1 903 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Reporäntan i dag och 5 år framåt.
Sitter med 1 bundet till 2013 resten på rörligt men fundera på att binda detta också. Vi har en bra rabatt på det rörliga i dag (2,95% i feb). Men vill inte sitta på 2 rörliga lån 2013 om reporäntan stiger i denna frekvens. Tittar man på lite kurvor på reporäntan så är ju inte toppen nådd ännu på ett tag (år2015-2016), och så som det ser ut nu så kommer Ingves att hålla på att höja i några år till ?
Se länken
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29548
Hur resonerar/tänker ni , vad har ni för råd att ge.
Frågar man banken så får man alltid samma svar hälften bundet hälften rörligt..
Se länken
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29548
Hur resonerar/tänker ni , vad har ni för råd att ge.
Frågar man banken så får man alltid samma svar hälften bundet hälften rörligt..
Tror det kommer en ekonomisk krasch innan 2015 som kommer att få finanskrisen 2008 att likna en mild vårbris ur ett svenskt perspektiv. Kom ihåg att vi inte drabbades speciellt mycket av finanskrisen senast eftersom räntorna direkt dumpades till nästan noll. Visst kan man göra om tricket igen men nu är belåningen så hög att bubblan riskerar att spricka nästa gång det är dags. Svaret på din fråga är alltså att räntan 2015 kommer att ligga på en lägre nivå än idag.
Den riktigt stora kraschen kommer när de flesta bedömmare inser att de fossila bränslena främst oljan verkligen håller på att ta slut (d.v.s. bli alldeles för dyr att pumpa upp) det kan dröja 10-20 år men då pratar vi om den riktiga kraschen. skulle vi mot förmodan ha hunnit anpassa samhällena med förnyelsebara alternativ innan dess kanske den slutgiltiga kraschen kn undvikas. I det korta perspektivet borde man kunna lugna sig genom skapliga amorteringar. Vi har väl ca 6% ränta inom 2 år. Mycket mer än så tror jag inte i denna fas.
Att oljan kostar $100 per fat idag beror på att det inte går att öka produktionen mycket mer. Vi når snart - om det inte redan skett - peak oil.
Detta innebär inte att oljan helt plötsligt blir för dyr att pumpa upp, tvärt om, utan det finns helt enkelt inte tillräckligt för att möta efterfrågan på de prisnivåer vi varit vana vid.
Nu tror jag inte att detta är något katastrofscenario, 1998 kostade oljan $15, så vi klarar säkert en rejäl prishöjning till 2025 utan att världsekonomin går under.
Därimot får vi nog se en hel del krig och annat dj-vulskap under de kommande åren medan olika nationer försöker säkra sin energitillförsel.
Detta innebär inte att oljan helt plötsligt blir för dyr att pumpa upp, tvärt om, utan det finns helt enkelt inte tillräckligt för att möta efterfrågan på de prisnivåer vi varit vana vid.
Nu tror jag inte att detta är något katastrofscenario, 1998 kostade oljan $15, så vi klarar säkert en rejäl prishöjning till 2025 utan att världsekonomin går under.
Därimot får vi nog se en hel del krig och annat dj-vulskap under de kommande åren medan olika nationer försöker säkra sin energitillförsel.
Nja. Det finns ju en del kända oljereserver som inte utnyttjas ännu eftersom det är för dyrt att pumpa upp oljan. När priset ligger på 200 dollar fatet kommer dessa källor att utnyttjas. Detta påverkar inte teorierna om peakoil utan är redan medräknat. Även en del ännu helt okända reserver är medräknade eftersom man hela tiden hittar nya källor men de blir allt färre och mindre.
Vad jag menar med den stora krashen är den psykologiska aspekten av att inse att den materiella välfärdsökning som hittils drivits av fossila bränslen inte längre kommer att kunna fortsätta. Någon faktisk katastrof i form av världssvält mm kan undvikas rent teoretiskt men då handlar det om att se på ekonomi och ekonomisk tillväxt på ett nytt sätt.
Vad jag menar med den stora krashen är den psykologiska aspekten av att inse att den materiella välfärdsökning som hittils drivits av fossila bränslen inte längre kommer att kunna fortsätta. Någon faktisk katastrof i form av världssvält mm kan undvikas rent teoretiskt men då handlar det om att se på ekonomi och ekonomisk tillväxt på ett nytt sätt.
Ja det känns som att det kommer att börja gå ned mot 2009 års nivåer snart, OMX är redan uppe och pressar lite motstånd. Men jag tror inte att räntebanan kommer att följa denna kurva möjligtvis avstanna lite, men inte gå ner mot de nivåer vi haft efter USA krisen.Deven skrev:Tror det kommer en ekonomisk krasch innan 2015 som kommer att få finanskrisen 2008 att likna en mild vårbris ur ett svenskt perspektiv. Kom ihåg att vi inte drabbades speciellt mycket av finanskrisen senast eftersom räntorna direkt dumpades till nästan noll. Visst kan man göra om tricket igen men nu är belåningen så hög att bubblan riskerar att spricka nästa gång det är dags. Svaret på din fråga är alltså att räntan 2015 kommer att ligga på en lägre nivå än idag.
Men tackar för hjälpen.
Stora Krashen ? vi snackar 1929 alltså , nja kanske det. En reporänta på 6% inom 2 år tror jag vi inte kommer att få, statistiskt sett så brukar den hamna på runt 4 % , och den nivå tycker riksbanken är en normal nivå (vid högkonjuktur alltså). Vi ska sätta oss ner med banken i denna vecka och snacka lite, får se vart det lutar åt sen.storkarp skrev:Den riktigt stora kraschen kommer när de flesta bedömmare inser att de fossila bränslena främst oljan verkligen håller på att ta slut (d.v.s. bli alldeles för dyr att pumpa upp) det kan dröja 10-20 år men då pratar vi om den riktiga kraschen. skulle vi mot förmodan ha hunnit anpassa samhällena med förnyelsebara alternativ innan dess kanske den slutgiltiga kraschen kn undvikas. I det korta perspektivet borde man kunna lugna sig genom skapliga amorteringar. Vi har väl ca 6% ränta inom 2 år. Mycket mer än så tror jag inte i denna fas.
Klicka här för att svara