FredrikR
FredrikR: Mäklarfirmorna erbjuder ofta kostnadsfri värdering (muntlig) härikring, kan tänka mig det funkar lika i era trakter. Kolla med banken om de har krav på att värderingen ska ske av särskild mäklarfirma och om en muntlig (som banken kollar med mäklaren) funkar. Mäklaren har, förhoppningsvis, koll på marknaden och läget, annars kan ju banken själv åka ut och värdera...
6 svar · 2,8k läst
B
billy_baver: [citat] Man ska inte generalisera. Om en av Schenkers budbilar kör mot rött ljus måste inte ALLA deras chaffisar vara kriminella för det. Och på samma vis är det med banker. Varenda kontor är befolkat av personligheter. Det gäller bara att hitta sina egna favoriter. På en eller annan bank...
13 svar · 7,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Någon här som lyckats komma ner i noll kronor i skatt?
5 svar · 2,7k läst
H
hejhejann: Hej! Jag har en fråga i deklarationstider. Jag har ett stort uppskov på tidigare försäljningar, och ett litet på det senaste. Den senaste bostaden ägde jag tillsammans med min sambo, de andra har jag ägt själv. Numera är ju takbeloppet för uppskov satt till det gemensamma ägandet, dvs om jag äger halva huset för jag halva takbeloppet på 1 450 000 kr. Då undrar jag - de tidigare
0 svar · 1,7k läst
C
CHolden: Har nu frågat Skatteverket och har inga problem med att bevilja detta eftersom vintern satt stopp för en återställning. skönt
3 svar · 5,8k läst
H
huggan: Ja.
3 svar · 3,7k läst
H
3 svar · 3,7k läst
V
vecto: Det kostar alltid extra. Jag tänkte så här för varje sak som kostade extra, fick jag göra något annat som var planerat skulle fixas av en hantverkare. Så om man ser på de stora hela så blev de nog 100` över förväntat. Sen hade man ingen fritid i ett halvår :(
25 svar · 6,9k läst
Lolle
Lolle: Tjena Niclas (om jag gissar rätt på person) Det beror på vad du ska använda värderingsintyget till. Den enda auktoriserade värderingsmannen är mig veterligen Värderingsinstitutet i Östersund men för bara låneförhandlingar kan ofta banken bistå själv eller oftast via egen mäklare. Alt om du själv kontaktar mäklare om värderingsintyg Mvh Lorant
1 svar · 2,4k läst
S
sevilla: [citat] Ja, mer eller mindre. Byggkreditivet är kostnadsfritt men ifall man sedan inte väljer att lägga bolånet där så får man betala det i efterhand. Men det är klart, ett år senare så har dom ju inte koll på det och kan förmodligen inte göra ngt åt det ändå.
8 svar · 2,5k läst
svartöra
svartöra: Problemet som jag ser det (är ordförande i en ideell förening) är det som -MH- beskriver i #36. Vi får, som medlemmarna kommer att uppfatta det, höja priserna på våra "produkter" och möjligen medlemsavgifterna också, och det leder till minskad försäljning. Sedan får vi visserligen, som WATTisPOWER påpekat, dra av moms vilket lättar upp stämningen en del. Det blir alltså ingen
44 svar · 8,1k läst
B
byggankan: Jag hade ingen aning om det utan upptäckte det när jag läste den här tråden. Frågade en politiker på jobbet om rimligheten och hon hade aldrig hört talas om det så den är ju inte direkt välkänd... http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/165768-fastighetsskatt-vid-nybygge.html under byggtiden så betalar man 1% i skatt utan begränsningar men det gäller bara
3 svar · 1,4k läst
T
Taken: Vi var länge inne på att bygga nytt, vi såg möjligheten att få ett hus som var precis som vi ville ha det och på en plats vi själva hade valt där allt var nytt och fint. Dock när vi räknade på det så kom vi fram till att även om vi hade lite större budget än er och även skulle ha fått billigare tomt så skulle vi ändå få kompromissa en hel del för att få det att passa inom
6 svar · 1,6k läst
P
Phil: Hej! Jag har sålt det fritidshus som jag själv byggde mellan 94-96. Det byggde jag i lösvirke och köpte allt mtrl vartefter jag byggde. Kvitton finns inte på ngt egentligen. Hur ska jag kunna beräkna kostnaden? Finns det inga schabloner att ta till?
0 svar · 4,9k läst
B
byggankan: Mina föräldrar fick 22% på sin tomt. Men dom hade bott i huset i nästan 40 år och ursprungligen styckat tomten för att själva bygga ett mindre hus på den avstyckade delen. Och eftersom att den ursprungligen var styckad för att de själva skulle bo där och inte för försäljning så fick de 22% skatt.
4 svar · 1,7k läst
S
Skallagrimson: Priset verkar stämma. Vi har fått en kalkyl på 3 200 000 utan garage, men då kostar tomten 750 000.
8 svar · 5,8k läst
Y
yens: Min anledning till att jag gillar blått styre med grönt inslag bättre än röd-grönt dito är att jag inte tycker att dagens S-ekonomer verkar ha förstått att procenträkning. De fokuserar något vansinnigt på vilken procentsats man multiplicerar saker med, men de glömmer en minst lika viktig sak, nämligen att man måste ha något att multiplicera med. Med den begränsade
57 svar · 5,4k läst
A
Anti81: Tack för svaret! Värdet på huset+tomt kommer öka kraftigt i pris då läget på tomten är såpass bra. (sjötomt) Äldre hus runtomkring som inte ligger vid sjön går för 3 000 000 och uppåt.
2 svar · 1,1k läst
jarlen84
jarlen84: Jag kom på att jag förresten var tvungen att fylla i webbformuläret innan vårt möte, men det var för att alla uppgifter om lön och övriga lån skulle komma snabbt och smidigt in i deras system. Men att få ett personligt möte var ju inga problem, dom vill ju behålla dig som kund om du ska binda upp dig på miljonlån hos dom. Annars kan du ju till en annan bank, det är inte så svårt
11 svar · 5,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] För samma hus - det var konstigt att det diffade så mkt... En energideklaration + kommun torde ge indatat rätt så säkert - men lite extra buffert för uppvärmnning/el kanske då beroende på familjesammansättning osv... /K
11 svar · 3,5k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Pratade med Skatteverket och fick svaret att sålde jag nu i Mars 2011 så ska det vara inflyttat i nya huset senast Mars 2013. Det verkar ju stämma.
37 svar · 8,5k läst
M
mrhuhta: Hahahaha, första huset jag byggde så hade jag och min sambo ganska bra inkomster och klarade med råge lånekostnaderna. Vi var då kunder hos Swedbank. Vi kunde gärna få lån på en bra bit över tom vad nybygget skulle kosta, OM vi köpte ett befintligt hus. Vi blev dock nekade till ett nybygge som skulle bli billigare, med motiveringen att vi var för UNGA. Vi var då båda 23 hade
1 svar · 6,9k läst
D
DirkDiggler: Hej på er! Jag har precis köpt en lägenhet och måste renovera badrummet. Jag är dessutom nyinflyttad i staden Jönköping så jag behöver lite hjälp av er! Det som skall göras är att sätta i nytt kakel överallt och antagligen byta brunn (byggdes 1956) samt köpa ny toalett, handfat och någon slags duschvägg. Golvvärme skall väl också in om det inte är fläskedyrt. Jag har inte en
0 svar · 2,5k läst
A
ajNerd: tackar för svaret!
2 svar · 2,3k läst
volvo
volvo: [citat] Enda undantaget från ovanstående är om man kan styrka att man fått en merkostnad pga. förseningen. Det är svårare att göra i en om- tillbyggnad än en nybyggnad. Men har du haft högre räntekostnader, lagrat möbler eller liknande så har du rätt till ersättning. I övrigt är det som sagt vad som skrivs in i avtalet som gäller. Avtala ALLTID om en färdigställandetidpunkt
7 svar · 5,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Räntorna stiger. Någon ränteskillnadsersättning lär han aldrig behöva betala.
13 svar · 1,9k läst
T
Tommy å Madde: Okej! nää sömnlösa nätter vill man inte ha! Tack för svaret! :)
2 svar · 2,1k läst
F
FRS05: [citat] Att ha koll på inom vilka ramar man kan röra sig är inte vidare svårt, även om det inte alltid går att ha koll ner på sista kronan. Nu var jag visserligen på några banker förra året med dåvarande tjejen och det är lite andra förutsättningar eftersom man har två inkomster och så vidare. Men med lite läsande på diverse forum vad folk med liknande förutsättningar har
9 svar · 2,5k läst
L
Leia08: Hej. Sitter just och läser igenom en kontrakt för vårt framtida hus och fastnade på delen som omfattar förseningsvite. Jag känner att 1 500 kr/vecka känns väldigt lågt då det endast motsvarar 0,069% av 2 160 000 kr. Vet någon vad som skulle kunna vara ett rimligt vite? Jag tycker själv att det borde vara 15 000 kr/vecka så att det svider lite för entreprenören vid en försening
0 svar · 2,3k läst
M
Mattlasse: Ett bra sätt att få bra hantverkare är att fråga grannen, vilken de har anlitat. Sånt brukar sprida sig. Jag skulle nog först sätta mig ner och göra en planeringslista. Och börja i rätt ände. Som rivning av väggar behöver man inte anlita kvalificerad arbetskraft till. Och riva mattan i trappan är tidsödande. Där finns pengar att spara. Ibland kan det bli billigare att anlita
6 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.