Vår bank har gett ett lånelöfte på 3.150 000 + 350 000 i kontantinsats (vi kommer lägga mer). Vi ska bygga i egen regi vilket står med i löftet. Nu när det drar ihop sig till att verkställa byggnadskreditivet kräver dom in TVÅ kalkyler:O. En beräknad med eget arbete och en beräkning på om vi tar in firmor till allt (ifall något skulle hända!). Jag tycker det verkar så jävla (ursäkta) skumt. I vår kalkyl i dag ingår hantverkskostnader på i princip allt utom köksmontering, målning, tapetsering och kakling. Vi har fått en förhandsvärdering på 3,6. Skulle vi bygga med totalentrepenad förstår ju vem som helst att lånet inte kommer räcka då det är ett lättbetongshus med plåttak som ska muras. Förutsättningen har ju hela tiden varit en hel del eget arbete och goda kontakter.......Någon som varit med om liknande?? Dessutom, hade dom sagt det tidigare hade man haft tid att räkna på det, nu har vi ett par veckor och att få in offerter som aldrig kommer utnyttjas, känns inte så lätt....!:x
 
förstår att banken är litet nervös att låna ut 3,5 för ett hus som är värderat bara till 3,6 trots att ni lägger till egna pengar och gör en del jobb själva. Det betyder att huset är värderat till mindre än den kommer att kosta att bygga. Är ni själva inte oroliga för det?
gaia
 
Jag tror faktiskt inte att det är helt ovanligt att banken vill veta vad huset kostar att uppföra, med extern arbetskraft. Det finns ju precis som du skriver, en risk för att något oväntat händer under byggtiden. Du blir sjuk, det blir skilsmässa och ingen orkar eller har motivationen att bygga klart? Den som får problem, förutom ni är i så fall banken som har ett ofärdigt hus där deras fodran kanske överstiger värdet på fastigheten.
 
Om ni nu gör en kalkyl och kommer fram till (vilket är helt troligt) att det blir en miljon dyrare på totalentreprenad, vad ska de göra då? Stoppa hela projektet?
 
gaia skrev:
förstår att banken är litet nervös att låna ut 3,5 för ett hus som är värderat bara till 3,6 trots att ni lägger till egna pengar och gör en del jobb själva. Det betyder att huset är värderat till mindre än den kommer att kosta att bygga. Är ni själva inte oroliga för det?
gaia
Banken lånar bara ut 3,1 och vi betalar 400 000 i kontantinsats. Enligt vår kalkyl kommer vi kanske utnyttja 2.7 av bankens lånelöfte och betala 400 000 själva. Då blir den totala kostnade 3,1 medan huset är värderat till 3,6 så vi har inte kännt oss oroliga men det kanske vi ska? Det är ju första gången vi bygger ett så här stort projekt.
 
andersmc skrev:
Om ni nu gör en kalkyl och kommer fram till (vilket är helt troligt) att det blir en miljon dyrare på totalentreprenad, vad ska de göra då? Stoppa hela projektet?
Jag vet faktiskt inte vad dom gör då. Men det är ju konstigt att ge ett lånelöfte till ett hus som dom redan innan kunde räknat ut inte skulle hålla tycker jag......
 
Det sista som hänt är att dom tar på sig att räkna på vad bygget kostar utan egen arbetsraft och vi fortsätter med att detaljera lyftplan och få in offerter som banken vill se.....
 
Det känns inte konstigt, om du inte är proffessionell byggare. Tänk själv att låna ut 3,1 MSEK till en amatör som har mycket begränsad erfarenhet av att genomföra husbyggnad. Den enda säkerheten är huset som ska byggas, när det är färdigt. Jag skulle säga att det inte är oskäligt av banken. Snarare så att vi som kunder har uppfattat de senaste årens kreditgivning som normal, fastän den sett i ett längre perspektiv har varit väldigt generös och med låg grad av "checks and balances".

När banker lånar ut pengar till kommersiella fastighetsprojekt är det inte ovanligt med betydligt hårdare kontroller än så, och då är det ändå proffs som lånar och som har andra fastigheter som säkerhet. Det händer exempelvis att banken har en representant i projektgruppen/bolagets styrelse under hela projektet.
 
frjo7205 skrev:
Det känns inte konstigt, om du inte är proffessionell byggare. Tänk själv att låna ut 3,1 MSEK till en amatör som har mycket begränsad erfarenhet av att genomföra husbyggnad. Den enda säkerheten är huset som ska byggas, när det är färdigt. Jag skulle säga att det inte är oskäligt av banken. Snarare så att vi som kunder har uppfattat de senaste årens kreditgivning som normal, fastän den sett i ett längre perspektiv har varit väldigt generös och med låg grad av "checks and balances".

När banker lånar ut pengar till kommersiella fastighetsprojekt är det inte ovanligt med betydligt hårdare kontroller än så, och då är det ändå proffs som lånar och som har andra fastigheter som säkerhet. Det händer exempelvis att banken har en representant i projektgruppen/bolagets styrelse under hela projektet.
Tack för ditt svar! Nej, det kanske inte är så konstigt. Framförallt tror jag att vi har beskrivit för dåligt hur vi tänkt gå till väga. Min sambo hat arbetat som snickare, målare och är mycket händig. Dessutom har han ett schema som gör att han är ledig 20 dygn i månaden som frigör mycket tid för byggande. Utöver det kommer han kunna vara ledig 10-20 veckor betalt. Kanske gör sån info att dom blir lite lugnare.....
 
andersmc skrev:
Om ni nu gör en kalkyl och kommer fram till (vilket är helt troligt) att det blir en miljon dyrare på totalentreprenad, vad ska de göra då? Stoppa hela projektet?
Banken är väl inte den som driver projektet, så de kan varken starta eller stoppa det. De har att ta ställning till om de vill bevilja kreditiv eller inte, och det är det enda beslut de kommer fatta.

Givetvis kan då TS gå till en annan bank och ansöka där. Det bör han eller hon också göra alldeles oavsett om den första banken beviljar lånet.
 
Någon som har exempel på hur en bra lyftplan ska utformas?
 
ordain skrev:
Banken är väl inte den som driver projektet, så de kan varken starta eller stoppa det. De har att ta ställning till om de vill bevilja kreditiv eller inte, och det är det enda beslut de kommer fatta.
Jag menar givetvis att de stoppar projektet genom att inte låna ut pengar till det.
 
andersmc skrev:
Jag menar givetvis att de stoppar projektet genom att inte låna ut pengar till det.
Och min poäng var att de inte stoppar projektet genom att säga nej, eftersom det finns ett gäng banker att gå till. Man bör alltid prata med mer än en bank.
 
ordain skrev:
Och min poäng var att de inte stoppar projektet genom att säga nej, eftersom det finns ett gäng banker att gå till. Man bör alltid prata med mer än en bank.


Vi hade kontakt med en annan bank tidigare med där upplevde vi att vi fick ett dåligt bemötande och valde därför denna (min bank). Nu har vi tagit kontakt med min sambos ena bank för att se hur dom resonerar. Det tråkiga är också att vi var mycket nöjda innan men fick byta handläggare mitt i processen då vår handläggare blev sjukskriven för brutet ben. Den vi har nu jobbar inte huvudsakligen med nybyggnationer.....
 
Handläggaren betyder mycket, tycker jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.