Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare, men om vi nyttjar både skattereduktion för räntekostnader och ROT-avdrag. Kan vi då vänta oss en fet kvarskatt? Hur räknar vi på det?

ringde skatteverket och ja de påverkar varandra. hur de räknar på det fattar jag inte, men det ska ändå rätt mycket till om vi inte ska kunna nyttja max rotavdrag.

Med räntekostnader på ca 60 000 kr / år, normallöner runt 25- 30 000 och arbetskostnader runt 140 000 kr så ska det inte vara någon fara för kvarskatt.

Du får skattereduktion, dvs din skatt minskas med beloppen. Har du bara betalat 100.000 kr i skatt så kan du inte få skattereduktion med 110.000 kr. Någon måtta på eländet får det vara :D

Du kan riskera att inte kunna nyttja avdragen fullt ut, däremot kan du inte riskera kvarskatt. Dock kan ju din hantverkarfaktura med ROT bli dyrare än tänkt, vilket ju om man vill skulle kunna jämställas med kvarskatt, på ett sätt...

Nyfniken skrev:
Du får skattereduktion, dvs din skatt minskas med beloppen. Har du bara betalat 100.000 kr i skatt så kan du inte få skattereduktion med 110.000 kr. Någon måtta på eländet får det vara :D
kan du utveckla det där med ett räkneexempel, jag är trög ibland, eller normalt sett trög och smart ibland ;)

blob skrev:
kan du utveckla det där med ett räkneexempel, jag är trög ibland, eller normalt sett trög och smart ibland ;)
Ta fram din deklaration från förra året och kolla på slutskattebeskedet, det är enklast. Där ser du hur mycket skatt du betalade förra året. Antingen om du har den i pappersform, annars hittar du den via Skatteverkets e-tjänster bara genom att logga in.

Man kna även gå in på skattverkets hemsida fylla i sina uppgifter och få reda på hur mycket rot-avdrag man kan utnyttja etc.

ROT-avdragetv är ju en skatteREDUKTION, dvs man minskar sin skatt med ROT-beloppet. Man kan alltså inte få större avdrag än vad man skulle betalt i skatt. Och det är ju inte alla som betalar 50000 i skatt. Man måste för det första tjäna minst nånstans runt 20000 i månaden. Sedan kan man ju ha avdrag för resor och för räntor etc som minskar skatten. Tänk också på att mycket av det vi uppfattar som skatter inte längre är skatter, utan avgifter. Avgiftena reduceras dock inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.