eller är allmänt omöjlig att ha att göra med.

Är man extra nöjd kan man ju fundera på om man ge något lite extra efteråt, som den påsen med fin-öl som skrevs om i någon tråd.
Jag ska se till att min grävarkille får något trevligt av oss sen, för att vissa att vi varit oerhört nöjda.

Mikael_L skrev:
Är man extra nöjd kan man ju fundera på om man ge något lite extra efteråt, som den påsen med fin-öl som skrevs om i någon tråd.
Jag jobbade granne med en bilverkstad en gång. Han hade stamkunder som alltid kom förbi med en julklapp. Han berättade att det var dessa kunder som fick saltade räkningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.